Social Media30.08.2016

Instagram heeft nu bedrijfsprofielen


+ dit zijn de voordelen

Tot voor kort was het niet mogelijk om heel veel data uit Instagram te halen. Je ziet hoeveel volgers je hebt en ziet hoeveel mensen je foto’s liken, maar daar houdt het zo ongeveer wel op. Daar komt nu dus verandering in. Beheerders van een Instagram-account die dat voor hun werk doen kunnen nu hun normale account omzetten naar een zakelijk account. Een simpele klik in instellingen op ‘overstappen op een bedrijfsprofiel’ en je kunt gebruik maken van de voordelen ervan. Voorwaarde is wel dat je een Facebook-pagina beheert, want daar wordt het bedrijfsprofiel op Instagram aan gekoppeld. Wat die voordelen en veranderingen zijn, zet ik voor je onder elkaar.

  • Contactbutton: aan je profiel kun je nu een contactbutton toevoegen met je adres, telefoonnummer en e-mailadres. Dat is handig voor mensen met een lokale winkel of met een webshop bijvoorbeeld. Het is optioneel, je hoeft deze informatie niet te delen, maar het kan wel. Je kunt bijvoorbeeld ook alleen je e-mailadres delen, zonder adresgegevens.
  • Statistieken: eindelijk heb je meer informatie over het bereik van je berichten, meer dan alleen likes op berichten. Zo zie je – vanaf het moment dat je een bedrijfsprofiel hebt geactiveerd – hoe vaak je bericht is bekeken, het unieke bereik van je bericht en de betrokkenheid die is samengevat in aantal vind-ik-leuks en reacties. Ook krijg je meer informatie over je volgers: waar komen ze vandaan en hoe laat zijn ze actief. Kun je daar mooi je toekomstige berichten op afstemmen. De informatie over je volgers krijg je als je een week lang gebruik maakt van een bedrijfsprofiel.
  • Promoties: hiermee kun je nu promoties aanzetten, vanuit de app. Je hoeft alleen betaalgegevens toe te voegen en de doelgroep en duur van de promotie bepalen.
  • Je kunt altijd weer terug naar een persoonlijk account, mocht je in deze voordelen niets zien.
Zo gaan de statistieken eruit zien als je het meer dan een week gebruikt. Bron: Later.com.
Zo gaan de statistieken eruit zien als je het meer dan een week gebruikt. Bron: Later.com.

Een verbetering of toch niet?

De reacties op het bedrijfsprofiel van Instagram zijn wisselend. Er zijn mensen die er alleen maar voordelen van inzien, met name de statistieken zijn zeer prettig, maar er zijn ook sceptici. Instagram is natuurlijk eigendom van Facebook en we weten allemaal wat Facebook heeft gedaan met bedrijfsprofielen. Met iedere update die Facebook doet, worden berichten van Pagina’s organische steeds minder vaak vertoond. Wil je dat alle berichten van jouw zakelijke Facebook-pagina goed gezien worden door je fans, dan gaat je dat geld kosten. En dus denken ook een hoop mensen dan wanneer zij hun Instagram-account omzetten naar een bedrijfsprofiel, dat hun foto’s minder vaak vertoond gaan worden.

Het zijn een beetje de doemdenkers die dat roepen, ik ga liever uit van positiviteit van veranderingen, maar helemaal ongelijk kun je ze ook niet geven. Vooralsnog is er niets aan de hand, heeft een bedrijfsprofiel voordelen voor zakelijke gebruikers en zou ik je aanrader om je account om te zetten. Je kunt namelijk altijd weer terug.

Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl

Verder lezen over Instagram

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Deze Week Viral: rockversies van popnummers, Vierdaagse malaise en meer

De Nijmeegse Vierdaagse zorgde voor grote feesten en grote tranen en dan was er nog iets anders nats. Welkom in de Deze Week Viral!

Social Media21.07.2024

Deze Week Viral: rockversies van popnummers, Vierdaagse malaise en meer

Instagram krijgt nieuwe zwevende reacties met houdbaarheidsdatum

Gebruik jij de Notities op Instagram wel eens? Je kunt straks zo’n Note achterlaten als reactie op een post.

Social Media18.07.2024

Instagram krijgt nieuwe zwevende reacties met houdbaarheidsdatum

Deze Week Viral: bitcoin omhoog door Trump, spaghetti-mation en Messi

Gelukkig zijn er ook positievere zaken die deze week volledig viral gingen.

Social Media14.07.2024

Deze Week Viral: bitcoin omhoog door Trump, spaghetti-mation en Messi

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

Deze week hebben we de meest vreemde zaken voorbij zien komen op social media. Zuckerberg die aan het surfen is (wel/niet op het internet...) en een deejay die haar feestgangers de stuipen op het lijf jaagt. Kijk mee:

Social Media07.07.2024

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

5 dingen die leuk zijn aan Threads

Wat zorgt er toch voor dat Threads zo’n succesverhaal is geworden? Waarschijnlijk ligt dat aan deze vijf dingen.

Social Media05.07.2024

5 dingen die leuk zijn aan Threads

Instagram noemt zijn AI-labels anders door boosheid gebruikers

Meta labelde allerlei posts die niet AI waren wel als kunstmatige intelligentie. Daar waren de daadwerkelijke fotografen niet over te spreken.

Social Media02.07.2024

Instagram noemt zijn AI-labels anders door boosheid gebruikers