Social Media19.11.2021

Facebook test tools voor meer controle over nieuwsfeed


Wat je wel en niet te zien krijgt in de nieuwsfeed van Facebook leidt nogal eens tot verontwaardiging bij veel gebruikers van het sociale netwerk. Facebook wil daar iets aan gaan doen. Dat wil zeggen, ze beginnen met het testen van tools die gebruikers in staat moeten stellen meer controle te krijgen over de onderwerpen die in de nieuwsfeed getoond wordt.

Meer controle over inhoud nieuwsfeed

Onderdeel van de nieuwe tools zijn opties om meer of juist minder content van vrienden, familie, groepen en pagina’s waar gebruikers mee bevriend zijn, in de nieuwsfeed te laten verschijnen. Daarnaast worden bepaalde bestaande functie, zoals Favorieten, Snooze, Ontvolgen en Opnieuw verbinden, beter toegankelijk gemaakt.

In eerste instantie worden de nieuwe tools getest onder een kleine groep geselecteerde gebruikers en bedrijven, wereldwijd. Facebook streeft ernaar om de nieuwe tools in de loop van 2022 breed beschikbaar te maken.

Meer controle voor bedrijven

De tools beperken zich echter niet tot controle voor particuliere gebruikers. Ook bedrijven krijgen straks meer controle over welke gebruikers hun content en advertenties te zien krijgen. Zo kunnen zij straks bepalen dat advertenties niet vertoond worden in nieuwsfeeds van gebruikers die zich interesseren voor bepaalde onderwerpen. Vooralsnog zal die controle alleen mogelijk zijn in combinatie met Engelstalige onderwerpen. Bij de eerste tests met bedrijven is gekozen voor de volgende onderwerpen: Facebook News and Politics en Politiek, Tragedy and Conflict en Debated Social Issues.

Uit gesprekken met de branche bleek echter al dat deze oplossing mogelijk niet de behoeften van elke adverteerder oplost. Sommige adverteerders gaven aan dat ze behoefte hebben aan meer controle opties. En dan met name de mogelijkheid om nog gedetailleerder op de inhoud van content te sturen.

De nieuwe tools maken uit van Facebooks voortdurende streven om mensen meer controle te geven over de nieuwsfeed. Het sociale netwerk wil gebruikers de mogelijkheid geven om meer updates (en advertenties) te zien die aansluiten bij hun persoonlijke voorkeuren en content die ze liever niet willen zien kunnen uitsluiten.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Facebook

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Meta, het moederbedrijf van o.a. Facebook en Instagram, blijft zijn focus op innovatie vergroten met nieuwe functies voor zijn sociale media-app Threads. Het bedrijf test momenteel AI-gegenereerde samenvattingen in de "Trending Now"-sectie van Threads, exclusief beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten.

Social Media03.12.2024

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!