Social Media24.06.2015

Minder webcare via Twitter, meer via Facebook


Dat blijkt uit het Digital Dialogues Pulse onderzoek van ReturnSocial

Bedrijven reageren steeds minder vaak op Twitterberichten. Daarentegen reageren ze wel meer op Facebookberichten. Dat blijkt uit het tweede Digital Dialogues Pulse onderzoek van ReturnSocial.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder de Nielsen top 100 adverteerders in de branches: automotive, verzekeraars, banken, energie, telecom, travel, FMCG, retail, non-profit en loterijen. Zij kregen ruim 1.400 berichten binnen van vijftig bestaande accounts via Facebook en Twitter. Vervolgens werd gekeken of ze reageerden en hoe lang dit duurde. Daarnaast werd er ook gekeken naar het feit of de reactie kwalitatief ook goed was en of de spelling juist was.

Op de 1.400 berichten reageerden de adverteerders bij Facebook in 20 procent van de gevallen niet. Dit percentage lag veel hoger bij Twitter; op dit platform reageerden de webcareteams in 63 procent van de gevallen. Gemiddeld duurde het bijna drie uur voordat de klant een antwoord kreeg.

Slechte en goede webcare

Uit het onderzoek blijkt dat FMCG branche zijn webcare het slechtst voor elkaar had. Slechts 40 procent van de berichten werd beantwoord. Ook de non-profit scoorden niet goed. Zij reageerden op maar 48 procent van de berichten. De bankensector heeft zijn zaakjes op het gebied van webcare een stuk beter voor elkaar. Zij zijn koploper met een percentage van 79 procent. Ze worden op de voet gevolgd door de verzekeraars. Zij scoorden ook goed met gemiddeld 77 procent.

Spelling en kwaliteit

Ook spelling en de kwaliteit van de meegestuurde informatie woog mee in het onderzoek. De banken scoorden een 10 op het gebied van spelling, gevolgd door de loterijen met een 9,7 en telecom en verzekeraars met een 9,5. Ook in deze categorie bleef de FMCG branche achter. Zij kregen een 7,9. Opvallend is wel dat de kwaliteit van de meegestuurde content vaak niet relevant was. De gemiddelde score op dit gebied was een 6,3.

Winnaars

Aan het Digital Dialogues Pulse onderzoek zitten ook een aantal prijzen verbonden. Op 18 juni hebben ze deze awards uitgereikt. Er is een winnaar gekozen per branche. De winnende adverteerders zijn: ANWB (travel), Coolblue (retail), Dove (FMGC), Artsen zonder Grenzen (goede doelen), Hollandsnieuwe (telecom) Nederlandse Energie Maatschappij (energie), SNS Bank (banken), Staatsloterij (loterijen), Toyota (automotive) en Univé (verzekeringen).

Alle resultaten van het onderzoek staan samengevat in de onderstaande infographic.

infographic_
infographic_
Sophie de Kok

Sophie studeert Journalistiek in Tilburg. Ze is dol op sushi en notitieboekjes. Ze schrijft het liefst over Kickstarter campagnes en blogt voor DutchCowboys, StyleCowboys en Travelvalley

...

Verder lezen over Facebook

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Meta, het moederbedrijf van o.a. Facebook en Instagram, blijft zijn focus op innovatie vergroten met nieuwe functies voor zijn sociale media-app Threads. Het bedrijf test momenteel AI-gegenereerde samenvattingen in de "Trending Now"-sectie van Threads, exclusief beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten.

Social Media03.12.2024

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Verder lezen over Twitter

Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas

Het schijnt een horrorspits te worden, dus hopelijk weet de Sint met zijn Pieten op tijd op de goede plekken te komen. Wij hebben fijne social media-posts verzameld waarmee je vast in de sfeer komt.

Social Media05.12.2024

Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas

Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer

Deze week zagen we vooral een TikTok-trend viral gaan, namelijk een vrij gevaarlijke, zo blijkt ook uit TikTok-video's.

Social Media01.12.2024

Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer

Bluesky neemt standpunt in tegen AI-training met gebruikersdata

Bluesky, het opkomende sociale mediaplatform dat de laatste tijd steeds meer aandacht trekt, heeft een duidelijk standpunt ingenomen tegen het gebruik van gebruikerscontent voor AI-training.

Social Media25.11.2024

Bluesky neemt standpunt in tegen AI-training met gebruikersdata

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week was het qua viral content vooral de rellen in Amsterdam wat de klok sloeg. Dat is echter niet het enige dat viral ging, kijk mee.

Social Media17.11.2024

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen

Er zijn veel veranderingen doorgevoerd sinds X geen Twitter meer is. De nieuwste verandering is dat mensen die je hebt geblokkeerd nu toch je posts kunnen lezen.

Social Media04.11.2024

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Gelukkig waait Halloween steeds meer over naar ons land en doen we vooral graag mee qua decoraties, al zal het nooit zo hevig zijn als in de Verenigde Staten.

Social Media31.10.2024

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Deze week zijn er weer veel toffe dingen viral gegaan, waarbij gek genoeg enkele Sesamstraat-personages de boventoon voeren.

Social Media27.10.2024

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral