Social Media10.10.2016

“Top fashionbloggers verdienen 50.000 euro per Instagram-post”


hobby werd Big Business

Wie had vijf jaar geleden gedacht dat je schatrijk kunt worden met Instagram? Of dat je überhaupt je werk zou kunnen maken van Instagram? Inmiddels weten we beter en is ‘Instagrammer’ een beroep geworden. Het is met name in de wereld van fashion waar je op Instagram geld kunt verdienen. De bedragen lopen uiteen, maar er zijn dus fashionbloggers op Instagram die zonder aarzelen 50.000 euro vragen voor een Instagram-post. En merken betalen dat ook.

In feite is het niet zo gek dát merken willen betalen, want er zijn fashionbloggers met héél veel volgers. Kijk bijvoorbeeld naar de Italiaanse Chiara Ferragni, die 6,8 miljoen volgers heeft, of naar de Nederlandse Negin Mirsalehi. In april 2015 bereikte Negin de grens van 2 miljoen volgers, maar inmiddels zijn dat er al 3,4 miljoen. Met één foto bereiken de dames miljoenen fashion lovers over de hele wereld en dat heeft dus een prijskaartje. Wat voor Chiara en Negin als een hobby begon is inmiddels de meest lucratieve hobby ooit. Het is Big Business.

Social media vs. print

Als het dus gaat om de wereld van fashion, dan is social media misschien wel het meest machtige medium van dit moment. Want met één druk op de knop kunnen miljoenen mensen bereikt worden. Vergelijk dat eens met old school adverteren in een tijdschrift. Daarmee kan het weken (en soms maanden) duren voordat jouw advertentie de gewenste doelgroep bereikt, want de tijd tussen het aanleveren van jouw advertentie en het uitkomen van het tijdschrift, daar kan een hele tijd tussen zitten. In een wereld waarin trends komen en gaan in een tempo dat Usain Bolt ook maar nauwelijks kan bijhouden, wint social media het dus van print.

En adverteren via social media heeft voor deze branche nog een heel groot voordeel. Je kunt namelijk direct zien wat de impact van het adverteren is. Adverteer je in een tijdschrift, dan moet je langer wachten voordat je resultaat ziet.

50.000 euro per post

Bedragen van ‘adverteren’ via fashionbloggers op Instagram variëren natuurlijk, afhankelijk van het bereik, maar volgens Candace Fremder, (senior account director bij PR-bureau Thrsxty) ligt dat tussen de 1.500 en 300.000 euro. Het gemiddelde voor een top fashionblogger stelt Fremder op zo’n 50.000 euro. En waarom dat zo succesvol is, is volgens haar heel eenvoudig: “consumenten kopen nu eenmaal liever iets van een persoon die ze dagelijks zien, die ze ‘kennen’ en die ze vertrouwen, dan dat ze zich laten beïnvloeden door traditionele media“.

Bron: Independent.

Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl

Verder lezen over Instagram

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Deze Week Viral: rockversies van popnummers, Vierdaagse malaise en meer

De Nijmeegse Vierdaagse zorgde voor grote feesten en grote tranen en dan was er nog iets anders nats. Welkom in de Deze Week Viral!

Social Media21.07.2024

Deze Week Viral: rockversies van popnummers, Vierdaagse malaise en meer

Instagram krijgt nieuwe zwevende reacties met houdbaarheidsdatum

Gebruik jij de Notities op Instagram wel eens? Je kunt straks zo’n Note achterlaten als reactie op een post.

Social Media18.07.2024

Instagram krijgt nieuwe zwevende reacties met houdbaarheidsdatum

Deze Week Viral: bitcoin omhoog door Trump, spaghetti-mation en Messi

Gelukkig zijn er ook positievere zaken die deze week volledig viral gingen.

Social Media14.07.2024

Deze Week Viral: bitcoin omhoog door Trump, spaghetti-mation en Messi

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

Deze week hebben we de meest vreemde zaken voorbij zien komen op social media. Zuckerberg die aan het surfen is (wel/niet op het internet...) en een deejay die haar feestgangers de stuipen op het lijf jaagt. Kijk mee:

Social Media07.07.2024

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

5 dingen die leuk zijn aan Threads

Wat zorgt er toch voor dat Threads zo’n succesverhaal is geworden? Waarschijnlijk ligt dat aan deze vijf dingen.

Social Media05.07.2024

5 dingen die leuk zijn aan Threads

Instagram noemt zijn AI-labels anders door boosheid gebruikers

Meta labelde allerlei posts die niet AI waren wel als kunstmatige intelligentie. Daar waren de daadwerkelijke fotografen niet over te spreken.

Social Media02.07.2024

Instagram noemt zijn AI-labels anders door boosheid gebruikers

Verder lezen over Online Advertising

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar.

Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Eerder kon je drie video’s kijken en stopte YouTube er daarna mee, maar nu skipt de video die je aantikt meteen naar het einde en kun je helemaal niet kijken.

Video29.05.2024

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden