Instagram marketing in 2019: less is more

Instagram marketing in 2019: less is more

Vorig artikel Volgend artikel

Instagram marketing laat dit jaar een opvallende trend zien, namelijk: less is more. Een video genereert hetzelfde bereik als twee statische foto’s, te veel hashtags en tags doen eerder kwaad dan goed en ook micro-influencers creëren meer engagement dan de bekende influencers.

Engagement wint het al langer van volgers en likes, en die trend zal in 2019 sterk doorzetten. Zo blijkt uit een rapport (PDF) van HubSpot en Mention na wereldwijde analyse van 48 miljoen posts en het Instagramgedrag van meer dan 300.000 topgebruikers.

95 miljoen foto’s en video’s per dag

Aangezien er dagelijks zo'n 95 miljoen foto’s en video’s worden gepost op Instagram, en ook het algoritme steeds complexer wordt, is het een steeds grotere uitdaging voor bedrijven om hun doelgroep te bereiken.

Een video ontvangt gemiddeld 150 comments per post, terwijl een foto er nog geen 70 krijgt. Hierbij zijn de grootste influencers en virals ook meegenomen. De gemiddelde Instagrammer ontvangt nog geen vier reacties op een video.

Andere tactieken voor meer traffic en engagement zijn het gebruik van hashtags en het taggen van volgers en key members. Waar eerder gold dat zoveel mogelijk hashtags (Instagram biedt optie tot 30) en tags het bereik zo groot mogelijk maakte, blijkt nu dat het engagement na 4 of 5 hashtags en tags razendsnel stagneert. Kwaliteit gaat dus boven kwantiteit.

Iets dat tevens geldt voor het inzetten van influencers. Marketingmanagers zijn bereid om 20 tot 80 duizend euro aan een influencers campagne uit te geven. Toch blijkt dat de micro-influencers - die zo’n 50.000 tot 100.000 volgers hebben - het meeste impact hebben op hun volgers en ook nog eens het best betaalbaar zijn.

Juiste content X juiste doelgroep

"In 2019 zou iedere social media marketingstrategie zich erop moeten richten om betrokken te zijn bij en waarde toe te voegen aan de doelgroep en community. Dit rapport laat zien dat merken die video goed inzetten, niet te veel hashtags gebruiken en de influencers waarmee ze samenwerken zorgvuldig uitzoeken, zich in een goede positie bevinden om op te vallen in de zeer drukke wereld van Instagram." Aldus Mark Whelan, Senior Marketing Manager bij Hubspot.

[Fotocredits © selinofoto - Adobe Stock]

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies