​10 apps om eenvoudig online samen te werken

​10 apps om eenvoudig online samen te werken

Vorig artikel Volgend artikel

Online samenwerken met collega's en klanten kan prima op de smartphones en tablets van dit moment. En de vraag is niet hóe je dat doet, maar wat de beste apps zijn om dat mee te doen. We hebben de 10 apps die je direct kunt downloaden voor het platform en mobiele apparaat van je keuze op een rij gezet.

De mobiele apps op deze pagina werken via cloudsynchronisatie naadloos samen met hun grote broers voor de desktop pc of browser. Met collega's of klanten samen projecten beheren, overleggen of documenten inzien en bewerken is zo een fluitje van een cent, waar je ook bent. Op zoek naar meer tips voor ondernemers? Volg dan de Online Starterstraining waar naast samenwerken aandacht besteed wordt aan bereikbaarheid en veiligheid.

Trello

Het is niet verwonderlijk dat deze app bovenaan dit lijstje met top tools voor mobile collaboration staat. Het 'kaartjes principe' dat Trello hanteert, gekoppeld aan een workflow en het gebruik van tags maakt de gebruiksvriendelijkheid ongeëvenaard. Ideaal voor het beheer van to-do lijstjes, projectmanagement en werken in teamverband. Zeer gebruiksvriendelijk.

Downloads: iOS | Android | Windows Phone 8

Yammer

Steeds meer bedrijven gebruiken deze app - tegenwoordig van Microsoft - als een basic intranet. Bestanden, nieuws en contactgegevens van collega's delen, chatten, teams samenstellen: het kan allemaal met Yammer. Via email-updates blijf je op de hoogte van wat je collega's doen. En om te daarop te reageren hoef je niet eens de app zelf te openen. Handig!

Downloads: iPad | iPhone | Android tablet | Android phone | Windows Phone 8

Basecamp

Meerdere projecten tegelijkertijd beheren? Check. Voortgangsrapporten samenstellen en uitsturen? Check. To-do lijstjes? Check. Wiki documenten? Check. Bestanden delen en chatberichten sturen en ontvangen? Check dubbelcheck. De oervader van de collaboration tools is een echte allrounder en kent een trouwe schare enthousiaste gebruikers.

Downloads: iPad | iPhone | Android

Evernote Business

Evernote was van origine geen tool om mee samen te werken. Toch was dat een logische vervolgstap voor deze app, gezien de populariteit van deze software. Met de Business variant beschik je over alle bekende Evernote functionaliteit maar kun je deze nu eenvoudig en veilig delen met collega's of klanten. Er zit zelfs een facturatie- en administratiesysteem ingebouwd.

Downloads: iOS | Android | Windows Phone 8

Google Docs

Werken in de cloud in teamverband werd met de komst van Google Docs (en alle andere Google cloud diensten) pas écht op de kaart gezet. Nooit was het makkelijker om documenten te delen, er samen aan te werken of ze met collega's te becommentariëren. Vrijwel volledige ondersteuning voor Microsoft Office bestanden maakt deze deze tool helemaal essentieel.

Downloads: iOS | Android

Microsoft OneDrive for Business

OneDrive for Business is een meer dan volwaardig alternatief voor Google Drive of Dropbox. Keywords: opslaan, synchroniseren, zoeken, delen, bijdragen en beheren. En als zakelijke gebruiker krijg je meteen ook toegang tot Office Online. Zo beschik je als bedrijf dus in één keer over een complete oplossing om veilig, online en mobiel samen te werken.

Downloads: iOS | Android | Windows Phone

Quip

Voor veel gebruikers is Quip hét alternatief voor Evernote. Vooral het met meerdere mensen aan één document of project werken gaat met deze tool heel intuïtief. Quip is echter meer: er zit een chat- en berichtfunctie ingebouwd, je kunt er presentaties en to-do lijstjes mee maken en documenten uit Dropbox, Evernote en Google Docs mee importeren. De interface is robuust.

Downloads: iOS | Android

Dropbox (for Business)

Simpel bestanden delen in de cloud? Dropbox heeft er bijna het patent op. De no-nonsense website en de uitstekende (mobiele) apps dragen daar zeker aan bij. Plus het feit dat er een waslijst aan apps van derden is waarmee Dropbox kan samenwerken. Dropbox for Business biedt daar bovenop extra veligheid, zodat de IT-afdeling ook gerust kan zijn.

Downloads: iPhone | iPad | Android | Windows Phone | Windows Tablet

Zoho Docs (for Business)

Geen fan van Google, maar wil je wel over (grotendeels) dezelfde functies beschikken als Google Docs? Neem dan eens een kijkje bij Zoho. Naast een tekstverwerker in de cloud kun je er spreadsheets en presentaties mee maken. En al die bestanden deel je eenvoudig en veilig met collega's of teams, waar ook ter wereld. Cloudsynchronisatie ontbreekt uiteraard niet.

Downloads: iOS | Android

Skype (for Business)

Waar zouden we zijn zonder Skype? Dankzij deze app werd videobellen bereikbaar voor iedereen. Gratis en voor niets. Skype for Business biedt extra veiligheid en betrouwbaarheid voor bedrijven. En met Skype Manager kun je eenvoudig accounts maken, tegoed toewijzen, abonnementen en functies beheren, zodat je bedrijf optimaal gebruik maakt van Skype.

Downloads: iOS | Android | Windows Phone 8

Meer weten?

Deze blog is opgesteld door KPN Zakelijk. Business partner van de Online Starterstraining. Volg voor meer tips over slimmer ondernemen de gratis Online Starterstraining met praktische e-learning, duidelijke videoworkshops, inspiratie, tips en checklists.

Foto via Flickr (CC).

Coen van Delft

Coen is ondernemer en mede-oprichter van de Online Starters-&Ondernemerstraining.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies