Social Media29.03.2018

Facebook stopt gerichte advertenties via data van derden


Maar gaat onze privacy er echt op vooruit?

In een poging om de toch al zwaar gehavende reputatie van Facebook een beetje te repareren kondigde het social media bedrijf aan dat ze de mogelijkheid om gericht te adverteren op basis van gegevens van derde partijen gaan uitfaseren in de komende maanden. Die zogenaamde ‘partner categories’ zijn volgens Facebook weliswaar de normale praktijk in de industrie, maar ze willen de privacy van mensen op het platform verbeteren.

Die functie om gebruik te maken van data van derde partijen liet het adverteerders toe om heel specifiek te richten op bepaalde doelgroepen. Die data hebben adverteerders doorgaans niet zelf, maar ze kopen dat in van bedrijven die dat soort data verzamelen en verkopen.

Boeit niet voor ons

Het is voor ons Nederlanders helemaal niet zo belangrijk, want de gegevens waren alleen beschikbaar voor adverteerders die in de VS, VK, Australië, Japan, Brazilië, Frankrijk en Duitsland mensen wilden bereiken. Natuurlijk is het wel nog zo dat adverteerders gebruik kunnen maken van de data die Facebook zelf over ons verzameld heeft, dus het is niet alsof we ineens helemaal vrij zijn op het platform.

Dat gezegd hebbende is het een goede stap. Het is jammer dat het Cambridge Analytica-schandaal er voor nodig was om Facebook in actie te laten komen, maar het is niet anders. Dat betekent wel ook dat een andere partij die veel met datahandel te maken heeft op dit moment de enige van die grootte is die dat kan, namelijk Google. Het zou Google (of Alphabet) sieren als ze in navolging van Facebook ook wat strenger met dataverkoop zouden worden. Nou is er bijna niemand die meer data over ons heeft dan Google en die zullen ze ook gewoon blijven inzetten om het adverteerders naar de zin te maken, maar iets meer openheid is wel wenselijk.

Oude wijn, nieuwe zakken?

Dat geldt trouwens ook nog steeds voor Facebook. Het systeem dat ze nu gaan platleggen heeft eigenlijk heel weinig te maken met de redenen dat Cambridge Analytica of andere bedrijven er met onze data van door zijn kunnen gaan. Het enige goede hieraan is dat gebruikersdata minder waard is omdat je het niet kunt inzetten op Facebook. Hoewel: het is niet duidelijk of data die een bedrijf zelf heeft wel gebruikt mag worden en als dat zo is heb je alleen veranderd dat die bedrijven de data eerst zelf moeten kopen, integreren en dan gebruiken. Dat zou een aanpassing aan de achterkant zijn met hetzelfde resultaat voor gebruikers, effectief. We gaan proberen om contact te leggen met Facebook voor opheldering.

[Afbeeldingen © Naito8 – Adobe Stock]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads