De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Van Facebook en Twitter naar YouTube en LinkedIn: farmaceutische bedrijven maken steeds meer gebruik van sociale netwerken voor het verspreiden van informatie, het helpen bij preventie en het verzamelen van klanten feedback.
Tijdens een van de Europese Digital Business seminars over de digitale vorderingen in de zorgsector werd o.a. geconcludeerd dat farmaceutische bedrijven “een keerpunt bereiken in digitalisering en dat de interesse in ‘smart & connected’ technologie enorm groot is.”
Deze digitale transformatie had zich echter nog niet uitgebreid naar de communicatie met eindklanten via de sociale netwerken. De patiënt anno 2015 is steeds vaker actief op het Internet en de sociale media. “Sociale netwerken helpen bij het creëren van een sterke band tussen farmaceutische bedrijven, patiënten en artsen,” aldus een van de keynote speakers. Maar hoe bereik je als farmaceut deze online actieve healthcare professional en/of de eindgebruiker c.q. patiënt?
Goede website en content strategie onmisbaar
Allereerst is een goede website onmisbaar binnen de online communicatie voor farmaceuten, aldus Jesse Gosse van Medical Digitals. Daarnaast is het van belang om goed voor ogen te hebben wie de doelgroep is. Als voorbeeld wordt MSD Nederland aangehaald, die zich op een specifiek gedeelte van de website alleen focust op de medische professional. Daarnaast zijn zowel MSD als de farmaceut Boehringer Ingelheim betrokken bij het online platform Hart Volgers. Via dit platform komen hartpatiënten in contact met zorgprofessionals èn lotgenoten, die de online gestelde vragen beantwoorden.
Naast een goede website en content strategie is ook de inzet van sociale media van groot belang in het contact met de healthcare professionals. Bekende sociale platformen zoals LinkedIn, Youtube, Facebook en Twitter kunnen gebruikt worden om zowel zorgprofessionals als klanten bij het bedrijf te betrekken en te informeren. Op die manier wordt het bewustzijn van het merk vergroot en laat de farmaceut zien relevant te zijn voor de klant. Het inzetten van sociale media is geen doel op zich, maar een middel om te informeren en de interactie aan te gaan.
Infographic
Het Institute for Health Technology Transformation (IHT²) in de USA maakte een infographic van de marketingactiviteiten van farmaceutische bedrijven op bijvoorbeeld Twitter. Het aantal volgers varieert per account (van 1.000 tot meer dan 10.000) en geeft een waardevol inzicht van de indruk die patiënten krijgen van bepaalde medicijnen.
Gebruik van medische smartphone applicaties stijgt
Een van de belangrijkste online trends in de medische wereld is de opkomst van medische applicaties. Deze apps zijn handige hulpmiddelen die een zorgprofessional ondersteunen bij het uitoefenen van zijn of haar vak, of patiënten helpt bij het maken van beslissingen. Zo introduceerde Philips onlangs, in samenwerking met het Radboudumc, de eerste diabetes-app, inclusief online community. Via deze app registreren patiënten hun bloedsuikerniveau, insulinegebruik en andere gegevens en ontvangen thuis of onderweg gericht advies op basis van deze gegevens.
Digitale strategie ontbreekt
Farmaceuten spelen weliswaar steeds meer in op de opkomende eHealth-trend, maar het succes ervan blijft achter. Gemiddeld heeft elke farmaceutische gigant zo’n 65 apps online, maar is het aantal gebruikers opvallend laag. Uit onderzoek blijkt dat een duidelijke digitale strategie bij veel van de grote farmaceutische ondernemingen ontbreekt.
Het gebruik van medische applicaties neemt de komende jaren alleen nog maar toe en daarom is voor de farmaceutische industrie belangrijk eerst de digitale strategie te definiëren en daarna pas toepassingen te ontwikkelingen.
Deze blogpost is geschreven door Hélène van Baardwijk, communicatiemanager Econocom Nederland.
[Afbeelding: © pixtumz88 – Fotolia.com]
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over LinkedIn
Social Media16.04.2024
Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024
Online28.03.2024
LinkedIn kopieert functie die TikTok heeft bedacht
Social Media18.03.2024
LinkedIn werkt aan nieuwe tak van sport: gaming
DC Business12.03.2024
De perfecte post op LinkedIn een nieuw leerzaam boek voor gebruikers
Social Media16.10.2023
Bijna 700 banen op de tocht bij LinkedIn
Ook het zakelijke sociale netwerk ontkomt niet aan de tech-malaiseTechnology22.06.2023
LinkedIn: STEM lijdt aan talenttekort en onbenut potentieel vrouwen
Social Media08.05.2023
LinkedIn is 20 jaar: waarom het nog steeds een icoon is
Social Media14.04.2023
Nog een badge: Linkedin laat je nu bewijzen waar je werkt
Verder lezen over Twitter
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media12.04.2024
Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt
Social Media01.04.2024
X wil Not Safe For Work-communities toestaan
Technology25.03.2024
Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten
Social Media16.03.2024
Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who
Social Media13.03.2024
X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv
Social Media14.02.2024
Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers
Ook voor ValentijnhatersSocial Media08.02.2024
BlueSky zonder uitnodiging: 1 miljoen nieuwe accounts in 1 dag
Verder lezen over YouTube
Video08.04.2024
10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen
Social Media06.04.2024
Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren
Gaming18.03.2024
YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis
Video18.03.2024
Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken
Video13.03.2024
YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties
Social Media30.01.2024
TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken
Online19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Social Media12.01.2024