Social Media22.06.2016

Facebook sluit deals met mediabedrijven en celebrities voor Facebook Live


Facebook heeft contracten gesloten met ongeveer 140 mediabedrijven en celebrities om video’s te maken voor de functie om live te streamen op Facebook. Zo krijgen BuzzFeed en The New York Times 3 miljoen dollar om een jaar lang live uit te zenden via Facebook. CNN heeft een contract van 2,5 miljoen dollar. Dat meldt The Wall Street Journal.

Facebook betaalt de bedrijven en beroemdheden dus om Live te gebruiken. In totaal zou er 50 miljoen dollar gestoken zijn in de contracten en 17 contracten hebben een waarde van meer dan 1 miljoen dollar. Verder hebben Vox Media, Mashable en The Huffington Post ook een deal met Facebook gesloten.

Armin van Buuren en Hardwell

Naast bedrijven heeft Facebook ook deals gemaakt met bekende mensen, zoals Gordon Ramsay, maar ook ‘onze’ DJ’s Armin van Buuren en Hardwell. Ook FC Barcelona heeft een contract afgesloten, net als het Metropolitan Museum en het American Museum of Natural History in New York. Hoeveel zij hiermee verdienen, is niet bekend. De contractwaardes zijn gebaseerd op de populariteit van de bedrijven en personen op Facebook, het aantal uitzendingen dat ze willen doen en mogelijk ook de lengte van de individuele uitzendingen.

Waarschijnlijk wil Facebook zijn gebruikers meer aan zich binden door contracten af te sluiten met uitgevers en celebrities. Zodra iemand een livestream start, krijgen de volgers namelijk een melding. CEO Mark Zuckerberg durft erop te wedden dat live video’s op deze manier ervoor zorgen dat mensen langer op Facebook blijven en meer betrokken raken.

Meer video’s op Facebook

Facebook staat natuurlijk al bekend als platform waar veel video’s op verschijnen. En dat worden er alleen maar meer. Tenminste, dat is de voorspelling. De tests van Facebook wijzen uit dat gebruikers gemiddeld drie keer langer naar een live video kijken dan naar een normale video. Dit is natuurlijk ook erg interessant voor bedrijven om op deze manier meer exposure te creëren voor hun merk.

Meest bekeken live video op Facebook

In april zetten twee BuzzFeed-medewerkers een live video online van een watermeloen waar ze steeds een nieuw elastiekje omheen bonden, totdat ‘ie klapte. Deze video was destijds de best bekeken live video op Facebook met 10,8 miljoen views. Toen kwam in mei Candace Payne, die zichzelf filmde in haar auto terwijl ze een Chewbacca-masker uitpakte. Deze video ging viral en werd 157 miljoen keer bekeken.

Tedje van Gils

Tedje is blogger voor Stylecowboys, Dutchcowboys en Travelvalley. Verder is ze tekstschrijver bij Red Banana. Ze is film- en serieverslaafd en houdt van lekker eten, reizen en beauty.

...

Verder lezen over Facebook

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Meta, het moederbedrijf van o.a. Facebook en Instagram, blijft zijn focus op innovatie vergroten met nieuwe functies voor zijn sociale media-app Threads. Het bedrijf test momenteel AI-gegenereerde samenvattingen in de "Trending Now"-sectie van Threads, exclusief beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten.

Social Media03.12.2024

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!