We zijn gemiddeld 53 minuten per dag op Instagram te vinden

We zijn gemiddeld 53 minuten per dag op Instagram te vinden

Vorig artikel Volgend artikel

Het onderzoeken van het social media gebruik van mensen kan verrassende resultaten opleveren. Onderzoek van SimilarWeb in the US heeft aangetoond dat mensen in de Instagram app bijna net zoveel tijd spenderen als in de Facebook app.

Instagram bloeit

In juni zaten mensen gemiddeld 53 minuten per dag op Instagram. Met 58 minuten per dag, waren mensen op Facebook gemiddeld maar vijf minuten langer actief. Op Snapchat vertoefden gebruikers in de US gemiddeld 49.5 minuten per dag in juni. Ten opzichte van vorig jaar hebben zowel Instagram als Snapchat een flinke inhaalslag gemaakt op Facebook. Als deze trend zich zo voortzet, zou Facebook volgend jaar nog weleens onder de twee opbloeiende apps kunnen belanden.

Hang naar aandacht

Er is een heuse competitie gaande tussen apps, want elke app wil zoveel mogelijk aandacht van gebruikers. Hoe meer tijd mensen op de app spenderen, hoe meer advertenties ze zien. De advertenties brengen uiteindelijk geld in het laatje. De ontwikkelaars van de apps zoeken steeds andere manieren om gezien te worden en om de strijd met andere apps te kunnen aangaan. Zo heeft Facebook laatst een aantal nieuwe features aangekondigd, waaronder een dating service en meer ruimte voor muziek. Instagram wil mensen aan het shoppen krijgen en Snapchat kwam met een redesign van de app, dat overigens geen succes was.

Wie wint er?

Het onderzoek van SimilarWeb is alleen gedaan onder android gebruikers. Toch zullen de patronen onder iOS gebruikers niet heel anders zijn. In Nederland zijn, vooral de jongeren, ook sterk gehecht aan Instagram en Snapchat. Het boeiende is dat dit over een aantal jaar weer heel anders kan zijn. De wereld van social media is en blijft nu eenmaal onvoorspelbaar en dynamisch.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies