Social Media19.11.2021

Facebook test tools voor meer controle over nieuwsfeed


Wat je wel en niet te zien krijgt in de nieuwsfeed van Facebook leidt nogal eens tot verontwaardiging bij veel gebruikers van het sociale netwerk. Facebook wil daar iets aan gaan doen. Dat wil zeggen, ze beginnen met het testen van tools die gebruikers in staat moeten stellen meer controle te krijgen over de onderwerpen die in de nieuwsfeed getoond wordt.

Meer controle over inhoud nieuwsfeed

Onderdeel van de nieuwe tools zijn opties om meer of juist minder content van vrienden, familie, groepen en pagina’s waar gebruikers mee bevriend zijn, in de nieuwsfeed te laten verschijnen. Daarnaast worden bepaalde bestaande functie, zoals Favorieten, Snooze, Ontvolgen en Opnieuw verbinden, beter toegankelijk gemaakt.

In eerste instantie worden de nieuwe tools getest onder een kleine groep geselecteerde gebruikers en bedrijven, wereldwijd. Facebook streeft ernaar om de nieuwe tools in de loop van 2022 breed beschikbaar te maken.

Meer controle voor bedrijven

De tools beperken zich echter niet tot controle voor particuliere gebruikers. Ook bedrijven krijgen straks meer controle over welke gebruikers hun content en advertenties te zien krijgen. Zo kunnen zij straks bepalen dat advertenties niet vertoond worden in nieuwsfeeds van gebruikers die zich interesseren voor bepaalde onderwerpen. Vooralsnog zal die controle alleen mogelijk zijn in combinatie met Engelstalige onderwerpen. Bij de eerste tests met bedrijven is gekozen voor de volgende onderwerpen: Facebook News and Politics en Politiek, Tragedy and Conflict en Debated Social Issues.

Uit gesprekken met de branche bleek echter al dat deze oplossing mogelijk niet de behoeften van elke adverteerder oplost. Sommige adverteerders gaven aan dat ze behoefte hebben aan meer controle opties. En dan met name de mogelijkheid om nog gedetailleerder op de inhoud van content te sturen.

De nieuwe tools maken uit van Facebooks voortdurende streven om mensen meer controle te geven over de nieuwsfeed. Het sociale netwerk wil gebruikers de mogelijkheid geven om meer updates (en advertenties) te zien die aansluiten bij hun persoonlijke voorkeuren en content die ze liever niet willen zien kunnen uitsluiten.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt