Social Media31.12.2014

Zal de online privacy-problematiek ooit worden opgelost?


Online privacy blijft ook het volgende decennium een fundamenteel probleem. Dat
blijkt uit een enquête bij vijfentwintighonderd technologie-experts en analisten door onderzoekers van het Pew Research Internet Project. Het zal volgens de experts bijzonder moeilijk blijken om een systeem te ontwikkelen dat een goede balans kan creëren tussen de rechten van de gebruiker en het verzamelen van persoonlijke gegevens.

De belangen van de overheid en het bedrijfsleven zijn volgens hen immers te groot om een ommekeer te kunnen realiseren. Bovendien wordt aangevoerd dat het publiek de verdere afbouw van de privacy wellicht als een voldongen feit zal aanvaarden.


De grote meerderheid van de deskundigen is het erover eens dat de online populatie onder een ongekende en alomtegenwoordige surveillance leeft,” benadrukt hoofdonderzoeker Lee Rainie, directeur van het Pew Research Internet Project.


De meeste experts zien geen consensus tot stand komen rond een betrouwbare privacy-infrastructuur en vrezen voor een verdere erosie van de persoonlijke bescherming naarmate meer gegevens online worden gedeeld.


Er wordt op gewezen dat
het publiek online details over zichzelf verspreidt om vriendschappen te verrijken, communities te creëren en economische activiteiten te ontplooien, maar persoonlijke data zijn tevens de grondstof van de kenniseconomie.

Daarbij wordt opgemerkt dat de overheden en de industrie weinig belang hebben om aan het huidige stelsel, dat al een belangrijk invasief karakter heeft, te raken. ”
Deze partijen hebben immers veel te winnen bij het afbouwen van de individuele privacy en het eigendom van persoonlijke gegevens,” stippen de onderzoekers aan.


Volgens een aantal waarnemers zal het publiek een verdere uitholling van de privacy als een onvermijdelijk fenomeen aanvaarden.” Leah Lievrouw, professor informatie-wetenschappen aan de University of California, wijst er daarbij op dat dataverzameling de basis vormt voor het zakelijk model van de meest succesvolle technologiebedrijven.


Maar ook in traditionele sectoren zoals retail, gezondheidszorg, entertainment en financiën wordt dataverzameling steeds belangrijker,” merkt professor Lievrouw op. Volgens Mark Rotenberg, president van het Electronic Privacy Information Center (Epic), zullen de volgende tien jaar nog zware privacy-veldslagen worden gevoerd rond de controle over identiteit, mobiliteit, communicatie en het privéleven.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

Verder lezen over Privacy

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?

In een brief aan het Amerikaanse ministerie van justitie claimt de Amerikaanse senator Ron Wyden dat buitenlandse overheidsfunctionarissen smartphone gebruikers bespieden via pushmeldingen die zij van apps op hun telefoo...

Mobile07.12.2023

Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?