Facebook gaat tonen hoeveel provisie Apple en Google ‘pakken’

Facebook gaat tonen hoeveel provisie Apple en Google ‘pakken’

Facebook rekent zelf tot minimaal 2023 geen provisie voor Events

Vorig artikel Volgend artikel

Vlak voor de persconferentie van Apple, waar onder andere de nieuwe iOS en MacOS versies werden gepresenteerd, onthulde Facebook’s CEO Mark Zuckerberg een tool voor financiële inzage voor content creators. Het betreft een interface waarmee zij kunnen zien welke invloed de vergoedingen die aan Apple en Google betaald moeten worden, hebben op de inkomsten die via Facebook Events gegenereerd kunnen worden.

Provisies van Apple en Google inzichtelijk

Via de interface gaat Facebook content creators die betaalde events organiseren in detail tonen welk deel van de inkomsten door wie ‘afgeroomd’ worden. Behalve de verplichte belastingen worden ook de provisies van Apple en Google zichtbaar gemaakt, plus eventuele terugbetalingen aan deelnemers die afzegden of recht hadden op restitutie. Hieronder staat een voorbeeld van de specificatie zoals Facebook die gaat geven.

Facebook-Interface-Contentfees

Nog geen provisie voor Facebook

Dat juist Facebook deze inzage geeft zal vooral ook te maken hebben met het feit dat het sociale netwerk zelf geen deel van de inkomsten ‘afpakt’. Dat blijft volgens Zuckerberg, voor evenementen van content creators, nog minimaal zo tot 2023. Bij de lancering van Facebook Events werd 2021 nog genoemd als ‘minimale gratis periode’, maar dat wordt nu dus met twee jaar verlengd.

Wanneer deze nieuwe interface gelanceerd wordt, heeft Zuck nog niet bekend gemaakt. Het enige dat hij daarover nog zei is dat Facebook ‘binnenkort’ meer details daarover prijs zal geven.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies