Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.
Facebook ligt onder vuur refererend aan het recente dataschandaal Cambridge Analytica. Mede hierdoor is de discussie over het inkomstenmodel in volle gang. Volgens een berekening van Amerikaanse media zou iedere gebruiker 11 tot 14 dollar per maand moeten betalen om zijn of haar Facebook-netwerk advertentievrij te maken.
Voor 14 dollar per maand geen advertenties meer op Facebook. Klinkt voor velen als een interessante optie. Zuckerberg zelf gaf tijdens de hoorzittingen in de Senaat aan dat Facebook in principe gratis blijft. Mijns inziens kan het ook niet. De inkomsten van het aantal betalende gebruikers zal immers niet de inkomsten uit advertenties kunnen compenseren. Let wel Facebook verdiende aan advertentie-inkomsten in Amerika met haar 239 miljoen Amerikaanse gebruikers maar liefst 19,9 miljard dollar. Dit is op dit moment het enige verdienmodel van Facebook. Het is overigens ook verre van realistisch om te denken dat iedereen zomaar zal overgaan op een betaald account. Natuurlijk hoeven we geen medelijden met Zuckenberg te hebben maar deze business case met minder inkomsten en grotere uitgaven krijgt hij niet dicht.
Premium diensten
Ik geloof wel dat Facebook in de komende maanden nieuwe (premium) diensten zal uitrollen. Of je hiermee de advertenties niet meer te zien krijgt is natuurlijk sterk de vraag.
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Mobile Advertising
Advertising15.04.2024
Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken
Advertising13.02.2023
Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem
Mobile16.05.2022
Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties
Amerikaanse provider wil korting geven in ruil voor dienstenSocial Media17.09.2021
WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie
Straks niet alleen reclame, maar ook een bedrijvengids in de chat-appVideo18.06.2020
Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads
Advertising11.10.2018
Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door
Advertising06.02.2018
Google Chrome past deze maand regels Coalition for Better Ads toe
Mobile01.12.2017
Android apps mogen geen reclame meer op vergrendelscherm zetten
Verder lezen over Online Advertising
Advertising10.04.2024
Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Advertising10.01.2024
3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024
Video22.11.2023
Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden
Nieuws07.11.2023
Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU
Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 novemberSocial Media03.10.2023
Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen
Social Media02.09.2023