Startups10.05.2010

StartHub Academy 21: Starten is makkelijk geworden, succesvol worden nog even moeilijk


De 21e aflevering van StartHub Academy van Leonieke Daalder gaat over het ondernemersklimaat in Nederland. Hoe is het in vergelijking met het verleden? Verwacht onder meer de voilgende quotes ….

“Het is ontzettend veel makkelijker geworden. Als je honderd jaar geleden een multinational wilde oprichten, waren de kosten van het eerste paard om de eerste paal naar je eerste stukje grond te slepen, al hoger dan je nu nodig hebt om een startup te beginnen.” Boris Veldhuijzen van Zanten / oa The Next Web

“Digg is een mooi voorbeeld: de eerste versie is gebouwd voor 1200 dollar door een student in India, die gewoon het laagste bood (…) en twee jaar later was dat tweehonderd miljoen waard. (…) De waardevermeerdering in die tijd en het bedrag waarmee gestart is, dat is zo spectaculair. En hoe arm je ook bent: je kunt altijd wel 1200 euro sparen…” Boris Veldhuijzen van Zanten / oa The Next Web.

“Tien jaar geleden waren computers nog duur en kon er weinig. Internet was langzaam en moeilijk te bereiken. Nu kun je met heel weinig kosten heel veel bekendheid en zichtbaarheid creeëren. Mooie dingen maken, die tien jaar geleden nog überhaupt niet konden.” Guido van Nispen / Veronica

“Op diverse vlakken is het makkelijker om te ondernemen. Om succesvol te worden, dat blijft even moeilijk als tien jaar geleden.” Floris van Alkemade /Solid Ventures

“Tien jaar geleden was je wel vijf jaar aan het werk voordat iedereen van je gehoord had. Als je het nu vijf uur goed doet ben je er al. En dan ben je nog veel breder bekend dan dat tien jaar geleden ooit het geval had kunnen zijn. (…) Het internet biedt zoveel mogelijkheden. Je kunt zoveel sneller, zoveel beter de juiste mensen bereiken. Je kan veel sneller je ideeen toetsen. Je kunt heel snel tot zaken komen met elkaar, als je elkaar maar vertrouwt.” Ronald van den Hoff / Seats2Meet

“Omdat het laagdrempeliger is geworden, zijn er meer mensen op het speelveld, dus is het lastiger om te winnen omdat er meer concurrenten zijn. Je bent niet de enige die bezig is om de consumenten te bereiken.” Stefan Verkerk / Sanoma Uitgevers en iTypeFastR

“Je concurreert niet meer alleen met het bedrijf om de hoek dat toevallig ook geld heeft. Nee, je concurreert nu met de wereld.” Guido van Nispen / Veronica