Instagram wil zich verzoenen met memers

Instagram wil zich verzoenen met memers

Vorig artikel Volgend artikel

Instagram heeft anderhalve week geleden 142 meme-accounts offline gehaald en daarmee een ware oproer ontketend onder de meme-community. In een poging dit weer te lijmen gaat het sociale medium strategische partnerschapmanagers inhuren.

Het was voor veel memers schrikken toen hun account plotsklaps offline werd gehaald. Veel van hen zijn tieners die aardig wat geld verdienden met de meme’s en zelfs een bedrijf op hebben gebouwd rondom het maken van meme’s. Zij waren natuurlijk not amused met de actie van Instagram en al helemaal niet met de uitleg ‘Deze accounts zijn uitgeschakeld wegens schendingen van ons beleid, inclusief poging tot misbruik van onze interne processen’.

Strategische partnerschapsmanager

Door de negatieve reacties die het bedrijf te verduren kreeg na het opschorten van de accounts, probeert het een stap te zetten richting de meme-accounts en ‘digitale uitgevers’ op haar platform. Het hoofd van deze afdeling, Lila King, zegt dat de nieuwe rol bedoeld is om belangrijke nieuwe formats en trends te identificeren en daarnaast leden op het platform bedienen zoals bekende meme-accounts als @KaleSalad, @Daquan en bijvoorbeeld @FuckJerry (FYRE!).

Het is niet voor niks dat Instagram een poging doet om de mensen achter de meme-accounts weer aan boord te krijgen of binnenboord te houden. De content van hen wordt zeven keer vaker gedeeld dan andere content. Er wordt meer dan ooit inkomsten mee verdiend en het is zelfs de manier waarop jongeren nieuws tot zich krijgen op het platform. Zo post BuzzFeed breaking news op Instagram altijd in de vorm van een meme.

Belang meme-gemeenschap

Het sociale medium is zich dan ook terdege bewust van het belang van de meme-community, King legt het verder uit: “We hebben tijdens ons werk met uitgevers en makers gezien dat de meme-gemeenschap echt invloedrijk is geworden. Memes zijn een format dat traditionele mediabedrijven steeds vaker proberen te gebruiken. Wij denken dat als we deze gemeenschap kunnen leren kennen en begrijpen, dat er veel te leren valt voor de meer traditionele mediabedrijven.”

[Fotocredits © Alexander Pokusay - Adobe Stock]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies