Social Media17.10.2017

Facebook koopt superpopulaire ’tbh’ complimenten-app


Daar gaan we meer van zien

Facebook krijgt wat het wil, zoveel is wel duidelijk. Om de grip op de top tien populairste apps in een nog sterkere houdgreep te houden heeft het techbedrijf namelijk de in Amerika retepopulaire app tbh (to be honest) overgenomen.

De app is populair bij tieners en laat je allerlei (positieve) vragen beantwoorden waarbij je een keuze krijgt uit vier random contacten uit je lijst. De vragen variëren van “wie neem je het liefste mee naar een feestje?” tot “wie heeft het meeste doorzettingsvermogen?”

De app is uitermate positief, want effectief deel je als gebruiker alleen maar anonieme complimentjes uit zonder iemand anders een slecht gevoel te geven. Het is een hit, want sinds de introductie in augustus is de gratis app 5 miljoen keer gedownload en en heeft ‘ie al 2,5 miljoen dagelijks actieve gebruikers.

Koopje

Het is bijna opmerkelijk te noemen dat Facebook de app ronduit gekocht heeft, want zoals ze al bewezen hebben zijn ze niet te beroerd om gewoon een goed idee te kopiëren en de bedenkers kapot te concurreren. De reden dat tbh gekocht is laat zich misschien wel raden: het was relatief goedkoop.

De koop kostte Facebook volgens TechCrunch minder dan 100 miljoen en daarvoor krijgen ze de app en komen de vier oprichters van het bedrijf in dienst bij Facebook. Volgens hen lagen de ‘core values’ van tbh en Facebook zo dicht bij elkaar dat het logisch was om samen te gaan werken. Daarnaast komt de tech en het geld dat Facebook tegen tbh aan kan gooien ook goed van pas om te blijven groeien.

Dat betekent dat we snel meer gaan zien van tbh en dat de internationale uitrol met fanfare en confetti ook niet lang op zich zal laten wachten. Facebook heeft snel geschakeld en tbh opgepikt voordat concurrenten als Snapchat er iets mee konden. Nu is het afwachten of de investering een gouden randje gaat krijgen, maar het feit dat tbh zo positief ingestoken is maakt het moeilijk om kwaad te zijn dat het een groter bereik gaat krijgen, ook al wordt het machtsblok van Facebook zo nóg groter.

[Afbeeldingen © tbh]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over Facebook

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Meta, het moederbedrijf van o.a. Facebook en Instagram, blijft zijn focus op innovatie vergroten met nieuwe functies voor zijn sociale media-app Threads. Het bedrijf test momenteel AI-gegenereerde samenvattingen in de "Trending Now"-sectie van Threads, exclusief beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten.

Social Media03.12.2024

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!