Social Media05.10.2014

Zo beïnvloeden negatieve emoties het gebruik van Facebook


Deze week gaf Facebook eindelijk toe geëxperimenteerd te hebben met “mood altering” berichten op timelines. In 2012 hebben onderzoekers van Facebook zitten rommelen op tijdlijnen van 689.000 gebruikers. Bij een gedeelte van de gebruikers werden alleen positieve berichten geshowd van vrienden, bij een ander gedeelte kwamen juist negatieve berichten naar voren. Facebook benadrukt dat alle berichten wel zichtbaar waren als je naar de timeline van de persoon in kwestie ging en dat er absoluut niets aan direct messages is aangepast, maar biedt toch haar excuses aan.

Maar dat is niet het enige nieuws over Facebook en emoties dat deze week naar buiten kwam. Afgelopen week publiceerden professoren van de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) en Ohio State University een onderzoek waarin wordt laten zien hoe gebruikers met negatieve emoties omgaan met Facebook.

Co-auteur Dr. Benjamin Johnson (assistent professor aan de VU): “Over het algemeen kijken de meeste van ons naar positieve berichten op social media. Maar wanneer je je kwetsbaar voelt, ga je op zoek naar mensen op Facebook die een slechte dag hebben, of die niet zo goed zijn in zichzelf positief representeren, alleen maar om je zelf beter te voelen.”

Het onderzoek werd gedaan met 168 studenten van de universiteit. De studenten werd verteld dat ze een “heel erg slecht” of juist “heel erg goed” cijfer hadden behaald (dit was niet op echte resultaten gebaseerd), op deze manier werd er voor gezorgd dat studenten een slechte of juist goede bui kregen.Vervolgens moesten studenten een speciaal gemaakt social media platform vergelijkbaar met Facebook bezoeken (SocialLink).

De studenten kregen verschillende profielpagina’s te zien, aantrekkelijke en onaantrekkelijke profielen (dit werd aangeduid met hartjes) en succesvolle en onsuccesvolle profielen (dit werd aangeduid met dollartekens). Er was verder geen verschil in inhoud op de pagina’s. Het enige verschil in de pagina’s was dus hoe goed het met hun carrière ging en aantrekkingskracht, aangeduid met dollartekens en hartjes.

Het resultaat van het onderzoek? De meeste tijd werd gespendeerd op pagina’s van mensen die succesvol en aantrekkelijk waren. Maar de studenten met het “slechte cijfer” (en dus met het slechte humeur) keken gemiddeld veel langer op profielen van mensen die onaantrekkelijk en onsuccesvol waren, dan studenten met een “goed cijfer” (en dus een goed humeur).

Dr. Silvia Knoblock-Westerwick (professor in communicatie aan de Ohio State University) legt de onderzoeksresultaten uit als: “Wanneer je een boost voor je zelfvertrouwen nodig hebt kijk je naar mensen die slechter af zijn dan jij”.


Benieuwd naar het gehele onderzoeksrapport? Het is op 28 september gepubliceerd in Computers in Human Behavior.

Annemerel de Jongh

Annemerel schrijft op haar eigen lifestyle blog en werkt daarnaast als freelance redacteur. Je maakt haar blij met goed eten, nieuwe gadgets en hardlopen

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt