Social Media15.10.2018

Webcare op Twitter in Nederland is nog niet je van het


Onderzoek Digital Wizards vindt nog wel wat issues

Digital Wizards heeft onderzocht hoe de webcare van Nederlandse bedrijven er bij staan. Er werd in het weekend, toch vaak het moment waarop veel consumenten er gebruik van willen maken, gecheckt of de webcare respons gaf. Ze hebben ook nog eens de bedrijven in de Twinkle 100 gevraagd hoe het specifiek met de Twitter-webcare zat, maar een week na het vragen heeft meer dan de helft van de bedrijven nog steeds niet gereageerd. Na twee weken hadden nog steeds 22 bedrijven niet gereageerd!

Op Marketingfacts, waar het eerste deel van het onderzoek is gepubliceerd, is te lezen dat Twitter wel een relatief laag actief percentage gebruikers heeft, slechts iets meer dan een derde ten opzichte van de 70 procent die Facebook en WhatsApp hebben. Dat ontslaat bedrijven echter niet van de verantwoordelijkheid om te reageren als er iemand iets op Twitter vraagt. Juist dat kanaal is volgens hen (terecht wat mij betreft) een heel geschikt medium voor webcare-vragen en klachten.

Open en bloot

Het is in elk geval voor consumenten een goed kanaal, precies omdat het zo open en bloot is. Je krijgt als webcare een vraag van iemand en als je daar niet of slecht op reageert kan het (afhankelijk van hoe ‘bekend’ iemand is op Twitter) behoorlijke schade aan je merk doen. Voorbeelden die worden gegeven zijn merken die ooit Twitter als webcare-kanaal gebruikten maar daar om een of andere reden mee gestopt zijn, zoals Domino’s Pizza. Die krijgen er via dat (dode) kanaal toch nog steeds flink van langs en aangezien er niemand is om te reageren stapelen de klachten zich daar alleen maar op.

Het advies is dan ook duidelijk: als je Twitter (of een ander kanaal) niet meer gebruikt, stop er dan ook helemaal mee. Haal de links naar het kanaal weg van je site, verwijder de bestaande account en laat het er bij. Een gepinde tweet met ‘we gebruiken geen Twitter meer!’ of een pagina op Facebook om te zeggen dat je niks met Facebook doet trekt alleen maar ellende aan. En als je het wel gebruikt, neem het dan ook serieus. Elke conversatie is een nieuwe mogelijkheid om je merk te promoten of te schaden. Dat is dus geen positie voor iemand die niet de juiste tone of voice kan vinden of geen weet heeft van hoe het echt werkt in je bedrijf.

De snelst reagerende Twitter-webcares. Beeld: Marketingfacts
De snelst reagerende Twitter-webcares. Beeld: Marketingfacts

Het gaat ook wel eens gewoon goed

Gelukkig was het niet alleen maar kommer en kwel bij het onderzoek: een aantal merken reageerden heel goed en vooral ook tijdig op Twitter, waaronder Hellofresh, Plus, Nike, Amazon, Lidl en Jumbo en de Bijenkorf. De hele top 12 staat hierboven.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Dialoogmarketing

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Alles over de nieuwe telecommunicatiewet die per 1 juli ingaat

Het is Internationale Dag van de Telecommunicatie. We kunnen stilstaan bij thuiswerken, bij 5G, maar we kiezen voor de nieuwe telecommunicatiewet, want die wordt al heel binnenkort van kracht. Vanaf 1 juli 2021 hebben we...

Technology17.05.2021

Alles over de nieuwe telecommunicatiewet die per 1 juli ingaat

Opt-in of opt-out?
Zo maak je een mooie marketing beursstand

Je hebt een plekje op een vakbeurs of festival om je marketingmix wat uit te breiden. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw beursstand opvalt om nieuwe commerciële leads te genereren of potentieel talent te ontmoeten? Hi...

DC Business25.03.2020

Zo maak je een mooie marketing beursstand

Denk strategisch na bij het plannen van uw kraam op een beurs
Fresh Bridge vecht met #Stocktober tegen neppe stockfotografie

Stockfoto's. Flauwe meuk. Neppe shit. Als er iets niet authentiek is, dan zijn het wel stockfoto's en -video's. Die hebben dus niets te zoeken in een moderne contentstrategie, zeggen ze bij Fresh Bridge. Het digitale ma...

Media09.11.2017

Fresh Bridge vecht met #Stocktober tegen neppe stockfotografie

Dialogue Marketing Awards 2015 voor Air Miles en UPC

Tijdens de uitreiking van de Dialogue Marketing Awards van DDMA en DeMeter is Richard Brandhorst (Air Miles) uitgeroepen tot Dialogue Marketeer of the Year. Annefloor Samsom (UPC) ontving de prijs voor Dialogue Marketi...

Marketing10.01.2015

Dialogue Marketing Awards 2015 voor Air Miles en UPC

Richard Brandhorst is Dialogue Marketeer of the Year & Annefloor Samsom Dialogue Marketing Talent of the Year!
De nominaties voor de Dialogue Marketing Awards 2015

Vandaag is bekendgemaakt welke marketeers kans maken op de Dialogue Marketing Awards van 2015. Richard Brandhorst (Airmiles), Marc Borgers (Borgers & Straathof) en Richard Otto (Adformatie) maken kans om Dialogue Markete...

Marketing28.11.2014

De nominaties voor de Dialogue Marketing Awards 2015

De sprekende waterfontein

Een leuke campagne van de "You Are What You Drink" organisatie: Drink Up. De campagne is bedoelt om mensen aan te sporen meer schoon water te drinken en gezondere keuzes te maken. Om deze boodschap te verspreiden hebben...

Marketing22.09.2014

De sprekende waterfontein

Nomineer: Dialogue Marketeer en het Dialogue Marketing Talent van het jaar 2014

Welke marketeer en welk aanstormend Dialogue Marketing Talent hebben het afgelopen jaar een bijzondere prestatie geleverd op het gebied van dialoogmarketing? Wie toonden visie, creativiteit en resultaten? vanaf nu heeft...

Marketing03.10.2013

Nomineer: Dialogue Marketeer en het Dialogue Marketing Talent van het jaar 2014

Verder lezen over Twitter

Het is Koningsdag! Dit zijn de leukste tweets en inhakers

Het is Koningsdag: de dag waarop je spullen kunt verkopen of blij kunt worden van een mooie aankoop voor weinig. Dit zijn de leukste tweets.

Nieuws27.04.2024

Het is Koningsdag! Dit zijn de leukste tweets en inhakers

Deze week viral: ninjakat, crookie en meer

Heb je wel eens van de cronut gehoord? Of de Crompouce? Natuurlijk. Maar nu is er wat nieuws: de crookie. Lees meer in deze week viral.

Social Media21.04.2024

Deze week viral: ninjakat, crookie en meer

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Elon Musk wil nog meer geld vragen voor het gebruik van X. Maar het is niet wat je denkt. Het is een keer per jaar, een dollar, en mogelijk alleen voor nieuwe gebruikers.

Social Media17.04.2024

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Trots op je badge op X, dan is er voor jou niks aan de hand. Premium-gebruikers die dat liever privé houden hebben echter pech.

Social Media12.04.2024

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

Over het algemeen kun je Twitter/X vrij veilig openen als je op je werk bent: je hoeft niet bang te zijn dat er ineens heel schokkende beelden te zien zijn, of pornografie. Daar komt een einde aan, maar alleen als je lid...

Social Media01.04.2024

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Nadat hij vorige week al schaak speelde met zijn brein alleen, heeft hij nu ook een tweet de wereld ingeslingerd. De vanaf zijn schouders verlamde Noland Arbaugh is de wereldberoemde eerste mens met Neuralink-chip in zij...

Technology25.03.2024

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

Welkom in de nieuwe Deze week viral, waarin we op zoek gaan naar de hits op social media deze week, naast uiteraard de dingen die we zelf al veelvuldig voorbij zagen komen. Daar gaan we. Max Verstapp'une Max Verstappen...

Social Media16.03.2024

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Eerst waren het sociale netwerken die het op televisie gemunt hadden, maar nu zijn het de sociale netwerken. Elon Musk wil natuurlijk dat X een ‘alles’-app wordt en het is dan ook niet gek dat er binnenkort de optie...

Social Media13.03.2024

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv