Waar je zou denken dat vooral Instagram en Facebook die eerder waren met ‘likes’ een populariteitswedstrijd zijn, kan Twitter ook wat van. Sterker nog, Twitter heeft opgebiecht dat het populaire mensen voortrekt. Zo toont het meer advertenties aan mensen met minder volgers.
Twitter had beleid dat voorschreef dat mensen met meer volgers, minder advertenties hoefden te bekijken. Het idee erachter is duidelijk: populaire gebruikers moesten een betere ervaring hebben, om te zorgen dat ze op het sociale platform aanwezig zouden blijven. Aan techwebsite The Verge heeft Twitter laten weten dat het inderdaad vroeger op die manier te werk ging.
Dat is echter vroeger, zo meent Twitter. “Recentelijk hebben we dit veranderd. We laten advertenties nu zien aan alle Twitter-gebruikers. Hierdoor zullen sommige mensen een toename zien in het aantal advertenties dat ze te zien krijgen.” Dat klopt, er zijn een heleboel gebruikers steen en been aan het klagen over de hoeveelheid advertenties. Voor ‘gewone’ gebruikers is dat stiekem grappig: zo voelt het om maar een gewoon persoon te zijn op Twitter.
Twitter lijkt het moeilijk te hebben. De inkomsten vielen tegen, wat mede schijnt te zijn gekomen omdat er wat grote data-fouten zijn gemaakt. Zo is er informatie over het type toestel, de wifi-connectie en het besturingssysteem van gebruikers naar adverteerders gestuurd, terwijl daarvoor geen toestemming is gevraagd.
Inmiddels is dat probleem opgelost, maar het heeft wel voor een deuk in het vertrouwen gezorgd. Bovendien willen adverteerders wel iets weten om hun producten aan de meest geschikte groep mensen te kunnen richten, en dat kan Twitter op dit moment niet waarmaken. Er wordt aan gewerkt.
Niet dat Twitter enorm in zwaar weer verkeert: nog steeds weten veel mensen het platform te vinden. Is het niet de president van Amerika of Tesla-baas Elon Musk, dan blijft het platform relevant in bijvoorbeeld protesten, zoals we laatst hebben gezien in de situatie in Hong Kong. Het moet echter wel zorgen dat de adverteerders krijgen waarom ze vragen, wil het de inkomsten blijven genereren waar het zo naarstig naar op zoek is.