Obama is de meest populaire wereldleider op Instagram

Obama is de meest populaire wereldleider op Instagram

Vorig artikel Volgend artikel

Meer dan 70 procent van alle overheden heeft een Instagram-account. Dat blijkt uit een onderzoek van Burson-Marsteller. Uit het onderzoek komt ook dat maar liefst 136 van 193 lidstaten van de Verenigde Naties terug te vinden is op het sociale platform.

Het 'Wereldleiders op Instagram' onderzoek wijst uit dat Obama, met 6 miljoen volgers de meest populaire wereldleider op Instagram is. Hij wordt gevolgd door Dmitry Medvedev, de premier van Rusland. Hij heeft meer dan 2 miljoen volgers. Op de derde plek vinden we de Indiase premier Narenda Modi, hij heeft meer dan 1,7 miljoen volgers.

Meest populaire wereldleiders op instagram

Effectief?

Naast dat Obama de meest gevolgde leider is, gebruikt hij het platform ook het meest effectief. Hij heeft namelijk gemiddeld meer dan 56.000 interacties (comments en likes) per Instagrampost. Hij wordt op de de voet gevolgd door Narenda Modi, de Indiase Premier. Hij heeft gemiddeld zo'n 42.000 interacties per post. Dit is opvallend als je rekening houdt met het feit dat hij slechts 37 foto's heeft geplaatst sinds dat hij zijn debuut in november 2014 op het platform maakte. De Russsiche premier vinden we op de derde plek.

Nederland

Ook de Instagram-account van ons eigen koningshuis en de minister-president worden kort genoemd in het onderzoek. Ons koningshuis doet het niet goed op Instagram. Sinds het toetreden van Koning Willem-Alexander in 2013 zijn er nog amper foto's geplaatst op het account van @Koninklijkhuis. Minister-president Rutte houdt de eer voor Nederland gelukkig nog een beetje hoog. Hij plaatst regelmatig foto's en zelfs korte filmpjes op Instagram. Slecht vier procent van de wereldleiders deelt ook filmpjes via het sociale platform.

MarkRutte_instagramaccount

Nieuw

Het 'Wereldleiders op Instagram' onderzoek is het allereerste onderzoek dat er ooit is gedaan naar de manier waarop politieke leiders wereldwijd gebruik maken van Instagram. “Instagram is een redelijk nieuw platform voor wereldleiders in vergelijking met Facebook en Twitter. De nadruk op visuele communicatie maakt het echter een krachtig kanaal,'' legt Burson-Marsteller’s CEO Donald A. Baer uit.

Sophie de Kok

Sophie studeert Journalistiek in Tilburg. Ze is dol op sushi en notitieboekjes. Ze schrijft het liefst over Kickstarter campagnes en blogt voor DutchCowboys,...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies