Facebook sluit deals met mediabedrijven en celebrities voor Facebook Live

Facebook sluit deals met mediabedrijven en celebrities voor Facebook Live

Vorig artikel Volgend artikel

Facebook heeft contracten gesloten met ongeveer 140 mediabedrijven en celebrities om video's te maken voor de functie om live te streamen op Facebook. Zo krijgen BuzzFeed en The New York Times 3 miljoen dollar om een jaar lang live uit te zenden via Facebook. CNN heeft een contract van 2,5 miljoen dollar. Dat meldt The Wall Street Journal.

Facebook betaalt de bedrijven en beroemdheden dus om Live te gebruiken. In totaal zou er 50 miljoen dollar gestoken zijn in de contracten en 17 contracten hebben een waarde van meer dan 1 miljoen dollar. Verder hebben Vox Media, Mashable en The Huffington Post ook een deal met Facebook gesloten.

Armin van Buuren en Hardwell

Naast bedrijven heeft Facebook ook deals gemaakt met bekende mensen, zoals Gordon Ramsay, maar ook 'onze' DJ's Armin van Buuren en Hardwell. Ook FC Barcelona heeft een contract afgesloten, net als het Metropolitan Museum en het American Museum of Natural History in New York. Hoeveel zij hiermee verdienen, is niet bekend. De contractwaardes zijn gebaseerd op de populariteit van de bedrijven en personen op Facebook, het aantal uitzendingen dat ze willen doen en mogelijk ook de lengte van de individuele uitzendingen.

Waarschijnlijk wil Facebook zijn gebruikers meer aan zich binden door contracten af te sluiten met uitgevers en celebrities. Zodra iemand een livestream start, krijgen de volgers namelijk een melding. CEO Mark Zuckerberg durft erop te wedden dat live video's op deze manier ervoor zorgen dat mensen langer op Facebook blijven en meer betrokken raken.

Meer video's op Facebook

Facebook staat natuurlijk al bekend als platform waar veel video's op verschijnen. En dat worden er alleen maar meer. Tenminste, dat is de voorspelling. De tests van Facebook wijzen uit dat gebruikers gemiddeld drie keer langer naar een live video kijken dan naar een normale video. Dit is natuurlijk ook erg interessant voor bedrijven om op deze manier meer exposure te creëren voor hun merk.

Meest bekeken live video op Facebook

In april zetten twee BuzzFeed-medewerkers een live video online van een watermeloen waar ze steeds een nieuw elastiekje omheen bonden, totdat 'ie klapte. Deze video was destijds de best bekeken live video op Facebook met 10,8 miljoen views. Toen kwam in mei Candace Payne, die zichzelf filmde in haar auto terwijl ze een Chewbacca-masker uitpakte. Deze video ging viral en werd 157 miljoen keer bekeken.

Tedje van Gils

Tedje is blogger voor Stylecowboys, Dutchcowboys en Travelvalley. Verder is ze tekstschrijver bij Red Banana. Ze is film- en serieverslaafd en houdt van...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies