De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Met meer dan 700 miljoen gebruikers, en inmiddels extra functionaliteiten voor pagina’s, heeft Facebook Messenger veel potentie, investeerders zien dan ook graag dat Facebook hier munt uit gaat slaan. Maar tijdens de call over de verdiensten over Q2 heeft Zuckerberg even aan de handrem getrokken.
Daarin legt hij namelijk uit dat voor zowel Messenger als ook voor WhatsApp hetzelfde “monetization playbook” van toepassing is als dat voor Facebook met de nieuwsfeed het geval was. Laat mensen eerst organisch de interactie aangaan met bedrijven voordat je bedrijven laat betalen om hun klanten te bereiken. Zuckerberg legde het plan als volgt uit:
Pagina’s
En dus kwam Facebook in 2007 met Pagina’s voor merken en bedrijven. Een manier waarop merken, bedrijven en organisaties op een gratis manier toch een plek kregen op het sociale netwerk.
Gebruikers werden gevraagd om zich te abonneren op posts van deze bedrijven, merken of organisaties die ze leuk vinden, en middels analytics kregen deze partijen de impact van hun pagina te zien.
En pas toen gebruikers helemaal gewend waren om posts van bedrijven en merken in hun timeline voorbij te zien komen, volgde daar langzaamaan de mogelijkheid om te gaan betalen. Deze “gesponsorde verhalen” bereikten dan ook de vrienden van iemand die al eens interactie had gehad met het betreffende merk of bedrijf.
Uiteindelijk werden er de meer flexibele nieuwsfeed banners, en ook betaalde content geïntroduceerd.
If…
Maar als het gelijk met knipperende banners of betaalde commercials was gestart, had dat gebruikers mogelijk tegengestaan, hadden ze nieuwsfeed gedumpt, en had Facebook zijn toekomstige inkomstenmodel verpest. Maar in plaats daarvan bleef het aantal gebruikers groeien, en die dollars zouden wel komen.
Dat heeft Zuckerberg goed gezien. Met al bijna 1,5 miljard gebruikers weet het sociale netwerk inmiddels per kwartaal zo’n $4 miljard te verdienen.
Messenger & WhatsApp
Dezelfde strategie wordt ook gekozen voor Messenger & WhatsApp. Gebruikers eerst vrijwillig de interactie aan laten gaan met bedrijven. En als het allemaal op rolletjes loopt zullen bedrijven uiteindelijk moeten gaan betalen om die gebruikers te blijven bereiken.
“If it’s still growing fast, don’t choke it with monetization.”
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Messenger
Social Media24.11.2023
Deze functie willen we heel graag op WhatsApp
Online06.11.2023
Tijdmachine: wat was jouw ICQ-nummer?
Social Media20.09.2023
Hè hè, WhatsApp komt eindelijk met zijn iPad-app
Social Media25.08.2023
Meta stopt met Messenger Lite
Online21.07.2023
WhatsApp nu een nummer dat niet in je telefoon staat
Social Media27.06.2023
Telegram begint meer op anderen te lijken: krijgt Stories
Social Media05.06.2023
WhatsApp-alternatief Signal weg uit NL als EU beleid aanneemt
Social Media30.05.2023
Je kunt binnenkort een gebruikersnaam kiezen voor WhatsApp
Verder lezen over WhatsApp
Mobile28.03.2024
5 slimme dingen die binnenkort naar WhatsApp komen
Social Media22.02.2024
Je kunt teksten in WhatsApp er nu anders uit laten zien
Social Media16.02.2024
Vijf dingen die we graag anders zien aan WhatsApp-kanalen
Social Media12.02.2024
WhatsApp krijgt binnenkort de grootste update ooit
Wat is jouw gebruikersnaam?Online07.02.2024
Signal heeft meer dan 1 miljoen Nederlandse gebruikers
WhatsApp-alternatief boert goedSocial Media26.01.2024
Zo kun je een WhatsApp-kanaal starten en beheren
Social Media07.12.2023
WhatsApp-buurtpreventie: geeft dat wel echt een veiliger gevoel?
Social Media01.12.2023