Social Media19.07.2017

Facebook geeft uitgevers wat ze willen: een betaalmuur voor nieuws


Facebook heeft het al een tijdje aan de stok met nieuwsuitgevers. Het is inmiddels zover dat zo’n 2000 uitgevers zich gebundeld hebben om een anti-trust uitzondering aan te vragen. Op die manier kunnen ze als blok onderhandelen met Facebook en wordt dat proces wat eerlijker.

Dat was vorige week. Deze week, toevallig, komt Facebook met het nieuws dat er in oktober op Facebook een ‘nieuwsproduct’ getest gaat worden op basis van abonnementen.

Instant abonnees

Instant Articles, de feature in Facebook waarin je al artikelen kon lezen van honderden uitgevers, dient schijnbaar als basis voor het nieuwe systeem. Straks wordt het zo dat je maar een stuk of tien artikelen kunt lezen voordat je een abonnement moet gaan lezen. Of het gaat om tien totaal of wellicht per maand is niet duidelijk.

Hoe dat geld dan precies verdeeld gaat worden is natuurlijk allemaal nog niet duidelijk, maar ga er van uit dat het grootste gedeelte van de opbrengst naar de uitgevers gaat. Je wordt trouwens bij het lezen van artikelen straks ook aangemoedigd om een abonnement te nemen.

Er gaan andere manieren zijn om te ‘betalen’ voor artikelen, want er zou ook een Freemium variant gaan komen, die dus met advertenties wordt betaald. Uitgevers kunnen per artikel gaan bepalen of het gratis of betaald gaat zijn en er wordt nu ook gewerkt aan een methode om de al betalende klanten van de uitgevers onbeperkte toegang te geven.

Careful what you wish for

Facebook geeft hiermee de uitgevers wat ze willen, maar of dat is wat ze nodig hebben is de grote vraag. Als deze verandering betekent dat je niet zomaar meer nieuwsartikelen kunt gaan delen zou dat een flinke demping zetten op de content die rondgaat en/of wordt gelezen.

Zelfs als jij wel toegang hebt tot een artikel heeft het al snel weinig zin om er eentje te delen met mensen die dat misschien niet (meer) hebben. Dan wordt de content van de uitgevers misschien gewoon veel minder gezien en hebben de uitgevers het eindeloze bereik zonder vergoeding straks misschien ingewisseld voor veel minder bereik voor een paar centen.

Als deze tactiek wel blijkt te werken zal het systeem begin 2018 op grote schaal actief worden.

[Afbeeldingen © mtkang – Fotolia]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over Facebook

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Meta, het moederbedrijf van o.a. Facebook en Instagram, blijft zijn focus op innovatie vergroten met nieuwe functies voor zijn sociale media-app Threads. Het bedrijf test momenteel AI-gegenereerde samenvattingen in de "Trending Now"-sectie van Threads, exclusief beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten.

Social Media03.12.2024

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!