Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Facebook en Instagram hebben vanaf deze week een nieuwe functie in het dashboard. ‘Jouw activiteit’ en ‘jouw tijd op Facebook’ laat je zien hoeveel tijd je spendeert op de beide platforms. Dat kan zowel als gemiddelde, maar je kunt ook zien welke dag van de week je de meeste tijd in de apps spendeert. Als je het type bent dat dat die cijfers misschien liever niet ziet is het ook mogelijk om na een bepaalde tijd, of dat nu minuten of uren zijn, een herinnering te krijgen dat het misschien tijd wordt om iets anders met je tijd te gaan doen.
Ook kun je de notificaties van de apps tot acht uur ‘snoozen’, zodat je bijvoorbeeld tijdens het werk er niet aan herinnerd wordt dat Facebook bestaat. De nieuwe functies liggen allemaal in de lijn die veel Amerikaanse techbedrijven volgen waarin een poging wordt gedaan om de verslavende factor van social media en smartphones in elk geval zichtbaar te maken.
Leuk maar zinloos
De grap is natuurlijk dat niemand echt iets aan het probleem doet, want alle psychologische trucs die de apps in kwestie gebruiken (en dat geldt zeker voor Facebook) om ze verslavend te maken zitten er nog steeds in. Apple en Google zijn ook bezig met dit soort maatregelen, maar die hebben tenminste nog de optie om de apps na een bepaalde tijd op slot te zetten nadat de tijdslimiet is bereikt. Dat doet Facebook niet voor het eigen platform en Instagram en dus krijg je alleen maar de cijfers achter je app-gebruik zonder al te veel handvaten om er ook iets aan te doen.
Het gaat ook tegen Facebook’s eigen belang in om dit te doen: hun hele businessmodel draait om zo veel mogelijk interactie met het platform door gebruikers, dus waarom zou je het willens en wetens verminderen? Natuurlijk speelt mee dat Facebook nog het een en ander goed te maken heeft en daarbij zijn alle andere grote spelers ook iets vergelijkbaars aan het doen. Het feit dat Facebook de functies niet automatisch aanzet nu ze er zijn, maar het aan gebruikers zelf overlaat om ze in te stellen zegt al genoeg.
De paar mensen die zich zorgen maken over hun eigen gebruik zijn hier misschien wel mee geholpen, want ze hebben nu in elk geval mogelijkheden. De mensen die te veel op de apps zitten willen dat vermoedelijk toch niet weten en die zijn dus op de eigen wilskracht aangewezen om dat niet te doen. Niet makkelijk, zeker omdat Facebook het heel simpel maakt om elke zelf opgeworpen blokkade onmiddellijk ongedaan te kunnen maken. Daarnaast zal het overgrote deel van de gebruikers nauwelijks weten dat deze opties zijn toegevoegd en er dus niets mee doen. En dat komt Facebook prima uit.
[Afbeeldingen © Facebook]
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Instagram
Social Media25.04.2024
Threads groeit: heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers
Social Media11.04.2024
Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren
Social Media09.04.2024
TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Social Media31.03.2024
Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup
Social Media27.03.2024
Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden
Social Media23.03.2024
Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State
Social Media20.03.2024