Social Media27.03.2018

Hoe schrijf je voor iets dat zo breed is als ‘social media’?


Als je schrijft zijn er een hoop banen te vinden in de social media sfeer. Dat wordt vaak in één naam gevangen als ‘social media manager‘. Zoals iedereen weet die wel eens op die positie heeft gezeten is het echter niet zo simpel: social media is zo breed dat je net zo goed IT-vacatures voor ‘computerpersoon’ kunt gaan uitschrijven.

Iets promotioneels schrijven voor Facebook vereist een andere benadering dan klantcontact op Twitter, webcare is niet hetzelfde als social selling en een online klantcontactstrategie kunnen uitwerken betekent nog niet dat je een geschikte community manager bent.

Niet zo makkelijk als ‘vroeger’

Het landschap van social media breidt zich continue uit en is aan verandering onderhevig, altijd. Niet alleen moet je rekening houden met de platforms die je gebruikt voor je marketing op social media, maar je moet ook steeds in de gaten houden of er nieuwe trends of zelfs platforms ineens populair worden waar je deel van moet (of wilt) uitmaken.

Als je hier beneden in de infographic kijkt naar hoe het leven van een social media manager er een paar jaar geleden uitzag zie je hoe heerlijk simpel het toen was. Er waren nog geen wild verschillende platforms en doelgroepen die allemaal een eigen benadering behoefden. Tegenwoordig moet je bijna AI gaan inschakelen om het allemaal geregeld te krijgen, afhankelijk van hoe groot de partij is waar je voor werkt.

Socialcast_Hectic_Final
Socialcast_Hectic_Final

Goed verhaal. Lekker kort.

Er zijn wel wat zaken die overkoepelend gelden in het schrijven voor social media. De belangrijkste is dat je het kort moet houden. De gemiddelde aandachtsspanne is beduidend kleiner dan je eigen (als je al tot hier in het artikel gekomen bent: gefeliciteerd: veel zijn er al afgehaakt) en zo word je vaak in de positie gezet dat je ingewikkelde(re) materie moet omzetten in een catchy of in elk geval helder statement of opmerking van niet al te veel tekens.

Een ander belangrijk punt is dat je doelgroep moet matchen met je platform. Sterker nog: het bedrijf waar je voor schrijft moet matchen met het platform én de doelgroep. Accountantsbedrijf dat aan de slag gaat op Snapchat: gedurfd. Partyservice gaat artikelen schrijven op LinkedIn: apart. Zo zijn er nog een hoop in eerste instantie duidelijke mismatchen te vinden, dus als je die barrière wilt (en kunt) oversteken is dat des te beter, maar dan moet je wel een heel duidelijk plan hebben, ook voor ná die eerste paar leuke posts.

Viraal tegen wil en dank

Dat is een van de dingen waar je als degene die schrijft voor social vaak mee te maken krijgt: het beroep op je creativiteit. Als er niks is toch iets kunnen zeggen. Slecht nieuws kunnen ombuigen in iets positiefs. En dat alles op stel en sprong, soms als reactie op klanten, omstanders en de pers en altijd kort en bondig. Je bent altijd maar één slechte reactie verwijderd van viraal gaan om de slechtst mogelijke reden, dus je hebt heel wat verantwoordelijkheid om het vooral niet te verkloten.

Dat betekent ook dat je moet blijven kijken naar wat je talenten zijn als social media manager. Niet alleen dat, je moet ook blijven bijschaven. Als je in de waan van de dag zit is het soms makkelijk om trends die zich gaandeweg voltrekken in de gaten te houden, en dan is een periodieke opleiding bij een vertrouwde instantie misschien een goed idee. Als je dus gaat beginnen met zo’n baan, zorg dan in elk geval dat er ruimte is om te blijven leren, anders wordt het een moeilijk verhaal. Lekker kort, dat wel.

[Afbeeldingen © tashatuvango – Adobe Stock]

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes

Verder lezen over Social Network

Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen zich zorgen maken over nepnieuws in het kader van verkiezingen. Iets wat veel voorkomt op social media.

Social Media23.04.2024

Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed

Twitch gaat de social media kant op. Het kopieert een functie van TikTok waarmee je waarschijnlijk aanzienlijk meer streams ontdekt.

Social Media18.04.2024

Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Elon Musk wil nog meer geld vragen voor het gebruik van X. Maar het is niet wat je denkt. Het is een keer per jaar, een dollar, en mogelijk alleen voor nieuwe gebruikers.

Social Media17.04.2024

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken

Wil je geld verdienen met TikTok, maar wil je niet zelf video's maken? Dat hoeft ook niet. Mogelijk komt binnenkort de TikTok Coin-app naar Nederland, waarmee je 0,36 euro kunt verdienen voor 1 uur kijken.

Social Media17.04.2024

TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken

Deze week viral: een paleisje, Boer Harm en de Zweedse prins

Soms zijn we als mensheid enorm dom, maar gelukkig ook regelmatig enorm creatief. En vooral dat laatste zien we graag voorbij komen, bijvoorbeeld in de Deze Week Viral.

Social Media13.04.2024

Deze week viral: een paleisje, Boer Harm en de Zweedse prins

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Trots op je badge op X, dan is er voor jou niks aan de hand. Premium-gebruikers die dat liever privé houden hebben echter pech.

Social Media12.04.2024

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren

Instagram wil je beschermen tegen ongewilde dickpics. Je ontvangt ze misschien nog wel: ze worden geblurd.

Social Media11.04.2024

Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren

​TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes

Instagram heeft zijn eigen Twitter-alternatief gelanceerd en TikTok denkt: dat kan ik ook. Het komt met TikTok Notes, wat echter geen alternatief is voor Twitter, maar voor Instagram. TikTok Notes klinkt als een app waar...

Social Media09.04.2024

​TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes