Hoe schrijf je voor iets dat zo breed is als 'social media'?

Hoe schrijf je voor iets dat zo breed is als 'social media'?

Vorig artikel Volgend artikel

Als je schrijft zijn er een hoop banen te vinden in de social media sfeer. Dat wordt vaak in één naam gevangen als 'social media manager'. Zoals iedereen weet die wel eens op die positie heeft gezeten is het echter niet zo simpel: social media is zo breed dat je net zo goed IT-vacatures voor 'computerpersoon' kunt gaan uitschrijven.

Iets promotioneels schrijven voor Facebook vereist een andere benadering dan klantcontact op Twitter, webcare is niet hetzelfde als social selling en een online klantcontactstrategie kunnen uitwerken betekent nog niet dat je een geschikte community manager bent.

Niet zo makkelijk als 'vroeger'

Het landschap van social media breidt zich continue uit en is aan verandering onderhevig, altijd. Niet alleen moet je rekening houden met de platforms die je gebruikt voor je marketing op social media, maar je moet ook steeds in de gaten houden of er nieuwe trends of zelfs platforms ineens populair worden waar je deel van moet (of wilt) uitmaken.

Als je hier beneden in de infographic kijkt naar hoe het leven van een social media manager er een paar jaar geleden uitzag zie je hoe heerlijk simpel het toen was. Er waren nog geen wild verschillende platforms en doelgroepen die allemaal een eigen benadering behoefden. Tegenwoordig moet je bijna AI gaan inschakelen om het allemaal geregeld te krijgen, afhankelijk van hoe groot de partij is waar je voor werkt.

Socialcast_Hectic_Final

Goed verhaal. Lekker kort.

Er zijn wel wat zaken die overkoepelend gelden in het schrijven voor social media. De belangrijkste is dat je het kort moet houden. De gemiddelde aandachtsspanne is beduidend kleiner dan je eigen (als je al tot hier in het artikel gekomen bent: gefeliciteerd: veel zijn er al afgehaakt) en zo word je vaak in de positie gezet dat je ingewikkelde(re) materie moet omzetten in een catchy of in elk geval helder statement of opmerking van niet al te veel tekens.

Een ander belangrijk punt is dat je doelgroep moet matchen met je platform. Sterker nog: het bedrijf waar je voor schrijft moet matchen met het platform én de doelgroep. Accountantsbedrijf dat aan de slag gaat op Snapchat: gedurfd. Partyservice gaat artikelen schrijven op LinkedIn: apart. Zo zijn er nog een hoop in eerste instantie duidelijke mismatchen te vinden, dus als je die barrière wilt (en kunt) oversteken is dat des te beter, maar dan moet je wel een heel duidelijk plan hebben, ook voor ná die eerste paar leuke posts.

Viraal tegen wil en dank

Dat is een van de dingen waar je als degene die schrijft voor social vaak mee te maken krijgt: het beroep op je creativiteit. Als er niks is toch iets kunnen zeggen. Slecht nieuws kunnen ombuigen in iets positiefs. En dat alles op stel en sprong, soms als reactie op klanten, omstanders en de pers en altijd kort en bondig. Je bent altijd maar één slechte reactie verwijderd van viraal gaan om de slechtst mogelijke reden, dus je hebt heel wat verantwoordelijkheid om het vooral niet te verkloten.

Dat betekent ook dat je moet blijven kijken naar wat je talenten zijn als social media manager. Niet alleen dat, je moet ook blijven bijschaven. Als je in de waan van de dag zit is het soms makkelijk om trends die zich gaandeweg voltrekken in de gaten te houden, en dan is een periodieke opleiding bij een vertrouwde instantie misschien een goed idee. Als je dus gaat beginnen met zo'n baan, zorg dan in elk geval dat er ruimte is om te blijven leren, anders wordt het een moeilijk verhaal. Lekker kort, dat wel.

[Afbeeldingen © tashatuvango - Adobe Stock]

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies