Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl
Het is een grote ergernis onder Facebook-gebruikers. Pagina’s die je als statusupdate een hengel met wat lekkers voorhouden, maar als je wilt bijten moet je de link aanklikken en naar de website gaan. Mocht je je eraan ergeren, dan ben je niet de enige. Facebook zelf ergert zich er ook aan. Websites en blogs die schrijven over actualiteiten/gossip trekken zo dagelijks een hoop bezoek. Binnenkort zal dat uitgooien van een hengel en je zo naar een site proberen te lokken over zijn, Facebook gaat er namelijk wat aan doen. Updates zoals: “Zijn Beyoncé en Jay Z nu écht uit elkaar? —> onze bron zegt dit” zul je niet meer voorbij zien komen. Click-bait zoals Facebook het noemt wordt afgestraft.
Binnenkort wordt door Facebook gekeken naar hoe lang bezoekers vanuit berichten met een click-bait nu daadwerkelijk het artikel lezen. Klikken zij na een paar seconden weer weg, dan vonden ze het artikel blijkbaar niet echt boeiend. Pagina’s die dit doen zullen minder vaak getoond worden in de newsfeed van gebruikers. De reden dat Facebook dit doet is omdat door click-bait andere pagina’s minder kans krijgen om hun berichten bij fans te tonen, terwijl zij mogelijk voor gebruikers vele malen interessantere content te bieden hebben. Pagina’s doen er dus in de toekomst goed aan, om beter na te denken over de content die ze plaatsen.
Er is echter nog een tweede update die interessant is voor iedereen die een Facebook-pagina beheert. Facebook biedt de mogelijkheid om een link te delen, waarbij je een stukje introtekst over het artikel kunt plaatsen en waarbij automatisch de url van de bron van het artikel getoond wordt. Pagina’s vinden dit soms echter niet mooi en plaatsen liever een losse foto met een stukje tekst en een link. Uit onderzoek blijkt nu dat gebruikers de voorkeur geven aan hoe Facebook het bedacht heeft, via de reguliere weg van het posten van een link. Pagina’s die de reguliere weg kiezen zullen voortaan de voorkeur krijgen. Berichten van deze pagina’s zullen dus ook vaker vertoond worden.
Verder lezen over Facebook
Social Media03.12.2024
Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024