Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Als je het niet wist, was het je waarschijnlijk niet opgevallen. Maar Facebook heeft een nieuw logo. Een heel groot verschil is het niet: de letters zijn dunner, er is meer witte ruimte en de ‘a’ is ronder.
Deze update zal voor de gebruikers niet heel belangrijk zijn, maar binnen het bedrijf is dit wel een grote verandering. De Co-Chief Executive Howard Belk zegt dat deze verandering komt door het mobiele gebruik. De groei van het platform speelt mee in deze verandering.
Oud logo
Het oude logo is ontworpen in 2005 en vanaf toen begon Facebook een vaste plek te krijgen in social medialand. Het oude logo was een sterk, vierkant logo die erg geschikt was voor desktops. Dit is nu helemaal veranderd door het vele mobiele gebruik. Het logo is in 2005 op de groei gemaakt. Ze wilden het later nog gaan aanpassen als Facbook ook groter zou worden.
Mediagigant
Vanaf dat moment is Facebook gaan uitgroeien tot een mediagigant. Met onder andere Instagram en Whatsapp onder hun hoede zijn ze nu de grootste speler in het social medialandschap. Deze groei is de reden geweest voor de aanpassingen aan het logo.
Vriendelijkheid en modernisering
Met dit nieuwe logo wil Facebook zich moderniseren en een vriendelijkere uitstraling krijgen. De update laat het groeiende aantal mobiele gebruikers van Facebook zien. Volgens Belk gaat er wel wat verloren met het oude logo, maar het is zo wel smartphonevriendelijk. De strakke letters die op een juiste afstand van elkaar staan, zien er zo beter uit.
Miljarden bezoekers per maand
Iedere maand heeft Facebook 1,44 miljard bezoekers, steeds meer van die bezoekers komen via smartphones naar het platform. In het eerste kwartaal van dit jaar heeft Facebook 87 procent actieve mobiele gebruikers. Dat was een jaar geleden nog maar 79 procent.
Kantoor
Het logo wordt in eerste instantie veranderd binnen de kantoren van Facebook. Het logo waar alleen de ‘f’ van Facebook te zien is, blijft onveranderd.
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Logo
Media25.02.2020
Dit zijn de top 10 logo trends van 2020
Marketing05.10.2017
Hilarisch onderzoek laat mensen bekende logo’s natekenen
We kunnen het allemaal nietAdvertising19.09.2017
Goed idee: eco-branding zou miljoenen aan inkt kunnen sparen
Printerinkt is duurder dan Chanel N°5Video29.08.2017
YouTube krijgt voor het eerst in 12 jaar een nieuw logo
Marketing01.11.2016
6 basisprincipes waar populaire logo’s op gebaseerd zijn
Marketing24.09.2016
De evolutie van 12 klassieke logo’s
Marketing20.08.2016
Verborgen betekenissen in 9 logo’s
Entertainment29.06.2016