​Scoor met Twitter op het #WC2018

​Scoor met Twitter op het #WC2018

Sportliefhebber zitten niet alleen voor de buis

Vorig artikel Volgend artikel

De sportzomer van 2018 biedt gouden kansen voor sportmarketeers. Ook al is het een Oranje-loos WK, het voetbal zal in juni het nieuws, televisie en social media domineren. Op voorhand is één ding duidelijk: meer dan ooit zullen sociale media hierbij een hoofdrol spelen. Vooral Twitter heeft zich bewezen als platform bij uitstek voor het delen van live sportmomenten.

Sociale mediaplatforms maken het mogelijk om sport snel en eenvoudig te ‘consumeren’, maar ook in discussie te gaan met andere sportliefhebbers. Zo zijn de hashtags van Ajax, Feyenoord en PSVeen van de meest getweette hashtags van 2017 en het EK van 2016 brak menig Twitter-record. De verwachting is dat het WK van 2018 opnieuw records gaat verbreken.

Voetbal op Twitter

Voetbal behoort op Twitter tot de belangrijkste ‘topics’ die worden gevolgd door sportminded Nederland. Uit onderzoek van Twitter blijkt 71 %van de gebruikers van plan is het WK te volgen. Waarvan 65% van de gebruikers zegt voetbalfan te zijn. De voetballiefhebber is niet een verstokte tv-kijker, maar maakt actief gebruik van social media. Om het laatste nieuws te volgen en er ‘bovenop te zitten’ als het favoriete team wint.

Twitter en Live TV versterken elkaar. Wanneer gebruikers Televisie combineren met Twitter is de Event Engagement 35% hoger. Dit blijkt ook uit de Event Memory Encoding. Maar anno 2018 is Twitter meer dan een second screen. Video’s, Twitter-moments en Periscope hebben van Twitter een parallel van het first screen gemaakt.

twitter-wk

Engagement

Maar dit geldt niet alleen voor het event. Ook de Ad Engagement stijgt met 42% waarbij de Ad Memory Encoding zelfs stijgt naar 52%. Een mooi voorbeeld van wat er in de praktijk met Twitter kan, leverde Champions League-hoofdsponsor Heineken met een campagne rond alle wedstrijden vanaf de kwartfinales. Fragmenten uit die wedstrijd werden door SBS6 (@sbs6) getweet naar de eigen volgers, en vervolgens als Promoted Tweet verstuurd naar een geselecteerd publieksdoelgroep van UEFA sponsor Heineken. Hier lees je meer over de mogelijkheden van Twitter Amplify.

twitter-wc

Bovendien geven de grootste voetbalhelden live hun visie op wat er tijdens het toernooi gebeurd. Dat kan je als voetballiefhebber natuurlijk niet missen. Elke (ex)topvoetballer is in potentie een influencer. Content die zij maken is aansprekend en authentiek voor fans. Als merk kan je hier slim gebruik van maken door deze content op te pakken en het en een boost te geven. Organiseer op Twitter een Q&A organiseren, in combinatie met een account take-over. Voor fans dé kans om dichterbij hun held te komen dan ooit tevoren!

Kortom, de marketeer die zijn merk wil koppelen aan sport, kan niet om Twitter heen. Twitter onderscheidt drie manieren om de conversatie rondom het WK te kunnen claimen:

  • Twitter en (live) TV versterken elkaar. Voor sport en Twitter is videocontent het meest effectief.
  • Twitter Amplify/Whitelisting. Publiceer sport-content 'near live' en koppel er de naam van een sponsor aan.
  • Connect with the fans. Zorg dat sporters of influencers zelf hun fans betrekken.
[Afbeelding © MH - Adobe Stock]

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies