Sabine de Witte van Dutch Startup Association: 'Voor een goed idee is natuurlijk altijd ruimte'

Sabine de Witte van Dutch Startup Association: 'Voor een goed idee is natuurlijk altijd ruimte'

Start-up 2021

Vorig artikel Volgend artikel

De wereld van de start-ups is een boeiende en uitdagende wereld. Ondanks de pandemie zijn er nog steeds mensen zo stoer, gek of slim (streep door wat voor jou van toepassing is) om de stoute schoenen aan te trekken en een start-up te lanceren.

Als je een start-up hebt, weet je dat het hard werken is om succesvol te worden. Uber en Airbnb zijn voorbeelden van succesvolle start-ups. Maar er zijn maar weinig start-ups die uitgroeien tot een winstgevend bedrijf.

Elke week publiceren wij een artikel of interview over de start-upwereld. Sabine de Witte is Communications & Community manager bij Dutch Startup Association trapt af. Wij vragen haar wat 2021 brengt voor start-ups.

mika-baumeister-Y_LgXwQEx2c-unsplash
Vooral gewoon DOEN.

Is 2021 een goed jaar om een start-up te starten?

,,Voor een goed idee is natuurlijk altijd ruimte, na een crisis gaat het uiteindelijk weer groeien. Het voordeel van 2021 is dat alles sneller en vrijwel volledig digitaal gaat. Daardoor zijn kosten ook lager; iedereen werkt remote, dus een kantoor is geen must meer. Wel zijn er een aantal industrieën zoals de reis- en event branche, detailhandel en horeca waarin het nu een extra uitdaging is om te starten, omdat deze praktisch stil liggen, maar daar is nu ook juist innovatie nodig!"

Wat kan je tegenkomen dit jaar?

,,De digitale transities en formaties gaan sneller dan voorheen en innovaties die dat vereenvoudigen pakken nu snel hun winst, denk aan Zoom, Hop.in etcetera. Er is veel aandacht en ruimte voor health & green tech, want als iets het afgelopen jaar is bewezen is dat de zorg anders moet evenals de manier waarop we met de planeet omgaan."

sabinedewitte-pasfoto
Sabine de Witte.

Welke valkuilen zijn er te benoemen?

,,Alles remote en digitaal klinkt heel sexy, maar met weinig sociaal contact, fysieke netwerk events en mogelijkheden om je startup offline zichtbaar te maken ligt daar ook de uitdaging. Hoe regel je je financiering? Hoe bereik je je stakeholders nu en pas je je marketing daar op aan? (Tech) conferenties waren voor startups en scaleups bij uitstek de mogelijkheid om zich aan een relevant publiek te presenteren. Er moet dus gezocht worden naar andere manieren om op te vallen, nieuwswaardig te zijn in een wereld die nog steeds wordt gedomineerd door COVID- en politiek nieuws."

Komt het geld voor een start up nog wel los?

,,Er wordt nog geïnvesteerd, maar ik verwacht dat (pre)seed nog lastiger gaat worden, terwijl dat zo essentieel is om te groeien van Minimum Viable Product (MVP) naar bedrijf. Momenteel is de vraag hoog, het aanbod klein en de waarderingen daarom dus lager. Als nieuwe startup wil je eigenlijk wachten op dat kantelpunt. De investeringen van afgelopen jaar werden gedaan in veel scale-ups die al eerdere rondes hadden opgehaald, en daarvan kwam veel geld van buitenlandse investeerders. Nederlandse investeerders en funds gaven wel aan nog steeds de ambitie te hebben om te investeren, maar zullen nog kritischer kijken en ook bepaalde industrieën links laten liggen zolang we nog worstelen met covid-maatregelen als lockdowns. De impact van de crisis op de economie verandert nog steeds, dus het ophalen van geld zal vermoedelijker langer duren."

Wat adviseer jij start ups om te doen om goed uit deze crisis te komen?

,,Wees veerkrachtig, flexibel en creatief. Streef de M uit MVP na; onderneem krap en klein om zolang mogelijk je runway te stretchen. Pin je niet 100% vast op je originele idee, of als je al begonnen bent, sta open voor verandering. Laat je zeker niet ontmoedigen, de uitdrukking 'Never let a good crisis go to waste' is nu wederom van toepassing."

[Photo by Mika Baumeister on Unsplash]

DSA Logo orange_01
Dutch Startup Association, dé vertegenwoordiging voor startups en scaleups in Nederland.
Floyd Aanen

Floyd is journalist en al jarenlang als razende reporter werkzaam in de (landelijke) media. Daarnaast een passievolle podcastmaker en hij staat graag voor...