5 tips om je medewerkers ambassadeur te maken van jouw social media

5 tips om je medewerkers ambassadeur te maken van jouw social media

Vorig artikel Volgend artikel

Dat veel bedrijven tegenwoordig social media inzetten als online marketing strategie, is niets nieuws. Inmiddels zit het merendeel van de Nederlandse bedrijven op minimaal één sociaal platform. Dit kost bergen met tijd, waar vaak de marketingafdeling mee belast is. Zelfs wanneer je ervoor hebt gekozen om je social zaken uit te besteden door een gespecialiseerd bureau, ben je nog niet volledig van je verantwoordelijkheid verlost. Er zal namelijk content moeten komen die voortkomt uit het nieuws dat van binnen de muren van jouw kantoor komt. En zelfs wanneer je prachtige content creëert, heb je ambassadeurs nodig die jouw berichten liken en delen, zodat je bereik steeds uitgebreider wordt.

De makkelijkst te bereiken groep ambassadeurs zijn dichterbij dan je denkt. Het motiveren van jouw medewerkers voor de social media activiteiten van jouw bedrijf, kan je al snel veel opleveren. Zij hebben immers ook een netwerk, waar weer een netwerk aan hangt en voor je het weet is het een olievlek die zich binnen razend tempo verspreidt. Start dus bij de bron: jouw medewerkers. Ik geef je vijf tips waarop je jouw medewerkers ambassadeur kunt maken van jouw social media.

Kick-off training

Het klinkt simpel en dat is het ook: nodig een professionele partij uit om een kick-off training te verzorgen. Bedenk van te voren goed welke kanalen je door jouw medewerkers wilt laten promoten en laat deze interactief aan bod komen. Door te kiezen voor een interactieve training, kun je er niet alleen voor zorgen dat jouw medewerkers enthousiast worden, maar ook dat zij hun eigen netwerken volledig professioneel bijwerken. Dat is zeker belangrijk voor bijvoorbeeld LinkedIn.

Social wall

Een hele effectieve manier om jouw social media top of mind te laten zijn, is door te laten zien wat er gebeurt op jouw kanalen. Een perfecte manier hiervoor is het ophangen van een social wall op kantoor. Een goed voorbeeld van zo’n wall is het Nederlandse SocialWally. Een social wall laat precies zien wat er gebeurt op jouw verschillende social media kanalen en van alle kanalen die jij zelf kiest. Doordat deze zichzelf automatisch blijft verversen, is het scherm constant actueel. Hang het scherm op een plek waar deze in het oog valt bij jouw medewerkers. De kantine is een perfecte plek bijvoorbeeld. Maar wil je ook de bezoekers van jouw kantoor betrekken bij jouw social activiteiten? Hang het scherm dan bijvoorbeeld bij de entree.

Deel de verantwoordelijkheid

De ervaring leert, dat mensen zich meer betrokken voelen wanneer ze verantwoordelijkheid krijgen. Een goede manier om jouw medewerkers mede verantwoordelijk te maken, is door ieder maand een andere afdeling of medewerker de verantwoordelijkheid letterlijk te geven. Laat hen het nieuws bedenken of creëren. Heb je ervoor gekozen om jouw social media uit te besteden? Zorg dan dat de verantwoordelijke van de maand de juiste input geeft aan de partij die jouw social media uit handen neemt. Niet alleen zorgt dit voor een variatie aan mooie onderwerpen, het zal geheid zorgen voor meer interactie.

Verbied social media niet

Als je wilt dat jouw social media worden geadopteerd door je medewerkers, is het belangrijk dat je het niet verbiedt tijdens kantooruren. Geef medewerkers juist de tijd om met social media bezig te zijn tijdens hun werk. Hierdoor zal misschien een verschuiving in de werkzaamheden plaats moeten vinden, maar op die manier maak je het wel een stuk interessanter voor medewerkers om te delen en liken.

Stel gezamenlijke doelen

Het stellen van doelen maakt zaken inzichtelijk. Omdat er altijd mensen zijn binnen het bedrijf die het nut van het zakelijk online zijn nog niet zien, kun je doelen stellen die gezamenlijk behaald moeten worden. Hoeveel likes moeten er maandelijks binnengehaald worden? Hoeveel websitebezoekers willen jullie behalen uit jullie social media? Wat gebeurt er als er een opdracht of verkoop voortkomt uit social media? Maak je doelen en resultaten inzichtelijk. Voor je het weet is de strijd om social sharing losgebarsten.

Meer weten?
Volg voor meer tips over social media de gratis Online Starterstraining met praktische e-learning, duidelijke videoworkshops, inspiratie, tips en checklists.

Esther Vogel

Esther is content manager bij het social media bureau Somention en trainer bij de Online Starterstraining.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies