TikTok doorbreekt de grens van drie miljard downloads

TikTok doorbreekt de grens van drie miljard downloads

Dat is inclusief de Chinese versie

Vorig artikel Volgend artikel

Dat TikTok mateloos populair is, behoeft weinig uitleg. Volgens de berekeningen van SensorTower heeft het social media platform dit jaar de grens van 3 miljard app downloads doorbroken. Daarmee zou TikTok de eerste app zijn die niet uit de ruif van Facebook eet die, gerekend vanaf januari 2014, deze mijlpaal behaald heeft.

Overigens hebben de marktonderzoekers in hun berekeningen niet alleen de downloads van de Apple en Android-versies van de TikTok app bij elkaar opgeteld, maar ook die van de Chinese versie, Douyin. Hoe dan ook, TikTok staat met deze cijfers nu in het rijtje van apps als Instagram, Facebook, Messenger en WhatsApp, de zogenoemde ‘club van drie miljard’.

Aantal downloads daalt

Exorbitante aantallen, dat zijn het zeker. Toch is het op dat gebied niet allemaal hosanna. Vergeleken met een jaar geleden, in de eerste helft van 2020, daalde het aantal downloads van de TikTok app met ruim 40 procent, van 619 naar 383 miljoen.

Daarbij moet wel aangetekend worden dat de populariteit van TikTok in de eerste helft van 2020, gemeten naar het aantal downloads van de app, naar recordhoogte schoot. In de halfjaarlijkse cijfers daarvoor, en daarna, schommelde het gemiddeld aantal downloads tussen de 330 en 390 miljoen.

TikTok-Downloads
Het aantal downloads van de TikTok-app (Bron: SensorTower)

Consumentenuitgaven doorbreken grens van 2,5 miljard

Gebruikers geven sinds dit jaar wel weer steeds meer geld uit aan en binnen TikTok. Na een forse stijging in het eerste en tweede kwartaal van 2020 stabiliseerde de kwartaalomzet zo rond de 380 miljoen dollar. In het afgelopen, tweede, kwartaal van dit jaar (2021) schoot die omzet weer fors omhoog, naar 535 miljoen dollar.

Daarmee heeft TikTok nog een mijlpaal behaald. Samen met Tinder, Netflix, YouTube en Tencent Video hoort TikTok nu bij de apps die, sinds januari 2014, meer dan 2,5 miljard aan ‘consumentenbestedingen’ gegenereerd hebben.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies