Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl
KLM is qua inzet van sociale media een van de voorlopers in de wereld van de luchtvaart. Twee weken geleden nog, voegden zij de optie toe om ook via WhatsApp een boekingsbevestiging, instapkaart of vluchtupdates te ontvangen, en was daarmee de eerste luchtvaartmaatschappij met een zakelijk WhatsApp-account. Maar nu voegen zij wéér een nieuwe optie toe: vanaf vandaag kun je via Messenger een ticket boeken, waarbij je hulp krijgt van een stukje kustmatige intelligentie.
BlueBot
KLM krijgt heel veel vragen via sociale media, maar het zijn er eigenlijk iets té veel aan het worden. Daarom hebben ze nu een chatbot ontwikkeld die mensen via Messenger moet gaan helpen met vragen. Deze bot draagt de toepasselijke naam BlueBot en is zoals KLM zelf zegt “behulpzaam, vriendelijk, professioneel en gewaagd”.
Het gaat om kunstmatige intelligentie, wat inhoudt dat de bot ook zelflerend is. Het is in een chat met BlueBot dus mogelijk om uiteindelijk een ticket te boeken zonder dat er een medewerker van KLM aan te pas is gekomen.
Lukt het niet?
Nu gaat het natuurlijk te ver om BlueBot te laten werken zonder tussenkomst van echt personeel en dus zijn er 250 mensen die de bot moeten gaan ondersteunen. Wanneer je er met de chatbot namelijk niet uitkomt, zul je worden doorverwezen naar mensen die je verder helpen.
Zo werkt de BlueBot-technologie
BlueBot is aangesloten op de API’s van KLM en ook met het CRM-systeem en is in staat om de meest geschikte vluchten aan te kunnen bieden.
Nu is het niet zo dat iedereen die met KLM wil chatten via Messenger met BlueBot in aanraking komt, want de bot doet alleen de vragen die over boekingen gaan. Daarvoor is manier bedacht die de aard van de vraag kan bepalen, en op basis daarvan je doorstuurt naar de bot of naar een medewerker.
Verder lezen over KLM
Artificial Intelligence29.10.2024
De toekomst van leren: KLM en de impact van AI
Technology28.10.2024
Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadatamanagement
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Automotive16.07.2024
Je kunt nu Flying Blue Miles sparen bij Uber
Nieuws26.04.2024
Stewardessen op sneakers: KLM verruilt hak voor gymp
Nieuws07.02.2024
KLM zet AI in tegen voedselverspilling
Lifestyle23.10.2023
4x tips voor een onvergetelijke vakantie naar Aruba!
Technology13.10.2023
KLM stapt in Zweedse maker van elektrische vliegtuigen
Nederlandse luchtvaartmaatschappij gaat adviseren bij de ontwikkeling van de ES-30Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie
Technology10.12.2024
Sora de toekomst van AI-videocreatie
Een baanbrekende introductieAutomotive10.12.2024
DS Automobiles ontvangt award voor ChatGPT-integratie
Video09.12.2024
Videotool Sora van OpenAI is nu officieel beschikbaar
Entertainment09.12.2024
Nieuwe AI Kersthit: ‘Christmas With You There’
Search06.12.2024
Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar
Online06.12.2024
OpenAI speelt voor kerstman: elke dag een nieuwe AI-mogelijkheid
Online05.12.2024
Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora
Technology05.12.2024
DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen
Verder lezen over Messenger
Social Media24.11.2023
Deze functie willen we heel graag op WhatsApp
Online06.11.2023
Tijdmachine: wat was jouw ICQ-nummer?
Social Media20.09.2023
Hè hè, WhatsApp komt eindelijk met zijn iPad-app
Social Media25.08.2023
Meta stopt met Messenger Lite
Online21.07.2023
WhatsApp nu een nummer dat niet in je telefoon staat
Social Media27.06.2023
Telegram begint meer op anderen te lijken: krijgt Stories
Social Media05.06.2023
WhatsApp-alternatief Signal weg uit NL als EU beleid aanneemt
Social Media30.05.2023