"Top fashionbloggers verdienen 50.000 euro per Instagram-post"

"Top fashionbloggers verdienen 50.000 euro per Instagram-post"

hobby werd Big Business

Vorig artikel Volgend artikel

Wie had vijf jaar geleden gedacht dat je schatrijk kunt worden met Instagram? Of dat je überhaupt je werk zou kunnen maken van Instagram? Inmiddels weten we beter en is 'Instagrammer' een beroep geworden. Het is met name in de wereld van fashion waar je op Instagram geld kunt verdienen. De bedragen lopen uiteen, maar er zijn dus fashionbloggers op Instagram die zonder aarzelen 50.000 euro vragen voor een Instagram-post. En merken betalen dat ook.

In feite is het niet zo gek dát merken willen betalen, want er zijn fashionbloggers met héél veel volgers. Kijk bijvoorbeeld naar de Italiaanse Chiara Ferragni, die 6,8 miljoen volgers heeft, of naar de Nederlandse Negin Mirsalehi. In april 2015 bereikte Negin de grens van 2 miljoen volgers, maar inmiddels zijn dat er al 3,4 miljoen. Met één foto bereiken de dames miljoenen fashion lovers over de hele wereld en dat heeft dus een prijskaartje. Wat voor Chiara en Negin als een hobby begon is inmiddels de meest lucratieve hobby ooit. Het is Big Business.

Crazy in love after @dior.

Een foto die is geplaatst door Negin Mirsalehi (@negin_mirsalehi) op

Social media vs. print

Als het dus gaat om de wereld van fashion, dan is social media misschien wel het meest machtige medium van dit moment. Want met één druk op de knop kunnen miljoenen mensen bereikt worden. Vergelijk dat eens met old school adverteren in een tijdschrift. Daarmee kan het weken (en soms maanden) duren voordat jouw advertentie de gewenste doelgroep bereikt, want de tijd tussen het aanleveren van jouw advertentie en het uitkomen van het tijdschrift, daar kan een hele tijd tussen zitten. In een wereld waarin trends komen en gaan in een tempo dat Usain Bolt ook maar nauwelijks kan bijhouden, wint social media het dus van print.

En adverteren via social media heeft voor deze branche nog een heel groot voordeel. Je kunt namelijk direct zien wat de impact van het adverteren is. Adverteer je in een tijdschrift, dan moet je langer wachten voordat je resultaat ziet.

50.000 euro per post

Bedragen van 'adverteren' via fashionbloggers op Instagram variëren natuurlijk, afhankelijk van het bereik, maar volgens Candace Fremder, (senior account director bij PR-bureau Thrsxty) ligt dat tussen de 1.500 en 300.000 euro. Het gemiddelde voor een top fashionblogger stelt Fremder op zo'n 50.000 euro. En waarom dat zo succesvol is, is volgens haar heel eenvoudig: "consumenten kopen nu eenmaal liever iets van een persoon die ze dagelijks zien, die ze 'kennen' en die ze vertrouwen, dan dat ze zich laten beïnvloeden door traditionele media".

Bron: Independent.

Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies