​Social Media Analytics voor dummies

​Social Media Analytics voor dummies

Vorig artikel Volgend artikel

Ook al zijn social media inmiddels niet meer weg te denken, ben jij misschien wel net begonnen om sociale media in te zetten voor je bedrijf of merk. Dat kan best en is helemaal niet gek. Misschien was je directie nog steeds niet overtuigd of lagen er de afgelopen jaren andere prioriteiten. In elk geval. Je bent nu zover en dat is mooi.

Er is op internet voldoende informatie te vinden over het maken van een social media strategie en ook hier op Dutchcowboys is voldoende informatie te vinden. Ik werd afgelopen maand door een klant gevraagd om nog eens op papier te zetten hoe je je resultaten van je inspanningen kunt bijhouden en wat het belangrijkste is om rekening mee te houden. Een samenvatting.

Beter laat dan nooit. Dat je je nu toch op verschillende sociale media begeeft, komt vast doordat je onderstaande stellingen meerdere keren voorbij hebt zien komen.

“Social media hebben de traditionele marketing getransformeerd!”

“Social media verhogen de naamsbekendheid van je bedrijf!”

“Social media geven je de mogelijkheid om real-time met klanten te communiceren!”

Deze stellingen klinken natuurlijk fantastisch, maar om er concreet uitvoering aan te geven en te zorgen dat sociale media ook op deze wijze voor je bedrijf gaan werken is een stuk lastiger. “Wat moet je nu doen om succesvol te zijn met social media?” Deze vraag wordt me regelmatig gesteld. Helaas is er geen kant en klaar recept voor succes met sociale media. Pas als duidelijk is wat je met je bedrijf wilt bereiken, kan je gaan kijken op welke wijze sociale media daar aan bij kunnen dragen. Maar realiseer je altijd dat sociale media een communicatiemiddel zijn. Een middel dus om te helpen een doel te bereiken. Voorwaarde voor succes is dat je sociale media ook op deze wijze inzet.

Aan de basis

Laten we even kijken naar de organisatie waar je voor werkt. Er moet geld verdiend worden. Je producten en/of diensten moet hun weg gaan vinden naar klanten. Daarnaast wil je je klanten graag tevreden houden en een langdurige relatie met ze opbouwen. Je wilt dat klanten met een goed gevoel je producten gebruiken of met met veel plezier terugdenken aan de samenwerking. Als het even kan, zou het fijn zijn wanneer ze deze positieve ervaring delen met anderen. 

Al deze zaken beginnen met vertrouwen van potentiële klanten en relaties. Dat moet er al zijn, voordat je nog maar een euro aan ze hebt verdiend. Vertrouwen is de basis van een goede relatie. Daar kunnen sociale media je bij helpen. Maar ook om de basis te leggen voor relaties met je doelgroep en enthousiaste klanten een platform te bieden over je producten of diensten te praten. Daarnaast zijn sociale media een goed middel om relaties te onderhouden.

Vertrouwen verdienen

Vertrouwen ontstaat niet zomaar. Daar gaat een heel proces aan vooraf. Mensen moeten je eerst kennen (know). Een goed gevoel bij je krijgen (like) en je vervolgens gaan vertrouwen (trust). En altijd in deze volgorde. Zonder vertrouwen wordt er geen deal gesloten. Dit proces is voor een deel te orkestreren via social media. Je kunt werken aan je naamsbekendheid (know) door het verzamelen van volgers en likes en het delen van de relevant content. Laat zien dat je benaderbaar bent en oprecht geïnteresseerd door het gesprek aan te gaan. Dat wordt gewaardeerd en zorgt voor een goede reputatie (like). Ook kan je je likeabilty vergroten door te laten zien op welke vakgebieden je specialist bent. Deel je kennis, dan weten mensen wat ze aan je hebben. Dat zorgt voor vertrouwen (trust) Bouw aan je community.

Actie...

Maar alles wat je net hebt gelezen blijft vaag als je niet ook hebt bepaald hoe je successen gaat meten. Uiteraard zeggen fans, volgers, shares en retweets of je goed bezig bent. Toch wil ik een stapje verder gaan dan dat. Waaraan kan je zien dat je goed bezig bent? En wat moet je aanpassen als bepaalde cijfers tegen vallen? Dat is lastig. 

Laten we er voor het gemak even vanuit gaan dat je lekker bezig bent op verschillende sociale media. Je deelt relevante content waar je publiek dol op is en het aantal conversies bezorgen je een goed humeur. Je community groeit gestaag En ook van het aantal bezoekers op je website wordt je erg blij! Fijn!

Maar dan treedt er heel langzaam verandering op. Het aantal likes en shares daalt. Ook je community groeit niet meer zo hard als je zou willen. Wat is er toch aan de hand? Om hier inzicht in te krijgen, is het tijd om de resultaten van je inspanningen te analyseren.

Meten en verbeteren

Misschien heeft de daling van het verkeer naar je website te maken met verspreiden van de verkeerde content. Het past niet (meer) bij je publiek. Neemt het aantal shares af? Dat is vaak wel een indicatie van een content issue. Dat wil je graag zeker weten zodat je de juiste acties kunt ondernemen. Kijk naast de totalen ook naar de prestaties van individuele berichten.

Meet in elk geval:

Bereik: wat is de groei van je community en hoe groot is je community in totaal? Bekijk per platform wat je resultaten zijn. Houd de totalen in de gaten, maar ook de groei per week.

TIP: Naast gebruik te maken van advertentie mogelijkheden op de verschillende platformen, is het vooral waardevolle content die zorgt voor een groter bereik op sociale media. Door het delen van authentieke, unieke content die je doelgroep aanspreekt en inspireert zorg je voor een groter bereik.

Engagement: Hoeveel mensen uit je community reageren op je berichten en op welke berichten wordt gereageerd. En wie zijn de mensen die reageren en hoe groot deel van je totale community beslaan zij?

TIP: Deel content die zowel past bij de doelen die je je hebt gesteld als bij je doelgroep. Betrek je volgers door het stellen van vragen, het meedoen met een prijsvraag of om bijvoorbeeld te vragen waar ze het eerst aandenken bij het zien van een beeld dat past bij jouw bedrijf of merk. Focus bij alles wat je doet op helpen, het aangaan van het gesprek en het bouwen aan relaties. Ga NIET verkopen.

Aquisitie: Hoeveel verkeer trek je naar je website met je social media berichten? Als het goed is verhoogt vooral het aantal terugkerende bezoekers op je site. Dit laat weer een hoge betrokkenheid van je community zien.

TIP: Gebruik naast tools om je bereik op sociale media te meten ook Google Analytics. Daarin is duidelijk te zien welke sociale kanalen zorgen voor de meeste bezoekers naar je site. Zorg daarnaast dat je voldoende aandacht besteed aan je website door regelmatig nieuwe content te plaatsen. Je wilt je terugkerende bezoeker blijven boeien en zorgen dat hij terug blijft komen, toch?

Conversie: Door het instellen van doelen in Google Analytics van verkeer dat via sociale media de website binnenkomt, zie je welk effect je social media inspanningen hebben.

TIP: Gebruik voor tweets en posts over hetzelfde onderwerp altijd dezelfde link. Plan je een bericht vaker in? Wel dezelfde link gebruiken dus. Dan kan je echt meten hoe succesvol een bepaald bericht is. je kunt hiervoor bijvoorbeeld gebruik maken van het welbekende bit.ly

Activiteit: Wat leveren je activiteiten op social media echt op voor de organisatie als geheel? Ga ook eens verder de organisatie in. Zet je social media ook in voor klantenservice. Dan zouden daar ook effecten meetbaar moeten zijn en kosten bespaart kunnen worden. En wat te denken van de HRM afdeling?

TIP: Als je echt resultaat wilt behalen met de inzet van social media. Zorg dan dat het gebruik ervan verder gaat dan alleen de marketingafdeling. Kijk per afdeling op welke wijze sociale media als communicatiemiddel kunnen bijdragen aan het realiseren van de organisatiedoelen.

De resultaten van je inspanningen, die je kunt aflezen in je Analytics panel in SocialSensr (of via andere tools), hebben enorme invloed op vervolgacties en keuzes. Verspreid je je content wel via de juiste kanalen?

Door het identificeren van trends in de prestaties en de betrokkenheid van je publiek kom je erachter. Besteed dus aandacht aan wat wel en wat niet werkt. Dat is vooral een kwestie van doen en analyseren. Door te meten wat er gebeurt met aanpassingen in je strategie kom je er steeds meer achter wat voor jou de ideale mix is. Helaas is hiervoor een kant en klaar antwoord en het zal per bedrijf verschillen. Voor iedereen geldt dat je dat je je tijd en creativiteit niet moet verspillen als niet ook meet waar je mee bezig bent. Social media analytics laten je je impact meten. Ook al begin je klein en ga je niet verder dan het bijhouden van likes, shares, retweets en volgers zorg er in elk geval voor dat je acties voortaan baseert op cijfers en niet alleen op gevoel. Je zult zien dat je al snel geen dummie meer bent. Succes!

Dit is een artikel van SocialSensr, The Next Step in Social Media Management. SocialSensr is een innovatieve tool waarmee je Twitter, Facebook en LinkedIn binnen 1 omgeving kunt beheren. Je kunt SocialSensr 30 dagen gratis uitproberen.

Kim Verweij

Kim is social media consultant en schrijft voor verschillende weblogs en websites.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies