​Naast clicks nu ook bricks: bij Fietsuniek versterkt een showroom de online fietsenwinkels

​Naast clicks nu ook bricks: bij Fietsuniek versterkt een showroom de online fietsenwinkels

Vorig artikel Volgend artikel

Nog maar 22 jaar en nu al ruim 2% van de totale Nederlandse fietsenmarkt in handen. Edwin de Jong, eigenaar van Fietsuniek.nl, Omafiets.nl en Transportfiets.nl, heeft het voor elkaar. Eerder kreeg hij van Marktplaats de Admarkt Topaward in de categorie Jong en werd hij door Sprout uitgeroepen tot Beste Jonge Ondernemer van 2013. Onlangs opende hij in Hillegom zijn eerste 'stenen' showroom. Hoe veroverde hij deze voor hem totaal onbekende branche en hoe ziet hij de toekomst?

ecommerce-monopoly

De geboorte van een online ondernemer

Van jongs af aan is Edwin voorbestemd om ondernemer te worden. Zijn vader, marktkoopman op de Dappermarkt in Amsterdam, stimuleerde hem al vroeg om zijn eigen spulletjes te verkopen. Uit nieuwsgierigheid zette hij zijn pas gekochte fiets op Marktplaats en wist deze razendsnel met winst te verkopen. Voor de grap zette hij dezelfde fiets nog eens online, om deze vervolgens voor een tweede keer te verkopen. Een online ondernemer was geboren.

Een goede neus voor ondernemen en een feiloos gevoel voor e-commerce

De Jong ontpopte zich tot een slimme, jonge ondernemer die als geen ander de koppeling weet te maken tussen de mogelijkheden van online winkelen en de meer traditionele fietsenbranche. Met meerdere goedlopende webwinkels en het recent geopende winkelpand als resultaat. "Mijn aanpak is anders dan de andere fietsenwinkels. Een bestelling laat ik rechtstreeks via leveranciers leveren. Hierdoor heb ik geen opslag nodig, loop ik weinig risico en houd ik mijn prijzen laag. Door flink in te zetten op online marketing weet ik dit aan veel mensen te vertellen. Mensen die op zoek zijn naar een fiets, nieuw of tweedehands, die dan uiteindelijk bij mij een nieuwe fiets kopen."

Offline testen en advies. Online bestellen en leveren.

Jaarlijks verkoopt De Jong ruim 20.000 fietsen. Met het openen van de 'stenen' winkel wil De Jong doorgroeien naar vijf procent marktaandeel. Meestal openen fysieke winkels juist een webshop om hun afzetmarkt te vergroten. De Jong opent andersom als online ondernemer zijn deuren om extra service te kunnen bieden aan de klanten van zijn webwinkels.

"Het hebben van 'bricks' was bijna noodzakelijk."

"Voor veel mensen is het belangrijk om van tevoren te zien wat ze gaan kopen, of om een expert te raadplegen voor advies. Veel mensen vinden iets kopen via internet spannend, zeker als het met grotere uitgaven gepaard gaat." Legt De Jong uit. "Met het openen van mijn winkel wil ik ook die klanten kunnen bedienen. In mijn showroom kunnen ze fietsen uitgebreid testen voor aankoop. Mijn voorraad is echter nog steeds beperkt, de fietsen worden nog steeds rechtstreeks via de leverancier geleverd."

Fietsuniek heeft inmiddels zes mensen in vaste dienst. De showroom is gevestigd op het industrieterrein van Hillegom en daarmee gemakkelijk bereikbaar voor bezoekers uit het hele land.

We hebben Edwin gevraagd naar drie tips die hij de startende ondernemer graag zou meegeven.

  1. Tip 1. Houd focus, zet een stip aan de horizon en werk daar naar toe.
  2. Tip 2. Denk out of the box, wees origineel en ga dan wat je bedenkt gewoon doen.
  3. Tip 3. Omring je met de juiste mensen: ga op zoek naar mensen die je aanvullen en die je enthousiasme begrijpen en onervarenheid compenseren.

Deze blogpost is geschreven door Janet Tuinstra, Marktplaats Zakelijk en verbonden aan de Online Starterstraining.

Meer weten?

Voor meer informatie over online ondernemen én andere ondernemersvaardigheden volg de gratis Online Starterstraining.

Valkuilen vermijden en succesvol starten? Volg de gratis Online Starterstraining met praktische e-learning, duidelijke videoworkshops, inspiratie, tips en checklists.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies