Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Facebook heeft aangekondigd dat ze vandaag de gebruikers gaan contacteren wiens gegevens onterecht gedeeld zijn in het Cambridge Analytica-schandaal. Je gaat geen email krijgen, maar een gedetailleerd bericht in je Facebook-nieuwsfeed, zo zegt The Guardian.
Nu kun je snel gaan kijken of je er bij zit, maar de kans is best groot dat je geen bericht gaat zien. De kans dat je het mist zal ongeveer nul zijn, want we nemen aan dat Facebook niet gaat proberen om het bericht ‘gewone’ prioriteit te geven zodat mensen het kunnen missen. Toch zul je vermoedelijk niets zien: er zijn voornamelijk Amerikanen geraakt door dit voorval, zo’n 70 miljoen in totaal.
Iedereen gewaarschuwd
De rest van de getroffenen zitten voornamelijk in Groot-Brittannië, Indonesië en de Filippijnen (een miljoen per land ongeveer) en dan zijn er nog een paar honderdduizend mensen in Australië, maar vermoedelijk peanuts in Nederland dus, ondanks dat er gezegd is dat iedereen op Facebook er van uit moet gaan dat hun data op een of andere manier gecompromitteerd is, al zij het misschien niet door dit ‘lek’.
Je krijgt trouwens hoe dan ook een waarschuwing van Facebook, maar dan van een andere aard. Alle 2,2 miljard mensen op de social media site krijgen namelijk een bericht dat je duidelijk moet maken hoe je je gegevens op Facebook kunt beschermen, een beetje zoals we dat al hebben laten zien vermoedelijk.
Terwijl dit allemaal gaande is zit Mark Zuckerberg met zijn handen in het krulhaar, want hij moet deze week voor het Amerikaanse congres gaan praten over het incident en de impact daarvan. Eerder zei hij al dat Facebook expres de profielen van gebruikers oogstte en modellen bouwde om daar gebruik van te maken. “Het was de basis van het hele bedrijf”, vertelde hij tegen NBC. Het ziet er dus niet goed voor hem uit, maar voorlopig blijft Zuckerberg gewoon nog aan het roer van Facebook.
Roofzuchtig
Dat het bedrijf een roofzuchtig beleid voerde bleek ook wel toen verschillende mensen hun Facebook-profielen begonnen te downloaden in het kader van #deletefacebook. Er is verdomde veel binnengehaald door Facebook, zoals telefooncontacten en tekstberichten (op Android-telefoons), dat laatste zelfs als mensen geen gebruik maakten van Facebook Messenger. Mensen schrikken zich helemaal kapot, en terecht: wat Facebook al die jaren heeft gedaan is bijna misdadig. En we hebben het allemaal niet (goed genoeg) doorgehad.
[Afbeeldingen © chombosan – Adobe Stock]
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Privacy
Online24.04.2024
Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Online23.01.2024
Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel
Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?Nieuws15.01.2024
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023
Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijsAdvertising10.01.2024