Social Media10.03.2015

Storytelling op Facebook, voorbeelden met de ‘Creative Accelerator’


Houd rekening met netwerk, bandbreedte, type telefoon en verschillende culturele waarden

Een goed verhaal doorbreekt geografische, taalkundige, technologische en zelfs culturele grenzen. En dankzij de snelle groei van mobiele telefoons in snelgroeiende landen hebben merken meer mogelijkheden dan ooit tevoren om mensen te bereiken met persoonlijke, relevante en betekenisvolle verhalen.

Met dit als uitgangspunt heeft Facebook onlangs de ‘Creative Accelerator’ gelanceerd, een initiatief dat ontworpen is om merken te helpen bij het inzetten van de kracht van persoonlijke storytelling in snelgroeiende landen.

Via de Creative Accelerator werkt de Facebook Creative Shop met zeven klanten en hun bureaus in India, Indonesië, Zuid-Afrika, Kenia en Turkije om hun verhalen tot leven te brengen. Het doel van het programma is om met best practices voor snelgroeiende markten te komen door campagnes te ontwikkelen die speciaal ontwikkeld zijn voor mensen in die landen en de mobiele apparaten die zij gebruiken om Facebook te ervaren. De lessen tot nu toe:

Ontwikkel voor iedereen

Het is belangrijk om campagnes te creëren die rekening houden met de grote variatie in apparaten en mobiele wijzen van verbinden in snelgroeiende landen. Als je alleen content ontwikkelt die er geweldig uitziet op een iPhone of op high-end Android toestellen sluit je een groot potentieel publiek uit.

Maak content op maat voor de verschillende gebruikservaringen

Voor iedereen ontwikkelen wil niet zeggen dat ‘one size fits all’ geldt. Facebook ziet er verschillend uit op verschillende apparaten, zo is er een groot verschil tussen oudere feature phones en smartphones. De creatieve specificaties van Facebook content voor oudere telefoons en oudere smartphones zijn anders dan voor de nieuwste apparaten. Campagnes met het juiste ontwerp voor het juiste apparaat komen relevanter en beter over.

Gebruik dezelfde apparaten als je publiek

Als je content wil verspreiden die goed moet werken op oudere typen telefoons met een 2g-verbinding, dan is er geen betere manier om de ervaring te testen dan door zelf een oude telefoon met 2g-verbinding te gebruiken. Empathie en aandacht voor detail hebben een grote invloed op het verbeteren van de algehele kwaliteit van een campagne.

Respecteer de bandbreedte
Targeting op bandbreedte geeft adverteerders de mogelijkheid om advertenties in te zetten gebaseerd op de kwaliteit van de netwerkverbinding van iemand. Merken kunnen nu advertenties met veel media zoals video, inzetten richting mensen met snelle verbindingen of met andere content, zoals afbeeldingen, voor mensen die Facebook gebruiken via een zwakkere verbinding.

Facebook is gebouwd rondom mensen. Facebook vindt het belangrijk dat creativiteit er toe doet en een betere beleving oplevert voor mensen en werkt graag samen met bedrijven om content te creëren die er toe doet. Creative Accelerator is slechts een onderdeel van de voortdurende activiteiten op dit gebied en Facebook kijkt er naar uit om in de komende maanden meer informatie over het werk van dit project te delen.

Best practices Creative Accelerator: Coca Cola, Kenia

Coke.jpg

Coca Cola wilde een blijde boodschap verspreiden in Kenia. Facebook werkte samen met het creatieve bureau van Coca Cola Kenia, McCann in Zuid-Afrika om een campagne te creëren voor alle apparaten en wijzen van verbinden in het betreffende land. Mensen deelden hun eigen #Kenyanhappiness verhalen en Coca Cola verspreidde deze positieve berichten over de hele wereld.

Durex, Indonesië

Durex.jpg

Durex wilde mensen ‘on the go’ bereiken en de boodschap verspreiden dat condooms ‘liefde plezierig’ kunnen maken. Facebook werkte samen met het creatieve bureau van Durex in Indonesië, Up-normal Pingfans, om er zeker van te zijn dat mensen die Facebook via oudere typen telefoons en oudere smartphones gebruiken de content moeiteloos op hun apparaat konden zien. Bovendien werden verschillende teksten ingezet voor mannen en vrouwen om de verschillende culturele normen rondom condooms en seks te ondervangen.

Nestle, India


Nestle.jpg

Nestle Everyday wilde mensen bereiken in zowel stedelijke als landelijke gebieden. Facebook werkte samen met het merk en zijn bureaus, Publicis Delhi en Media Alliance, om tot materiaal te komen dat past bij de netwerksterktes en de verschillende apparaten. Mensen die Facebook gebruiken met lagere bandbreedte en via oudere telefoons kregen stilstaand beeld te zien. Mensen met een snellere verbinding en nieuwere apparaten zagen video’s in hun Nieuwsoverzicht.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Facebook

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Verder lezen over Storytelling

​Dit is wat Disney World zo bijzonder maakt!

Even een paar dagen helemaal ondergedompeld worden in de wondere wereld van Disney. Het is voor velen een bijzondere beleving. Herinneringen ophalen aan vroeger (als kind?), of nieuwe herinneringen maken (met kinderen?)....

Entertainment06.04.2024

​Dit is wat Disney World zo bijzonder maakt!

Storytel lanceert eigen e-reader in Nederland

Vandaag introduceert Storytel haar eigen e-reader in Nederland: de Storytel Reader. Een device waarop gebruikers voor een vast bedrag per maand hun favoriete boeken onbeperkt kunnen luisteren en lezen. Uniek aan het devi...

Gadgets12.07.2021

Storytel lanceert eigen e-reader in Nederland

​Operation Pandora: eerste levensechte science-fiction experience ter wereld

Er is vier jaar gewerkt aan de ontwikkeling van Operation Pandora. Wat begon als een interessant ideetje, waar door een eenling in de avonduren aan werd gewerkt, is uitgegroeid tot een ambitieus megaproject, gedragen doo...

Online16.11.2020

​Operation Pandora: eerste levensechte science-fiction experience ter wereld

Next level Storytelling
​Zo gebruik je LinkedIn Stories (7 tips voor content)

LinkedIn heeft afgelopen week een nieuwe functie uitgerold: LinkedIn Stories. En omdat in Nederland het percentage dat een LinkedIn account heeft ten opzichte van de beroepsbevolking het grootste is in Europa, zijn wij d...

Social Media28.05.2020

​Zo gebruik je LinkedIn Stories (7 tips voor content)

​Greetz​ kiest voor verhalen van echte mensen in nieuwe merkcampagne

Greetz, het online platform voor persoonlijke verrassingen, introduceerde deze week een nieuwe merkcampagne. Een campagne waarbij is gekozen voor een andere aanpak. Geen uitgebreide scripts of op pad met een groep acteur...

Marketing22.03.2019

​Greetz​ kiest voor verhalen van echte mensen in nieuwe merkcampagne

Prachtige storytelling van SEAT bij lancering Tarraco

Het is niet veel automerken gegeven om de gebaande paden voor de marketing van een nieuwe auto te verlaten. Niet dat alles op de autopilot gaat, dat zeker niet maar er worden toch wel zekerheden ingebouwd in campagnes. S...

Automotive04.03.2019

Prachtige storytelling van SEAT bij lancering Tarraco

Drie Nederlandse mini-docu’s: Why Not Now
Een succesvol eerste jaar voor het allereerste spoken word-agency van Nederland

Het eerste spoken word-agency van Nederland, Clubspoken, bestaat vandaag precies één jaar. Tot een jaar geleden waren er alleen agency’s voor sprekers en artiesten, maar gezien toenemende interesse in creative storyt...

DC Business21.06.2018

Een succesvol eerste jaar voor het allereerste spoken word-agency van Nederland

Nederlands Film Festival brengt het beste op gebied van Interactive

Het Nederlands Film Festival (NFF) zet dit jaar een aantal grote stappen in het verder uitbreiden en verdiepen van het in 2015 geïntroduceerde Interactive programma. Hiermee speelt het festival in op de snel veranderend...

Entertainment25.07.2017

Nederlands Film Festival brengt het beste op gebied van Interactive