Startup Yoolink doet het anders

Vorig artikel Volgend artikel

'Start ups' willen vaak de 'nieuwe Google' zijn of anders door Google worden overgenomen. Daarom richten ze zich vaak op de consumentenmarkt. Sommigen slagen daarin, maar de meeste blijven hangen in hun zoektocht naar de eeuwige roem. Als de miljoenen gebruikers uitblijven sterft de start up vaak een zachte dood.

Op webconferenties kom je veel start-ups tegen, de meeste behorend tot de hierboven beschreven groep die zich richten op de consumentenmarkt. Soms kom je er eentje tegen die anders is. Dat gebeurde op de Web 2.0 Expo in Berlijn. De Franse 'start-up' Yoolink doet wat Nederlandse diensten als Fleck en Mobypicture mijns inziens onterecht nalaten: zij richten zich op de business2business markt.

Yoolink is een dienst in de lijn van del.icio.us en Fleck: een bookmarktool. Alleen gaat deze tool wat verder dan de anderen. Je kan als bedrijf een abonnement nemen op de dienst (instapprijs 29 euro) en dan kan je meteen aan de slag. Net als bij del.icio.us en Fleck kan je in je webbrowser een bookmark-knop aanbrengen en kan je bookmarks opslaan als je denkt dat ze interessant kunnen zijn voor jouw collega's.

Het grote verschil met de andere diensten is dat je echt puur bookmarkt binnen een afgeschermde groep. Niemand anders ziet jouw bookmarks behalve je collega's. De bookmarks worden bovendien ingedeeld naar type en populariteit en kan je in de gaten houden wat anderen doen. Daarnaast kan je via het systeem contact opnemen met je collega's

-556.jpg

Door de combinatie van mogelijkheden die Yoolink aanbiedt krijg je een soort del.icio.us/ Fleck meets Digg meets techmeme. Handig dus.

Maar wat er echt anders aan deze tool als je het vergelijkt met Fleck? Niet veel, behalve dat Yoolink niet gaat zitten wachten op die 100.000en gebruikers, maar zich richt op de zakelijke markt. En dat was erg verfrissend.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies