​Spelers weer terug in het stadion, fans terug op Twitter

​Spelers weer terug in het stadion, fans terug op Twitter

Vorig artikel Volgend artikel

Geen promotie, geen degradatie, geen landskampioen. Zo eindigde het vorige Eredivisie-seizoen. Na 6 maanden zonder competitie, wat duurde dat lang, konden supporters zich het afgelopen weekend verheugen op het nieuwe Eredivisie-seizoen. Nu de wedstrijden met beperkt publiek worden gespeeld en er ook niet meer gejuicht mag worden, verplaatsen voetbalfans zich naar het virtuele stadion. Gezamenlijk praten over voetbal doen we niet meer bij de koffieautomaat, maar nog meer op Twitter.

De terugkeer van sportcompetities is een hoogtepunt voor veel fans. In de aanloop naar de competitie lieten clubs en supporters via de hashtag #hetbegintweer weten dat ze zin hebben in de competitie.Op Twitter nam het aantal sportgerelateerde tweets met 31 procent toe. Uit onderzoek van Kantar blijkt dat merken die zich op Twitter bevinden door 41 procent van de consumenten als cultureel relevanter worden gezien dan merken die niet op Twitter zijn. Zo speelde kansspelaanbieder @Toto_NL met hashtag #KoningToto in op de start van de Eredivisie.

twitter-cijfers

Eredivisie begint goed

Het eerste Eredivisie-weekend begon goed, want naast 17 miljoen virologen heeft Nederland ook 17 miljoen sportcommentatoren. Met de blessure van Arjen Robben, de rode kaart voor Nico Tagliafico en de eerste wedstrijden zonder gejuich was er voldoende gesprekstof voor #voetbaltwitter. Sommige supporters in het stadion vergaten door hun enthousiasme dat juichen en zingen niet is toegestaan, maar de fans van Heracles kon je niet op deze fout betrappen. De aftrap van het Eredivisie-seizoen zorgde voor enthousiaste fans op Twitter. Over het kunstgrasveld van @SpartaRotterdam waren kijkers minder te spreken. Zo waren Ajax-fans in rep en roer over de staat van het veld en riep een enkeling op voor puntenvermindering.

Appel op supporters via Twitter

De omzet van clubs liep door de coronacrisis een flinke deuk op. Op Twitter deden voetbalclubs daarom een appel op hun supporters. @FCGroningen riep hun achterban op om van de geboden tegemoetkoming voor de gemiste wedstrijden af te zien. Via #laatonsweereensjuichen tonen FC Groningen-fans hun liefde voor de club. Het nieuwe seizoen van @SCCambuurLwd had er eigenlijk heel anders uit moeten zien. In het vorige seizoen stond bijna niets nog in de weg om te promoveren naar de eredivisie. De beslissing van de KNVB om geen clubs te promoveren, gooide roet in het eten. Promoveren betekent ook meer inkomsten voor clubs, maar dat vooruitzicht moest Cambuur loslaten. Via #Cambuurkomteraan roept de club de fans op om de club financieel te ondersteunen, zodat ze na dit seizoen hopelijk wel kunnen promoveren.

Volg Eredivisie op Twitter

Afgelopen zaterdag trapte de Eredivisie af met Sc Heerenveen en Willem II. De social mediateams van de clubs stonden klaar om liveverslagen van de wedstrijden te brengen en voetbaltwitteraars zoals @DuBlanqeBogarde, @DeKruikenzeiker, @Hoekie_B en @plattekar gaven weer hun ongezouten mening.

Uiteraard klom ook de sportpers weer in de pen, volg daarvoor onder andere @Freek_JansenVI, @SjoerdMoussou en @JimHolterhues. De stadions zullen het aankomende seizoen stiller dan gewoonlijk zijn, maar op Twitter zijn voetbalsupporters luid en duidelijk te horen.

[Fotocredits © Thaut Images - Adobe Stock]
Jeroen de Hooge

Jeroen is Managing Director van The Blogidea Factory, de online uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Stylecowboys, Carrepublic & Eatly. Daarnaast is hij...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies