Sophie studeert Journalistiek in Tilburg. Ze is dol op sushi en notitieboekjes. Ze schrijft het liefst over Kickstarter campagnes en blogt voor DutchCowboys, StyleCowboys en Travelvalley
Meer dan 70 procent van alle overheden heeft een Instagram-account. Dat blijkt uit een onderzoek van Burson-Marsteller. Uit het onderzoek komt ook dat maar liefst 136 van 193 lidstaten van de Verenigde Naties terug te vinden is op het sociale platform.
Het ‘Wereldleiders op Instagram’ onderzoek wijst uit dat Obama, met 6 miljoen volgers de meest populaire wereldleider op Instagram is. Hij wordt gevolgd door Dmitry Medvedev, de premier van Rusland. Hij heeft meer dan 2 miljoen volgers. Op de derde plek vinden we de Indiase premier Narenda Modi, hij heeft meer dan 1,7 miljoen volgers.
Effectief?
Naast dat Obama de meest gevolgde leider is, gebruikt hij het platform ook het meest effectief. Hij heeft namelijk gemiddeld meer dan 56.000 interacties (comments en likes) per Instagrampost. Hij wordt op de de voet gevolgd door Narenda Modi, de Indiase Premier. Hij heeft gemiddeld zo’n 42.000 interacties per post. Dit is opvallend als je rekening houdt met het feit dat hij slechts 37 foto’s heeft geplaatst sinds dat hij zijn debuut in november 2014 op het platform maakte. De Russsiche premier vinden we op de derde plek.
Nederland
Ook de Instagram-account van ons eigen koningshuis en de minister-president worden kort genoemd in het onderzoek. Ons koningshuis doet het niet goed op Instagram. Sinds het toetreden van Koning Willem-Alexander in 2013 zijn er nog amper foto’s geplaatst op het account van @Koninklijkhuis. Minister-president Rutte houdt de eer voor Nederland gelukkig nog een beetje hoog. Hij plaatst regelmatig foto’s en zelfs korte filmpjes op Instagram. Slecht vier procent van de wereldleiders deelt ook filmpjes via het sociale platform.
Nieuw
Het ‘Wereldleiders op Instagram’ onderzoek is het allereerste onderzoek dat er ooit is gedaan naar de manier waarop politieke leiders wereldwijd gebruik maken van Instagram. “Instagram is een redelijk nieuw platform voor wereldleiders in vergelijking met Facebook en Twitter. De nadruk op visuele communicatie maakt het echter een krachtig kanaal,” legt Burson-Marsteller’s CEO Donald A. Baer uit.
Verder lezen over Instagram
Social Media12.12.2024
Instagram maakt van iedereen een proefkonijn
Social Media09.12.2024
Helaas, je kunt geen Instagram-foto’s meer tonen op Tinder
Social Media05.12.2024
Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas
Social Media26.11.2024
Instagram doet een WhatsAppje en laat je je locatie delen
Social Media24.11.2024
Deze week viral: Strava Art, sneeuwdomino met auto’s en meer
Social Media21.11.2024
Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024