Social Media26.08.2014

Hoe Facebook van plan is click-bait in je newsfeed aan te pakken


Het is een grote ergernis onder Facebook-gebruikers. Pagina’s die je als statusupdate een hengel met wat lekkers voorhouden, maar als je wilt bijten moet je de link aanklikken en naar de website gaan. Mocht je je eraan ergeren, dan ben je niet de enige. Facebook zelf ergert zich er ook aan. Websites en blogs die schrijven over actualiteiten/gossip trekken zo dagelijks een hoop bezoek. Binnenkort zal dat uitgooien van een hengel en je zo naar een site proberen te lokken over zijn, Facebook gaat er namelijk wat aan doen. Updates zoals: “Zijn Beyoncé en Jay Z nu écht uit elkaar? —> onze bron zegt dit” zul je niet meer voorbij zien komen. Click-bait zoals Facebook het noemt wordt afgestraft.

Binnenkort wordt door Facebook gekeken naar hoe lang bezoekers vanuit berichten met een click-bait nu daadwerkelijk het artikel lezen. Klikken zij na een paar seconden weer weg, dan vonden ze het artikel blijkbaar niet echt boeiend. Pagina’s die dit doen zullen minder vaak getoond worden in de newsfeed van gebruikers. De reden dat Facebook dit doet is omdat door click-bait andere pagina’s minder kans krijgen om hun berichten bij fans te tonen, terwijl zij mogelijk voor gebruikers vele malen interessantere content te bieden hebben. Pagina’s doen er dus in de toekomst goed aan, om beter na te denken over de content die ze plaatsen.

Een voorbeeld van click-bait in je newsfeed
Een voorbeeld van click-bait in je newsfeed

Er is echter nog een tweede update die interessant is voor iedereen die een Facebook-pagina beheert. Facebook biedt de mogelijkheid om een link te delen, waarbij je een stukje introtekst over het artikel kunt plaatsen en waarbij automatisch de url van de bron van het artikel getoond wordt. Pagina’s vinden dit soms echter niet mooi en plaatsen liever een losse foto met een stukje tekst en een link. Uit onderzoek blijkt nu dat gebruikers de voorkeur geven aan hoe Facebook het bedacht heeft, via de reguliere weg van het posten van een link. Pagina’s die de reguliere weg kiezen zullen voortaan de voorkeur krijgen. Berichten van deze pagina’s zullen dus ook vaker vertoond worden.

Facebook_update
Facebook_update
Facebook_update
Facebook_update
Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl

...

Verder lezen over Facebook

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Meta, het moederbedrijf van o.a. Facebook en Instagram, blijft zijn focus op innovatie vergroten met nieuwe functies voor zijn sociale media-app Threads. Het bedrijf test momenteel AI-gegenereerde samenvattingen in de "Trending Now"-sectie van Threads, exclusief beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten.

Social Media03.12.2024

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!