Sophie studeert Journalistiek in Tilburg. Ze is dol op sushi en notitieboekjes. Ze schrijft het liefst over Kickstarter campagnes en blogt voor DutchCowboys, StyleCowboys en Travelvalley
Tot een aantal maanden geleden konden we alleen maar reageren met een duimpje omhoog, maar sinds februari dit jaar kun je uit maar liefst vijf extra emoji’s kiezen. De analisten van Fanpage Karma, ja zo heten ze echt, wilden wel eens weten welke van de vijf nieuwe mogelijkheden het meest gebruikt wordt. De uitkomst? Maar liefst 45 procent van de nieuwe ‘likes’ zijn een hartje.
Fanpage Karma onderzocht tijdens het onderzoek maar liefst 1,3 miljoen posts van maar liefst 40.000 gebruikers wereldwijd. In 45 procent van de reacties op deze posts werd het nieuwe hartje gebruikt. Hiermee heeft het hartje een grote voorsprong op bijvoorbeeld de lachende emoji. Deze werd in slechts 23 procent van de gevallen gebruikt. De wow- de verdrietige en de boze emoji worden een stuk minder gebruikt.
Het klassieke duimpje
Ondanks de populariteit van het hartje, is het duimpje omhoog nog altijd de meest gebruikte reactie. De duim wordt nog altijd 20 keer meer gebruikt dan de nieuwe icoontjes.
Minder populair?
Toch zit de kans erin dat het duimpje van zijn troon wordt afgestoten. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat hoe meer nieuwe emoji’s er worden gebruikt, hoe populairder het bericht is. Statussen met een hartje werden 5,5 keer meer gedeeld en video’s met een lachende of wow-emoji werden 6,5 keer zoveel bekeken.
Wat denk jij, blijft het duimpje de meest gebruikte emoji of wordt hij ingehaald door één van de nieuwe icoontjes?
Verder lezen over Facebook
Social Media03.12.2024
Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024