Social Media19.07.2017

Facebook geeft uitgevers wat ze willen: een betaalmuur voor nieuws


Facebook heeft het al een tijdje aan de stok met nieuwsuitgevers. Het is inmiddels zover dat zo’n 2000 uitgevers zich gebundeld hebben om een anti-trust uitzondering aan te vragen. Op die manier kunnen ze als blok onderhandelen met Facebook en wordt dat proces wat eerlijker.

Dat was vorige week. Deze week, toevallig, komt Facebook met het nieuws dat er in oktober op Facebook een ‘nieuwsproduct’ getest gaat worden op basis van abonnementen.

Instant abonnees

Instant Articles, de feature in Facebook waarin je al artikelen kon lezen van honderden uitgevers, dient schijnbaar als basis voor het nieuwe systeem. Straks wordt het zo dat je maar een stuk of tien artikelen kunt lezen voordat je een abonnement moet gaan lezen. Of het gaat om tien totaal of wellicht per maand is niet duidelijk.

Hoe dat geld dan precies verdeeld gaat worden is natuurlijk allemaal nog niet duidelijk, maar ga er van uit dat het grootste gedeelte van de opbrengst naar de uitgevers gaat. Je wordt trouwens bij het lezen van artikelen straks ook aangemoedigd om een abonnement te nemen.

Er gaan andere manieren zijn om te ‘betalen’ voor artikelen, want er zou ook een Freemium variant gaan komen, die dus met advertenties wordt betaald. Uitgevers kunnen per artikel gaan bepalen of het gratis of betaald gaat zijn en er wordt nu ook gewerkt aan een methode om de al betalende klanten van de uitgevers onbeperkte toegang te geven.

Careful what you wish for

Facebook geeft hiermee de uitgevers wat ze willen, maar of dat is wat ze nodig hebben is de grote vraag. Als deze verandering betekent dat je niet zomaar meer nieuwsartikelen kunt gaan delen zou dat een flinke demping zetten op de content die rondgaat en/of wordt gelezen.

Zelfs als jij wel toegang hebt tot een artikel heeft het al snel weinig zin om er eentje te delen met mensen die dat misschien niet (meer) hebben. Dan wordt de content van de uitgevers misschien gewoon veel minder gezien en hebben de uitgevers het eindeloze bereik zonder vergoeding straks misschien ingewisseld voor veel minder bereik voor een paar centen.

Als deze tactiek wel blijkt te werken zal het systeem begin 2018 op grote schaal actief worden.

[Afbeeldingen © mtkang – Fotolia]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt