Social Media29.03.2018

Facebook stopt gerichte advertenties via data van derden


Maar gaat onze privacy er echt op vooruit?

In een poging om de toch al zwaar gehavende reputatie van Facebook een beetje te repareren kondigde het social media bedrijf aan dat ze de mogelijkheid om gericht te adverteren op basis van gegevens van derde partijen gaan uitfaseren in de komende maanden. Die zogenaamde ‘partner categories’ zijn volgens Facebook weliswaar de normale praktijk in de industrie, maar ze willen de privacy van mensen op het platform verbeteren.

Die functie om gebruik te maken van data van derde partijen liet het adverteerders toe om heel specifiek te richten op bepaalde doelgroepen. Die data hebben adverteerders doorgaans niet zelf, maar ze kopen dat in van bedrijven die dat soort data verzamelen en verkopen.

Boeit niet voor ons

Het is voor ons Nederlanders helemaal niet zo belangrijk, want de gegevens waren alleen beschikbaar voor adverteerders die in de VS, VK, Australië, Japan, Brazilië, Frankrijk en Duitsland mensen wilden bereiken. Natuurlijk is het wel nog zo dat adverteerders gebruik kunnen maken van de data die Facebook zelf over ons verzameld heeft, dus het is niet alsof we ineens helemaal vrij zijn op het platform.

Dat gezegd hebbende is het een goede stap. Het is jammer dat het Cambridge Analytica-schandaal er voor nodig was om Facebook in actie te laten komen, maar het is niet anders. Dat betekent wel ook dat een andere partij die veel met datahandel te maken heeft op dit moment de enige van die grootte is die dat kan, namelijk Google. Het zou Google (of Alphabet) sieren als ze in navolging van Facebook ook wat strenger met dataverkoop zouden worden. Nou is er bijna niemand die meer data over ons heeft dan Google en die zullen ze ook gewoon blijven inzetten om het adverteerders naar de zin te maken, maar iets meer openheid is wel wenselijk.

Oude wijn, nieuwe zakken?

Dat geldt trouwens ook nog steeds voor Facebook. Het systeem dat ze nu gaan platleggen heeft eigenlijk heel weinig te maken met de redenen dat Cambridge Analytica of andere bedrijven er met onze data van door zijn kunnen gaan. Het enige goede hieraan is dat gebruikersdata minder waard is omdat je het niet kunt inzetten op Facebook. Hoewel: het is niet duidelijk of data die een bedrijf zelf heeft wel gebruikt mag worden en als dat zo is heb je alleen veranderd dat die bedrijven de data eerst zelf moeten kopen, integreren en dan gebruiken. Dat zou een aanpassing aan de achterkant zijn met hetzelfde resultaat voor gebruikers, effectief. We gaan proberen om contact te leggen met Facebook voor opheldering.

[Afbeeldingen © Naito8 – Adobe Stock]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt