Social Media14.11.2014

Facebook vernieuwt voorwaarden en beleidsregels


Meer duidelijkheid over hoe Facebook werkt en hoe je je gegevens kunt beheren

In het afgelopen jaar heeft Facebook weer een aantal nieuwe functies en instellingen toegevoegd zodat je als gebruiker meer uit Facebook kunt halen. Erin Egan, Chief Privacy Officer: “We hebben geluisterd naar de mensen die ons hebben gevraagd om beter uit te leggen hoe we informatie verkrijgen en gebruiken. Vandaag introduceren we Algemene informatie over privacy. Je krijgt tips en informatie en je komt te weten hoe je zelf beslist hoe je Facebook ervaart.” 

Ze vervolgt: “We bieden ook een voorstel voor het bijwerken van onze voorwaarden, het gegevensbeleid en het cookiebeleid zodat je kunt zien aan welke nieuwe functies we hebben gewerkt. We blijven de advertenties ook steeds verder verbeteren op basis van de apps en websites die je gebruikt en bieden jou meer opties voor dit soort advertenties. De komende zeven dagen kun je ons opmerkingen en suggesties sturen over onze updates.”

privacy-basics
privacy-basics

Algemene informatie over privacy

Algemene informatie over privacy biedt interactieve gidsen met antwoord op de vragen die vaak worden gesteld over het beheren van persoonlijke informatie op Facebook. Je komt er bijvoorbeeld meer te weten over het verwijderen van tags, het ontvrienden of blokkeren van gebruikers en hoe je een doelgroep selecteert voor je berichten. 

Er is al veel over privacy en Facebook geschreven, en dit is nu de nieuwste stap die ze zetten zodat je als gebruiker zeker weet dat je je informatie alleen deelt met de gewenste personen. Andere maatregelen hiervoor zijn onze privacycontrole, de herinnering voor mensen die openbare berichten plaatsen en de vereenvoudigde publiekselectie.

Haal meer uit Facebook

Mensen gebruiken de apps en diensten van Facebook iedere dag om in contact te blijven met de mensen, plaatsen en dingen waar ze om geven. De updates zijn aangepast aan de nieuwe producten die uitgerold worden om gebruikers een nog betere Facebook-ervaring te bieden. En er wordt ook beter in uitgelegd hoe de diensten precies werken. Hieronder geeft Erin Egan enkele belangrijke voorbeelden:

– Ontdek wat er bij jou in de buurt gebeurt. “We passen de beleidsregels zodanig aan dat we locatiegegevens ontvangen op basis van de functies die jij besluit te gebruiken. Miljoenen mensen checken zich in bij hun favoriete plaatsen en gebruiken optionele functies zoals Vrienden in de buurt. We werken aan manieren waarop jij de meeste relevante informatie te zien krijgt op basis van waar je bent en waar je vrienden mee bezig zijn. Als je er in de toekomst bijvoorbeeld voor kiest om te delen waar je bent, krijg je mogelijk menu’s te zien van restaurants in de buurt of updates van vrienden die in de buurt zijn.”

– Handiger aankopen doen. “We experimenteren in enkele regio’s met de knop Kopen, waarmee mensen producten kunnen ontdekken en kopen zonder dat ze Facebook daarvoor af hoeven te sluiten. We werken ook aan nieuwe manieren om transacties nog gemakkelijker en veiliger te maken.”

– Informatie zoeken over privacy op Facebook wanneer jij die nodig hebt. “Om informatie toegankelijker te maken, hebben we de tips en suggesties verplaatst naar Basisinformatie over privacy en hebben we broninformatie over onze beleidsregels speciaal voor de adverteerders en ontwikkelaars. Ons gegevensbeleid is korter en duidelijker gemaakt, zodat het eenvoudiger te lezen is.

– Begrijpen hoe we de informatie gebruiken die we ontvangen. “Als we bijvoorbeeld inzicht hebben in de batterij- en signaalsterkte kunnen we controleren of apps goed zullen werken op je apparaat. We vragen om toestemming om de locatie van je telefoon te gebruiken om optionele functies aan te bieden, zoals check-ins of het toevoegen van je locatie aan een bericht.

– Kom te weten hoe de groep Facebook-bedrijven en -apps samenwerken. “De afgelopen paar jaren is Facebook gegroeid en we willen ervoor zorgen dat je op de hoogte bent van onze groep bedrijven, apps en diensten. We gebruiken de informatie die we verzamelen om jouw ervaring te verbeteren. Als je bijvoorbeeld niet meer in je Instagram-account kunt komen, kun je je Facebook-gegevens gebruiken om je wachtwoord te herstellen. Niets in onze updates verandert iets aan de inzet van Instagram, WhatsApp en andere bedrijven om jouw gegevens en privacy te beschermen.”

– Je gegevens en advertenties. “Sommige mensen vragen hoe hun gegevens worden gedeeld met adverteerders. Na deze updates verandert daar niets aan. We helpen adverteerders om mensen te bereiken met behulp van relevante advertenties zonder dat we hen laten weten wie jij bent.”

Meer controle over advertenties

Facebook heeft van enkele mensen vernomen dat het moeilijk kan zijn om in te stellen welk soort advertenties je te zien krijgt als je meerdere apparaten en browsers gebruikt. In het verleden werd, als je ervoor koos om bepaalde soorten advertenties niet te zien te krijgen op je laptop, deze keuze mogelijk niet toegepast op de advertenties op je telefoon. Inmiddels gebruiken veel mensen meer dan 1 telefoon, tablet of browser en dus zou het eenvoudig moeten zijn om een keuze te maken en om die toe te passen op al je apparaten. 

Je kunt er nu voor kiezen dat je geen advertenties op Facebook te zien krijgt op basis van de apps en sites die je gebruikt. Je geeft dat aan via de Digital Advertising Alliance. Hier kan je zelfs de keuze maken met besturingselementen in iOS en Android. Je moet Facebook wel even laten weten waarom je dit soort advertenties niet wilt zien, en vervolgens wordt je beslissing automatisch toegepast op alle apparaten die je gebruikt om Facebook mee te openen. Iets dat helaas nog niet in Nederland beschikbaar is. Het is recent uitgerold naar Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Ierland en de UK.

Mocht je nou als gebruiker over bovenstaande nog opmerkingen, vragen of suggesties hebben. Dan kan je die via deze url doorgeven aan Facebook. Let op daar heb je maar 7 dagen de tijd voor!

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

Verder lezen over Privacy

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?

In een brief aan het Amerikaanse ministerie van justitie claimt de Amerikaanse senator Ron Wyden dat buitenlandse overheidsfunctionarissen smartphone gebruikers bespieden via pushmeldingen die zij van apps op hun telefoo...

Mobile07.12.2023

Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?