Social Media10.10.2018

Snapchat wil Netflix achterna met ‘Original’ microseries


Zelf geproduceerde series krijgen voorrang in de app

Snapchat is nog steeds vooral populair in de VS, maar daar is het social media-bedrijf zich wel aan het ontwikkelen. Tot wat weten we nog niet precies, maar ze hebben zeker plannen. Dat bleek toen ze deze week aankondigden dat er een hele line-up aan shows op de dienst gaat verschijnen. Sommige daarvan zijn gescript, anderen niet, maar allemaal worden ze onder de naam “Snap Originals” gepromoot in de app vanaf nu. Ook zul je ze vaker gaan tegenkomen in de Discover-pagina van de app.

Snap was al bezig met eigen content, maar deze nieuwe series zijn de eerste die volledig gescript zijn en ook in de app prominent getoond worden. De Discover-pagina wordt zelfs aangepast om duidelijk te maken welke video’s door Snap zelf zijn gemaakt en de rest van de video’s die door andere partners gemaakt zijn. Ze krijgen zelfs voorrang op die andere content in de ‘for you’-sectie.

Wat kun je allemaal kijken op Snapchat?

De shows die nu te zien zijn variëren nogal. ‘Endless Summer’ is een reality-serie die twee influencers in Laguna Beach, Californië volgt. Er is ook de gescripte ‘Class of Lies’ serie over twee ’true crime’-podcasters die er achter komen dat een van hun vrienden vermist is. Ook gescript is ‘Co-Ed’, waarbij twee kamergenoten die net aan hun college-opleiding zijn begonnen gevolgd worden.

Er komen nog drie andere shows bij aan het einde van de maand, waaronder ‘Good Luck America’ dat ingaat op de staat van Amerika op dit moment en wat je daar aan kunt doen. Volgens Snap zijn er nog zes die het groene licht hebben gekregen, maar nog gemaakt moeten worden. Al de series zijn ongeveer vijf minuten per aflevering en hebben tussen de acht en 12 afleveringen. Series 2.0 dus, waarbij rekening wordt gehouden met de aandachtsspanne (of beter gezegd het ontbreken daarvan) van de jonge kijker. Natuurlijk worden de series ook opgeleukt door reclame tussendoor en die kun je als kijker niet overslaan. Het goede nieuws is dat de reclames maximaal zes seconden lang zijn.

Ander businessmodel voor Snapchat?

We moeten nog maar zien of deze microseries gaan aanslaan bij de gebruikers van Snap, maar als dat wel zo is zouden ze bij Snap zomaar een nieuwe inkomstenbron te pakken kunnen hebben. Daarnaast zouden ze zich veel beter kunnen profileren als serieuze contentpartner voor (korte) videomakers. Het heeft de dienst de laatste tijd niet echt meegezeten, met de desastreuze redesign en de algemene terugloop in gebruikers.

Snapchat heeft íets nodig om de glijpartij richting de afgrond tegen te houden en misschien is dit het wel. Wie weet? Misschien blijkt straks dat bijna niemand meer het geduld heeft om nog een serie te kijken die een half uur per aflevering duurt. Als Snapchat dat als eerste in de smiezen heeft gehad kunnen ze er hun voordeel mee halen, en anders hebben ze in elk geval een andere manier om boven water te blijven.

[Afbeeldingen © Snap Inc.]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Snapchat

Snapchat wil je tijd besparen bij video’s maken

Snapchat is van plan om de app persoonlijker en creatiever te maken met nieuwe functies. Eén van de belangrijkste nieuwe mogelijkheden is dat je Templates krijgt: het zijn sjablonen die je in staat moeten stellen om mak...

Social Media04.04.2024

Snapchat wil je tijd besparen bij video’s maken

​Snap roept alle drones die het ooit maakte terug

Snap, het bedrijf achter Snapchat, kwam een paar jaar geleden met een vernuftig idee: een kleine Snap-gele drone van plastic waarmee je je Snaps nog interessanter kon maken. Het apparaatje heet Pixy en de verkopen deden...

Gadgets02.02.2024

​Snap roept alle drones die het ooit maakte terug

Gevaarlijke drones…
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Snapchat gaat een beetje anti-AI: ditmaal voor veiligheid

Snapchat heeft in 2023 niet het beste laten zien van AI: hun AI-chatbot maakte afspraakjes met kinderen en dan was er ook nog een akkefietje met de AI-chatbot die ineens een story plaatste van een plafond. Vreemd. Aan de...

Social Media12.01.2024

​Snapchat gaat een beetje anti-AI: ditmaal voor veiligheid

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Snap Lens Fest: nieuwe mogelijkheden voor filtermakers

Snapchat is niet alleen een geliefd social medium vanwege zijn verdwijnende berichten en Bitmoji: het is extreem goed in het maken van augmented reality-filters. Of eigenlijk Lenses, want Snapchat noemt een filter een le...

Social Media09.11.2023

​Snap Lens Fest: nieuwe mogelijkheden voor filtermakers

Haal de Rolling Stones in je huiskamer met Snapchat

De Stones denken nog altijd niet aan stoppen. De mannen zijn al in, of tegen, de 80 maar brachten enkele weken geleden voor het eerst in achttien jaar nog een nieuw album uit, Hackney Diamonds. Niet meer met de vaste dru...

Entertainment08.11.2023

Haal de Rolling Stones in je huiskamer met Snapchat

Snapchat geeft nieuwe kijk op de Egyptische oudheden van het Louvre

Snap's AR Studio en het Musée du Louvre onthullen "Egypt Augmented", een reeks innovatieve en educatieve augmented reality-ervaringen met technologie van Snap op de afdeling Egyptische Oudheden en in de Cour Carré van...

Mobile19.10.2023

Snapchat geeft nieuwe kijk op de Egyptische oudheden van het Louvre

dankzij augmented reality