Social Media27.03.2018

Hoe schrijf je voor iets dat zo breed is als ‘social media’?


Als je schrijft zijn er een hoop banen te vinden in de social media sfeer. Dat wordt vaak in één naam gevangen als ‘social media manager‘. Zoals iedereen weet die wel eens op die positie heeft gezeten is het echter niet zo simpel: social media is zo breed dat je net zo goed IT-vacatures voor ‘computerpersoon’ kunt gaan uitschrijven.

Iets promotioneels schrijven voor Facebook vereist een andere benadering dan klantcontact op Twitter, webcare is niet hetzelfde als social selling en een online klantcontactstrategie kunnen uitwerken betekent nog niet dat je een geschikte community manager bent.

Niet zo makkelijk als ‘vroeger’

Het landschap van social media breidt zich continue uit en is aan verandering onderhevig, altijd. Niet alleen moet je rekening houden met de platforms die je gebruikt voor je marketing op social media, maar je moet ook steeds in de gaten houden of er nieuwe trends of zelfs platforms ineens populair worden waar je deel van moet (of wilt) uitmaken.

Als je hier beneden in de infographic kijkt naar hoe het leven van een social media manager er een paar jaar geleden uitzag zie je hoe heerlijk simpel het toen was. Er waren nog geen wild verschillende platforms en doelgroepen die allemaal een eigen benadering behoefden. Tegenwoordig moet je bijna AI gaan inschakelen om het allemaal geregeld te krijgen, afhankelijk van hoe groot de partij is waar je voor werkt.

Socialcast_Hectic_Final
Socialcast_Hectic_Final

Goed verhaal. Lekker kort.

Er zijn wel wat zaken die overkoepelend gelden in het schrijven voor social media. De belangrijkste is dat je het kort moet houden. De gemiddelde aandachtsspanne is beduidend kleiner dan je eigen (als je al tot hier in het artikel gekomen bent: gefeliciteerd: veel zijn er al afgehaakt) en zo word je vaak in de positie gezet dat je ingewikkelde(re) materie moet omzetten in een catchy of in elk geval helder statement of opmerking van niet al te veel tekens.

Een ander belangrijk punt is dat je doelgroep moet matchen met je platform. Sterker nog: het bedrijf waar je voor schrijft moet matchen met het platform én de doelgroep. Accountantsbedrijf dat aan de slag gaat op Snapchat: gedurfd. Partyservice gaat artikelen schrijven op LinkedIn: apart. Zo zijn er nog een hoop in eerste instantie duidelijke mismatchen te vinden, dus als je die barrière wilt (en kunt) oversteken is dat des te beter, maar dan moet je wel een heel duidelijk plan hebben, ook voor ná die eerste paar leuke posts.

Viraal tegen wil en dank

Dat is een van de dingen waar je als degene die schrijft voor social vaak mee te maken krijgt: het beroep op je creativiteit. Als er niks is toch iets kunnen zeggen. Slecht nieuws kunnen ombuigen in iets positiefs. En dat alles op stel en sprong, soms als reactie op klanten, omstanders en de pers en altijd kort en bondig. Je bent altijd maar één slechte reactie verwijderd van viraal gaan om de slechtst mogelijke reden, dus je hebt heel wat verantwoordelijkheid om het vooral niet te verkloten.

Dat betekent ook dat je moet blijven kijken naar wat je talenten zijn als social media manager. Niet alleen dat, je moet ook blijven bijschaven. Als je in de waan van de dag zit is het soms makkelijk om trends die zich gaandeweg voltrekken in de gaten te houden, en dan is een periodieke opleiding bij een vertrouwde instantie misschien een goed idee. Als je dus gaat beginnen met zo’n baan, zorg dan in elk geval dat er ruimte is om te blijven leren, anders wordt het een moeilijk verhaal. Lekker kort, dat wel.

[Afbeeldingen © tashatuvango – Adobe Stock]

Verder lezen over Online Marketing

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen

TikTok krijgt meer bekende gezichten. Maar misschien niet hoe je denkt: het introduceert nu AI-avatars van creators die reclame maken.

Social Media18.06.2024

Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen

Verder lezen over Social Network

Snapchat zou geld belangrijker vinden dan afpersing van tieners

Snap is in de Verenigde Staten aangeklaagd omdat het een misleidend beeld over sextortion zou schetsen.

Social Media03.10.2024

Snapchat zou geld belangrijker vinden dan afpersing van tieners

Instagrams ‘best practices’ geeft je tips voor je post

We instagrammen inmiddels al jaren en we denken goed te weten wat we doen. Maar, wat als dat beter kan? Instagram introduceert 'best practises'.

Social Media02.10.2024

Instagrams ‘best practices’ geeft je tips voor je post

Je kunt nu je locatie delen op social medium Threads

Wil je laten weten waar je bent, dan kun je makkelijk je locatie aan je bericht toevoegen door op het pinnetje te tikken. Meta rolt de mogelijkheid nu uit op Threads.

Social Media28.09.2024

Je kunt nu je locatie delen op social medium Threads

Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien

Elon Musk steekt niet onder stoelen of banken dat hij de blokkeerknop op X maar niks vindt: de eerste stap richting de exit is gezet.

Social Media24.09.2024

Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium

YouTube wil meer de social media-kant op. Het introduceert Communities, een soort Facebook-groepen voor kanalen.

Social Media19.09.2024

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium

Instagram is niet meer hetzelfde voor tieners

Tieners krijgen op Instagram minder te zien en ouders krijgen meer controle. Het is geen keuze: ben je onder de 18 jaar, dan krijg je dit nieuwe tieneraccount automatisch.

Social Media18.09.2024

Instagram is niet meer hetzelfde voor tieners

Snapchat test een versimpelde versie van de app en introduceert nieuwe AR-bril

Snapchat heeft tijdens zijn jaarlijkse Partner Summit meer verteld over de plannen van het social medium. Snapchat wordt door meer dan 850 miljoen mensen gebruikt.

Social Media17.09.2024

Snapchat test een versimpelde versie van de app en introduceert nieuwe AR-bril

Instagram-reacties zijn straks ook op Threads te zien

Meta zou testen hoe het is als Instagram en Threads wat meer interactieve mogelijkheden krijgen. 

Social Media16.09.2024

Instagram-reacties zijn straks ook op Threads te zien