Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
We wisten het al. We wisten het eigenlijk al lang, maar we wilden het niet zien. Voor een BBC-documentaire werd echter nog een keer onderzocht hoe tech-giganten als Facebook, Snapchat en Twitter hun gebruikers aan hun apparaat gekluisterd houden. Daarbij sprak de BBC met verschillende insiders uit Silicon Valley en daaruit kwam het onvermijdelijke antwoord: social media-bedrijven weten donders goed dat hun apps verslavend zijn en doen er zelfs alles aan om dat effect nog te versterken.
Het is geen toeval dat er vanuit de psychologie al geroepen wordt om een erkenning van social media-verslaving. We zitten met zijn allen steeds meer naar onze schermen te turen, en we worden met alle plezier geholpen. Aza Raskin, de uitvinder van de ‘infinite-scroll’ die er voor zorgt dat er altijd meer is als je naar beneden gaat op een pagina zegt het zo: “het is alsof ze gedragsmatige cocaïne pakken en die over je hele interface sprenkelen. Dat is wat er voor zorgt dat je steeds maar weer terugkomt.”
Volgens de ex-Jawbone en Mozilla executive zijn techbedrijven al heel lang aan het testen op mensen om de optimale verslavings-index te bereiken. Dat kan soms aan details liggen, zoals de vorm en kleur van de ‘like’-knop op Facebook, maar er worden ook derde partijen bij betrokken die proberen te zien welk gedrag zich makkelijk tot een gewoonte ontwikkelt om daarna te zorgen dat dit gedrag een onderdeel wordt van je social media-ervaring.
De uitbuiting verfijnen
Bij Facebook specifiek is dit soort onderzoek schering en inslag, zo blijkt uit interviews met ex-werknemers. Mark Zuckerberg en andere oprichters van social media-kanalen hadden al snel door dat ze een kwetsbaarheid in de menselijke psychologie aan het uitbuiten waren, maar dat heeft ze geen seconde tegengehouden om de uitbuiting te verfijnen. Dat kon ook niet, want het hele businessmodel van al deze partijen is gebaseerd op precies die onwil van ons om te stoppen met het gebruiken.
Zo lang wij blijven kijken, klikken en liken kunnen er advertenties verkocht worden en hoe meer een app dat kan aanwakkeren, hoe meer er verdiend kan worden. Dat er met de gedachteprocessen van mensen wordt gefuckt, daar vraagt niemand naar. Een aantal voormalige hooggeplaatsten hebben nu spijt van hun ‘uitvindingen’ nadat ze zelf de gevolgen ervan hebben ondervonden. Zo is de uitvindster van de ‘like’-knop Leah Pearlman zelf ook verslaafd aan Facebook. “Als ik mezelf goed wil voelen ga ik naar Facebook” zegt ze daarover. Het was helemaal niet de bedoeling om die verdomde knop zo verslavend te maken, maar tegen de tijd dat dit bleek was het al te laat.
Facebook heeft vorig jaar al toegegeven dat overmatig gebruik van social media slecht is voor de mentale gezondheid van gebruikers. Facebook’s VP van Product Partnerships vertelde tegen de BBC dat Facebook aan het onderzoeken was of de interface schadelijk voor gebruikers, maar het antwoord hebben ze daar al lang: ja. Of er iets gaat veranderen, dat is nog maar de vraag. Facebook’s officiële reactie op de vragen die de docu oproept is dat “Facebook en Instagram ontworpen zijn om mensen dichter bij hun vrienden, familie en de dingen waar ze waarde aan hechten te brengen.” Dat belooft weinig goeds.
[Afbeeldingen © Oatawa – Adobe Stock]
Verder lezen over Facebook
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Verder lezen over Instagram
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Social Media04.09.2024
Hoe lang zullen Instagram Stories nog bestaan?
Social Media03.09.2024
Sociale media mogen niet gedwongen worden kindercontent te filteren
Social Media01.09.2024
Viral Deze Week: onewheelende hond en gratis viral horrorfilm
Social Media28.08.2024
Instagram maakt wallposts en Stories precies hetzelfde
Social Media25.08.2024
Deze Week Viral: very demure, very mindful uitgelegd
Social Media23.08.2024
Instagram voegt overal muziek toe: kies een nummer voor je profiel
Social Media19.08.2024
Stopt Instagram met de vierkante foto’s?
Verder lezen over Social Network
Online09.09.2024
Dit zijn de apps waarvan je straks berichten kunt lezen in WhatsApp
Social Media09.09.2024
Telegram modereert privégesprekken toch niet
Social Media06.09.2024
Telegram vond arrestatie CEO absurd, maar gaat beter modereren
Social Media04.09.2024
Hoe lang zullen Instagram Stories nog bestaan?
Social Media04.09.2024
Social medium X komt naar je televisie
Social Media03.09.2024
Sociale media mogen niet gedwongen worden kindercontent te filteren
Social Media01.09.2024
Viral Deze Week: onewheelende hond en gratis viral horrorfilm
Social Media28.08.2024
Instagram maakt wallposts en Stories precies hetzelfde
Verder lezen over Twitter
Social Media04.09.2024
Social medium X komt naar je televisie
Social Media27.08.2024
Elon Musk laat mensen van X strafwerk schrijven
Social Media15.08.2024
X Grok bewijst waarom AI-afbeeldingen begrenzingen nodig hebben
Social Media13.08.2024
Musk en Trump-interview op X is een tegenvaller
Social Media11.08.2024
Deze Week Viral: breakdancers, synchroonzwemmers en meer
Social Media29.07.2024
Elon Musk plaatst op X deepfake die tegen eigen beleid is
Social Media24.07.2024
X verandert de waterpistool-emoji in een echte gun
Social Media07.07.2024