Hoe Facebook van plan is click-bait in je newsfeed aan te pakken

Hoe Facebook van plan is click-bait in je newsfeed aan te pakken

Vorig artikel Volgend artikel

Het is een grote ergernis onder Facebook-gebruikers. Pagina's die je als statusupdate een hengel met wat lekkers voorhouden, maar als je wilt bijten moet je de link aanklikken en naar de website gaan. Mocht je je eraan ergeren, dan ben je niet de enige. Facebook zelf ergert zich er ook aan. Websites en blogs die schrijven over actualiteiten/gossip trekken zo dagelijks een hoop bezoek. Binnenkort zal dat uitgooien van een hengel en je zo naar een site proberen te lokken over zijn, Facebook gaat er namelijk wat aan doen. Updates zoals: "Zijn Beyoncé en Jay Z nu écht uit elkaar? ---> onze bron zegt dit" zul je niet meer voorbij zien komen. Click-bait zoals Facebook het noemt wordt afgestraft.

Binnenkort wordt door Facebook gekeken naar hoe lang bezoekers vanuit berichten met een click-bait nu daadwerkelijk het artikel lezen. Klikken zij na een paar seconden weer weg, dan vonden ze het artikel blijkbaar niet echt boeiend. Pagina's die dit doen zullen minder vaak getoond worden in de newsfeed van gebruikers. De reden dat Facebook dit doet is omdat door click-bait andere pagina's minder kans krijgen om hun berichten bij fans te tonen, terwijl zij mogelijk voor gebruikers vele malen interessantere content te bieden hebben. Pagina's doen er dus in de toekomst goed aan, om beter na te denken over de content die ze plaatsen.

facebook_click_bait
Een voorbeeld van click-bait in je newsfeed

Er is echter nog een tweede update die interessant is voor iedereen die een Facebook-pagina beheert. Facebook biedt de mogelijkheid om een link te delen, waarbij je een stukje introtekst over het artikel kunt plaatsen en waarbij automatisch de url van de bron van het artikel getoond wordt. Pagina's vinden dit soms echter niet mooi en plaatsen liever een losse foto met een stukje tekst en een link. Uit onderzoek blijkt nu dat gebruikers de voorkeur geven aan hoe Facebook het bedacht heeft, via de reguliere weg van het posten van een link. Pagina's die de reguliere weg kiezen zullen voortaan de voorkeur krijgen. Berichten van deze pagina's zullen dus ook vaker vertoond worden.

Facebook_update
Facebook_update
Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies