Social Media06.12.2016

Facebook laat gebruikers nieuwskoppen op waarheid beoordelen


Facebook blijft hard op zoek naar een oplossing voor hun “niet bestaande” nepnieuws-probleem. Een aantal gebruikers lieten met screenshots via Twitter zien dat ze opeens vragen kregen over artikelen op Facebook, specifiek of de kop misleidend was of cruciale informatie wegliet. The Verge zocht ze bij elkaar en ging er achteraan.

Hoewel Facebook zelf nog geen commentaar heeft gegeven op de kwestie zijn de tweets van de gebruikers wel duidelijk: je krijgt letterlijk de vraag of een kop iets achterhoudt of misleidend is en dan de mogelijkheid om te zeggen dat die stelling ‘helemaal niet’ tot aan ‘volledig’ klopt. Het zou kunnen wijzen op een verandering van strategie: niet alleen maar algoritmes, maar ook gebruikers laten bepalen wat nou echt nieuws is en wat niet.

Anti-clickbait

Het is niet alleen een poging om volledig verzonnen koppen en berichten in te dammen, het is ook een belangrijk onderdeel van de strijd die Facebook voert tegen clickbait, je weet wel, van die koppen die je het beste verhaal ter wereld beloven, als je maar doorklikt.

Dat soort traffic-genererende koppen die lezers doorgaans teleurgesteld achterlaten zijn Facebook al een tijdje een doorn in het oog maar het blijkt toch heel moeilijk om te zien wanneer iets nu clickbait is of niet. Nadat ze er eerst een eigen team op hadden gezet is het nu dus blijkbaar toch weer de beurt aan de gebruikers van Facebook zelf.

Wie doet wat?

De ironie in dit hele verhaal is dat we straks weer terug bij af zijn: mensen moeten dus alsnog zelf gaan bepalen of ze wat andere mensen zeggen of schrijven kunnen vertrouwen. Ja, er wordt dan straks op een iets grotere schaal bekeken of er gejokt of overdreven wordt, maar uiteindelijk gaat het toch neerkomen op de media-wijsheid van de lezer of iets te vertrouwen is of niet. Laten we hopen dat dit een massale training is voor de bots van Facebook, zodat we straks met zijn allen wat minder hoeven te twijfelen.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads