Startups04.06.2019

Blendle stopt met betalen per artikel


Vanaf deze zomer alleen nog lezen met een premiumabonnement

De dag nadat Apple na 18 jaar afscheid neemt van iTunes, komt de iTunes voor krantenartikelen Blendle ook met een grote verandering. Het bedrijf dat zijn vijfde verjaardag viert stapt af van het ‘kwartjeswerk’.

Waar het platform in 2014 begon met het betalen-per-artikel principe, komt hier van de zomer een einde aan. Gebruik maken van Blendle kan vanaf dan alleen nog met een Blende Premium abonnement à €10,- per maand. Dit kondigt Blendle aan via een persbericht en een video van Blendle-oprichter Alexander via Twitter.

Blendle biedt sinds 2017 premiumabonnementen aan. Als je een abonnement afsluit krijg je dagelijks een selectie aan krachten- en tijdschriftartikelen. Daarnaast kun je ook gebruik maken van Blendle Audio, artikelen worden voorgelezen en kunnen worden afgeluisterd als een soort podcast.

Op dit moment heeft Blendle 60.000 premium abonnees, dat moeten er volgens Alexander snel 100.000 worden. Om Blendle Premium interessanter te maken kunnen gebruikers nu ook artikelen lezen uit een aantal tijdschriften waaronder Psychologie magazine, Elsevier en LINDA.

Ontdek

Blendle wil blijven innoveren. De traditionele PDF-kiosk gaat daarom op de schop. Klöpping: “We willen onze gebruikers gemakkelijk toegang geven tot kwaliteitsjournalistiek. Alleen als slechts 1 op de 10 gebruikers nog leest via de PDF-bladerweergave, dwingt dat ons om een betere vorm te vinden om door de Quote of bijvoorbeeld Psychologie Magazine te navigeren.” Vanaf vandaag staat het tabblad ‘Ontdek’ klaar in de app, waarbij gebruikers al swipend onbeperkt tijdschriften kunnen lezen, artikelen gebundeld per onderwerp kunnen volgen, zoals ‘klimaat’ en ‘wetenschap’, of kunnen zoeken op artikelniveau.

Persoonlijk vind ik het erg jammer dat Blendle stopt met het betalen per artikel. Ik vind het heel fijn om af en toe een interessant artikel te lezen, maar iedere maand 10 euro, dat haal ik er op dit moment niet uit. Naast alle diensten waar ik nu al maandelijks geld voor betaal (Spotify, Netflix, Google Drive, iCloud, Adobe, Microsoft en Strava). Een tientje lijkt niet veel, maar als je alles bij elkaar optelt kom je toch op een serieus bedrag uit.

Toch moet ik ook bekennen dat ik Blendle Premium wel een mooie toevoeging vind voor het medialandschap. Ik zit middenin een gratis proefperiode die me onlangs werd aangeboden toen ik mijn tegoed moest opwaarderen om een artikel te kunnen lezen. Wellicht ben ik over twee maanden zo’n fan, dat ik niet mijn abonnement stop zet wanneer de gratis proefperiode is afgelopen.

Tot 1 augustus kun je je tegoed blijven gebruiken, mocht je hierna nog geld over hebben zal Blendle je een alternatief aanbieden.

Blendle feitjes

  • 65 miljoen artikelen zijn er gelezen op Blendle en al miljoenen beluisterd
  • 1.7 miljoen Blendle-accounts zijn er aangemaakt in Nederland
  • €8.2 miljoen hebben we al overgemaakt aan uitgevers
  • 60.000 mensen gebruiken nu Blendle Premium

Cijfers over het gebruik op Blendle:

  • Premium-abonnees zijn per dag 3x langer op Blendle, vergeleken met betalen-per-artikel-gebruikers
  • Een Premium-gebruike brengt gemiddeld per dag 22 minuten door op Blendle
  • Donderdagavond = Blendleavond. Tussen 17:00 en 21:00 is het topdrukte omdat Blendle op de donderdagnamiddag het beste uit de tijdschriften in een extra nieuwsbrief uitstuurt

Informatie over de content op Blendle:

  • Populaire onderwerpen op Blendle zijn: politiek, economie, wetenschap, gezondheid en buitenland
  • Populairste tijdschriften op Blendle: HUMO (m), Vrij Nederland (m/v) & Psychologie Magazine (v)
  • Opvallend is dat mannen vaker uit Elsevier, Nieuwe Revu en Quote lezen
  • Opvallend is dat vrouwen vaker uit VIVA, LINDA en HP/deTijd lezen
  • Populairste krant op Blendle is de Volkskrant
  • Jonge gebruikers (t/m 39 jaar) lezen vaker uit: VIVA, 360 en Quote
  • Oudere gebruikers (>40 jaar) lezen vaker uit: Knack, Elsevier en HP/deTijd
Annemerel de Jongh

Annemerel schrijft op haar eigen lifestyle blog en werkt daarnaast als freelance redacteur. Je maakt haar blij met goed eten, nieuwe gadgets en hardlopen