Twitter gaat samenwerken met AP en Reuters in de strijd tegen fake news

Twitter gaat samenwerken met AP en Reuters in de strijd tegen fake news

Vorig artikel Volgend artikel

Fake news is zonder enige twijfel een van de meest beladen termen van de afgelopen jaren. Social media kanalen worden er mee overspoeld en hebben de grootste moeite met het uitbannen ervan. Twitter gaat daarvoor nu een samenwerking aan met de nieuwsdiensten van Associated Press (AP) en Reuters.

Expertise van AP en Reuters

Het zogenoemde Curation Team van Twitter, belast met het beoordelen en verwijderen van fake news en desinformatie, krijgt door de samenwerking toegang tot de expertise en content van de twee persdiensten.

Die kan bijvoorbeeld gebruikt worden om context toe te voegen aan nieuws en trends die op Twitter circuleren. Die context kan in de vorm van een melding onder een tweet toegevoegd worden, maar ook binnen de zoekresultaten of andere delen van het platform, zoals Moments.

De samenwerking tussen Twitter en de twee nieuwsdiensten zal in eerste instantie gericht zijn op de Engelstalige content op het platform. In de toekomst is het wel de bedoeling dat de samenwerking uitgebreid wordt naar andere talen en landen.

Nieuwsfeeds-a
Met behulp van traditionele persdiensten geeft Twitter een nieuwe impuls aan de strijd tegen misleidende informatie en fake news.

Fake news en misleidende informatie eerder onderscheppen

De samenwerking met AP en Reuters biedt Twitter toegang tot twee betrouwbare nieuwsbronnen. Dat biedt het platform de mogelijkheid, wanneer uit factchecking blijkt dat dit nodig is, sneller en juiste aanvullende informatie toe te voegen aan, met name, breaking news tweets. Op die manier kan het platform fake news en andere tweets met onjuiste informatie ook eerder onderscheppen. Voordat ze viral gaan en achteraf verwijderd, of aangepast moeten worden.

De feedback van AP en Reuters zal door Twitter ook ingezet worden om de kwaliteit van de informatie die door Birdwatch-deelnemers wordt gedeeld te helpen bepalen. Birdwatch is het crowdsourced fact-checking-systeem van het sociale netwerk.

"Vertrouwen, nauwkeurigheid en onpartijdigheid vormen de kern van wat Reuters elke dag doet: miljarden mensen voorzien van de informatie die ze nodig hebben ", aldus Hazel Baker, het hoofd van UGC Newsgathering bij Reuters over de samenwerking met Twitter.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies