Snapchat wil Netflix achterna met 'Original' microseries

Snapchat wil Netflix achterna met 'Original' microseries

Zelf geproduceerde series krijgen voorrang in de app

Vorig artikel Volgend artikel

Snapchat is nog steeds vooral populair in de VS, maar daar is het social media-bedrijf zich wel aan het ontwikkelen. Tot wat weten we nog niet precies, maar ze hebben zeker plannen. Dat bleek toen ze deze week aankondigden dat er een hele line-up aan shows op de dienst gaat verschijnen. Sommige daarvan zijn gescript, anderen niet, maar allemaal worden ze onder de naam "Snap Originals" gepromoot in de app vanaf nu. Ook zul je ze vaker gaan tegenkomen in de Discover-pagina van de app.

Snap was al bezig met eigen content, maar deze nieuwe series zijn de eerste die volledig gescript zijn en ook in de app prominent getoond worden. De Discover-pagina wordt zelfs aangepast om duidelijk te maken welke video's door Snap zelf zijn gemaakt en de rest van de video's die door andere partners gemaakt zijn. Ze krijgen zelfs voorrang op die andere content in de 'for you'-sectie.

Wat kun je allemaal kijken op Snapchat?

De shows die nu te zien zijn variëren nogal. 'Endless Summer' is een reality-serie die twee influencers in Laguna Beach, Californië volgt. Er is ook de gescripte 'Class of Lies' serie over twee 'true crime'-podcasters die er achter komen dat een van hun vrienden vermist is. Ook gescript is 'Co-Ed', waarbij twee kamergenoten die net aan hun college-opleiding zijn begonnen gevolgd worden.

Er komen nog drie andere shows bij aan het einde van de maand, waaronder 'Good Luck America' dat ingaat op de staat van Amerika op dit moment en wat je daar aan kunt doen. Volgens Snap zijn er nog zes die het groene licht hebben gekregen, maar nog gemaakt moeten worden. Al de series zijn ongeveer vijf minuten per aflevering en hebben tussen de acht en 12 afleveringen. Series 2.0 dus, waarbij rekening wordt gehouden met de aandachtsspanne (of beter gezegd het ontbreken daarvan) van de jonge kijker. Natuurlijk worden de series ook opgeleukt door reclame tussendoor en die kun je als kijker niet overslaan. Het goede nieuws is dat de reclames maximaal zes seconden lang zijn.

Ander businessmodel voor Snapchat?

We moeten nog maar zien of deze microseries gaan aanslaan bij de gebruikers van Snap, maar als dat wel zo is zouden ze bij Snap zomaar een nieuwe inkomstenbron te pakken kunnen hebben. Daarnaast zouden ze zich veel beter kunnen profileren als serieuze contentpartner voor (korte) videomakers. Het heeft de dienst de laatste tijd niet echt meegezeten, met de desastreuze redesign en de algemene terugloop in gebruikers.

Snapchat heeft íets nodig om de glijpartij richting de afgrond tegen te houden en misschien is dit het wel. Wie weet? Misschien blijkt straks dat bijna niemand meer het geduld heeft om nog een serie te kijken die een half uur per aflevering duurt. Als Snapchat dat als eerste in de smiezen heeft gehad kunnen ze er hun voordeel mee halen, en anders hebben ze in elk geval een andere manier om boven water te blijven.

[Afbeeldingen © Snap Inc.]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies