Social Media07.04.2016

Het hartje is de populairste nieuwe Facebook-emoji


Tot een aantal maanden geleden konden we alleen maar reageren met een duimpje omhoog, maar sinds februari dit jaar kun je uit maar liefst vijf extra emoji’s kiezen. De analisten van Fanpage Karma, ja zo heten ze echt, wilden wel eens weten welke van de vijf nieuwe mogelijkheden het meest gebruikt wordt. De uitkomst? Maar liefst 45 procent van de nieuwe ‘likes’ zijn een hartje.

Fanpage Karma onderzocht tijdens het onderzoek maar liefst 1,3 miljoen posts van maar liefst 40.000 gebruikers wereldwijd. In 45 procent van de reacties op deze posts werd het nieuwe hartje gebruikt. Hiermee heeft het hartje een grote voorsprong op bijvoorbeeld de lachende emoji. Deze werd in slechts 23 procent van de gevallen gebruikt. De wow- de verdrietige en de boze emoji worden een stuk minder gebruikt.

Het klassieke duimpje

Ondanks de populariteit van het hartje, is het duimpje omhoog nog altijd de meest gebruikte reactie. De duim wordt nog altijd 20 keer meer gebruikt dan de nieuwe icoontjes.

Minder populair?

Toch zit de kans erin dat het duimpje van zijn troon wordt afgestoten. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat hoe meer nieuwe emoji’s er worden gebruikt, hoe populairder het bericht is. Statussen met een hartje werden 5,5 keer meer gedeeld en video’s met een lachende of wow-emoji werden 6,5 keer zoveel bekeken.

Wat denk jij, blijft het duimpje de meest gebruikte emoji of wordt hij ingehaald door één van de nieuwe icoontjes?

Sophie de Kok

Sophie studeert Journalistiek in Tilburg. Ze is dol op sushi en notitieboekjes. Ze schrijft het liefst over Kickstarter campagnes en blogt voor DutchCowboys, StyleCowboys en Travelvalley

...

Verder lezen over Facebook

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Meta, het moederbedrijf van o.a. Facebook en Instagram, blijft zijn focus op innovatie vergroten met nieuwe functies voor zijn sociale media-app Threads. Het bedrijf test momenteel AI-gegenereerde samenvattingen in de "Trending Now"-sectie van Threads, exclusief beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten.

Social Media03.12.2024

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!