Pinterest introduceert 'Pinterest Trends'

Pinterest introduceert 'Pinterest Trends'

Inzicht in de meestgebruikte zoektermen

Vorig artikel Volgend artikel

Pinterest is populair en steeds meer consumenten en bedrijven weten hun weg naar het platform te vinden. Inmiddels zijn er wereldwijd al meer dan 320 miljoen mensen actief. Zij gebruiken Pinterest vaak om inspiratie op te doen voor allerlei dingen: van een nieuw kapsel, geschikte kleding voor een sollicitatie, inspiratie voor de inrichting van een woonkamer tot recepten en tatoeages.

In totaal staan er meer dan 4 miljard borden op het platform en werden meer dan 200 miljard ideeën opgeslagen. Al die data is natuurlijk ontzettend interessant omdat het inzicht geeft in trends, consumentengedrag en de veranderende smaak van mensen.

Meestgebruikte zoektermen

Sinds maandag is Pinterest (in bèta) begonnen met Trends, een nieuwe tool die inzicht geeft in de meestgebruikte zoektermen. Bovendien laat het ook zien wanneer die zoektermen hun top bereikten. Het is ontwikkeld om bedrijven en merken meer inzicht te geven in het gedrag op het platform. Ook zien deze gebruikers welke opkomende trends er zijn en doet suggesties voor automatisch aanvullen. Het moet voor Pinterest-adverteerders hiermee mogelijk worden om gemakkelijker en gerichter campagnes op te zetten.

Inzetten op specifieke trends: watermeloenen

Pinterest vertelt dat Tastemade, een wereldwijd mediabedrijf, gebruikmaakt van videoanalyses en publieksinzichten om automatisch beslissingen te nemen in het programmeren van specifieke content. Deze zomer merkten ze op dat watermeloen het goed deden en speelden hierop in. Een speciaal bord met watermeloenen op Pinterest werd trending.

Trending in 2020 op Pinterest

Deze week werd ook de 'Pinterest 100' aangekondigd. Een jaarverslag van het platform waarin we ook kunnen lezen wat er in 2020 trending wordt op Pinterest. Om de ideeën en onderwerpen die mogelijk trending zijn uit te testen of te bevestigen, kan iedereen de nieuwe Pinterest-trends uitproberen. Je kunt zoekgedrag op Pinterest te bekijken en toepassen op merk- en campagnebeslissingen, of een idee krijgen van het laatste nieuws op Pinterest. Pinterest Trends zal de komende weken beschikbaar zijn op desktop in de VS. Hopelijk volgt de rest van de wereld snel!

Een greep uit de (opvallende) trending onderwerpen van 2020:

  • Genderidentiteit wordt steeds belangrijker, mensen zoeken steeds vaker naar genderneutrale producten en bijvoorbeeld babynamen.
  • Meer consumenten willen duurzaam consumeren en Pinterest ziet dan ook een flinke toename in zoektermen zoals 'afval scheiden' en 'kledingruil'.
  • Een goede balans vinden tussen werk, privé, relaties en andere activiteiten krijgt steeds meer aandacht in 2020.
  • Thuis een fijne plek creëren heeft veel voor mensen steeds meer focus, consumenten willen bijvoorbeeld meer tuinieren en een groene oase in het eigen huis.
  • Lokale trends worden internationaler. Lijkt jouw woonkamer zo uit Marrakesh te komen of is je toilet behangen met Spaanse tegels? Dan ben je niet de enige!
  • We verwennen onze huisdieren enorm. Het aantal speciale producten en diensten voor honden en katten neemt alleen maar toe.

Bekijk hier het complete overzicht van alle voorspelde trends van 2020.

Meer content

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om uitgebreid te koken en bakken, hard te lopen en op reis te gaan. Of dat nu korte...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies