Startups12.02.2015

Is een handelsnaam hetzelfde als een merk?


De manier waarop jij je bedrijf presenteert, is bepalend voor je succes. De naam van je bedrijf is belangrijk. Daarom kies je die met veel zorg. Je werkt hard om een goede reputatie op te bouwen en je gaat er vanuit dat de naam van jou is, omdat het je handelsnaam is en jij die al een tijd gebruikt. Maar wat doe je als iemand jouw naam gebruikt of namaakt?

Tip 1: Inschrijving bij de KvK is niet genoeg

Wanneer je je (handels)naam gebruikt om reclame te maken voor je bedrijf of product, bijvoorbeeld als webadres, op social media of in je logo, dan heb je ook een merk. De meerderheid van de (startende) ondernemers gaat er echter ten onrechte vanuit dat hun naam voldoende is beschermd met een handelsnaamregistratie. Een inschrijving bij de Kamer van Koophandel beschermt wel je handelsnaam, maar niet je merk. Alleen door registratie van jouw naam en/of logo in het Merkenregister van het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) krijg je het officiële merkrecht. Met een merkregistratie kan je stappen ondernemen tegen iemand die jouw merk gebruikt of namaakt.

Tip 2: Controleer of de (bedrijfs)naam al is geregistreerd

Als je naam al door een ander is geregistreerd, kun je met de houder (eigenaar) in conflict komen. Controleer daarom altijd in een officieel register of de naam die je hebt bedacht, nog vrij is. Via Google op het internet zoeken naar de naam is daarvoor niet genoeg. Kijk niet alleen in het handelsregister van de KvK, maar ook in het online Merkenregister van het BBIE. Je kan er gratis zoeken of de naam die je wilt gebruiken al als merk is geregistreerd en zo ja, waarvoor, door wie en wanneer.

Tip 3: Voorkomen is beter dan genezen!

Maak een account aan, met je merknaam, op de voor jouw doelgroep meest relevante social media kanalen. Zo kun je voorkomen dat de naam ‘gekaapt’ wordt. Bezwaar maken tegen een account dat door een ander is geregistreerd kan tijdrovend en omslachtig zijn. Ontdek je dat iemand misbruik maakt van je merknaam op social media? Veel social media hebben een
klachtenprocedure hiervoor.

Tip 4: Registreer je merk!

Een merkregistratie aanvragen bij het BBIE (via www.boip.int), kost 240 euro. Na inschrijving van je merk krijg je een officieel registratiebewijs. Je kunt de buitenwereld laten weten dat je merk geregistreerd is door het ® teken te gebruiken. Het gebruik hiervan draagt bij aan de professionele uitstraling van je bedrijf. Op je website kun je dit laten zien door een link te maken naar je registratie in het Merkenregister.

Tip 5: Bereid je goed voor

Je wilt dat je merknaam direct duidelijk maakt waar je bedrijf of product voor staat. Maar een merk kan alleen maar een merk zijn volgens de wet, als het onderscheidend vermogen heeft. Dit betekent bijvoorbeeld dat het merk ‘The Orange Company’ geen goed merk is voor een bedrijf dat jus d’orange op de markt brengt, maar wel voor een bedrijf dat huishoudelijke apparaten verkoopt. Het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) moet inschrijving van dit soort beschrijvende merken weigeren, omdat algemene woorden niet gemonopoliseerd kunnen worden.

Meer weten?

Voor meer informatie over hoe je jouw bedrijfsnaam, idee, concept of merk kunt beschermen én andere ondernemersvaardigheden volg de gratis Online Starterstraining.

Deze blogpost is geschreven door Marleen Kuiper, voorlichter BBIE en trainer van de Online Starterstraining.

Verder lezen over Merken

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Het is weer bijna 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men Apri...

Nieuws01.04.2024

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

House of Treats is het eerste bureau dat marktonderzoek onder early adopters inzet als marketingtool en biedt merken toegang tot een zorgvuldig gecureerde global community van early adopters. Het bureau is in 2018 opgeri...

Marketing14.03.2024

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Misschien heb je ze zelf, zijn ze ooit cadeau gedaan of kennen ze alleen van anderen. Muchachomalo, het is een bekend merk voor boxers, maar weet je ook waar het voor staat? Dit is wat je moet weten over dit oer-Nederlan...

Lifestyle16.10.2023

​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Al sinds 2015 is Bol punt com het strekste retailmerk van Nederland. Dat is althans volgens de 40 factoren waarop in totaal 100 retailmerken door 15.000 respondenten beoordeeld worden. Die 40 factoren bestaan uit merkkra...

Marketing28.04.2023

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goed
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

Vandaag is het weer 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men A...

Online01.04.2023

1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

​Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben

Schoenen maken de man. Toch? Kijk naar beneden en ik kan je vertellen wat voor exemplaar er voor je staat. Want jouw schoenen vertellen veel meer over jou dan je denkt. En ik snap echt dat je gewone sneakers, zwarte sch...

Lifestyle03.02.2023

​Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben

​Lifehunters van start als activatiebureau Maaslander

Vanaf 1 januari 2023 gaat LifeHunters een aantal nieuwe activatiecampagnes voor Maaslander ontwikkelen. De samenwerking komt voort uit een ‘proefperiode’ in 2022, waarin LifeHunters een aantal campagneconcepten heeft...

DC Business19.12.2022

​Lifehunters van start als activatiebureau Maaslander