Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Facebook wil graag helpen als het helemaal mis gaat. In 2014 introduceerden ze al Safety Check om te kunnen zien waar mensen na een calamiteit heen gingen en dat konden markeren als een veilig gebied. Mensen konden ook aangeven dat ze veilig waren via dat systeem, maar Facebook wil de mogelijkheden gaan uitbreiden bij calamiteiten door gebruik te maken van onze locatiedata.
Het systeem heet Disaster Maps en gebruikt in Facebook’s eigen woorden “geaggregeerde, onidentificeerbare Facebook data” om hulporganisaties meer informatie te geven tijdens natuurrampen.
Samenwerken
Facebook heeft samengewerkt met verschillende hulporganisaties zoals UNICEF, het Rode Kruis, het WFP en anderen om te bepalen wat voor die organisaties nuttige data is. Het gaat dan om waar mensen heen gaan, waar het veilig lijkt te zijn en met wat voor mensenstroom er rekening gehouden moet worden.
Niet alleen is die data op het moment fijn, het kan ook op een later tijdstip bekeken worden en eventueel naast andere rampen gelegd worden om te zien waar mensen neigen heen te gaan en hoe ze een volgende keer meteen hulp kunnen bieden waar het vermoedelijk nodig is.
Anonieme levens redden
Doordat de data geanonimiseerd is kunnen we voor de verandering een keer blij zijn dat Facebook ons hele doen en laten bijhoudt, want het is serieus nuttige informatie voor hulpdiensten en organisaties om te kunnen zien waar mensen heen vluchten.
Niet alleen geeft Facebook zo nuttige data, ze werken ook al aan een protocol zodat deze data op een verantwoorde wijze gedeeld kan worden onder de organisaties die aan dit programma mee doen. Niemand krijgt iets voordat Facebook ze gescreend heeft, dus als dat goed gaat kan deze data niet door kwaadwillenden gebruikt worden. In theorie, dan.
Hoe dan ook, het is goed om te weten dat Facebook haar positie gebruikt voor iets anders dan advertenties naar ons toe sturen.
[Afbeeldingen © Facebook]
Verder lezen over Big Data
Technology28.10.2024
Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadatamanagement
Technology12.09.2024
Last van datacenters? Dan bouwen we ze gewoon in zee
Technology04.07.2024
Provincie Noord-Brabant migreert SAP S/4HANA naar de cloud
Informatie nog sneller beschikbaarNieuws27.06.2024
Zo denken Nederlandse datacenters energie te kunnen besparen
Technology25.10.2023
Nieuwe versie van de Technologie Kieswijzer staat online
Technology11.05.2023
KNMI moderniseert datastrategie met AWS
Voor betere detectie en classificatie van seismische activiteitOnline21.10.2022
Wikidata bereikt grens van 100 miljoen data items
Marketing20.09.2022
8 tweets om de Big Data Expo van 2023 vast in je agenda te zetten
Verder lezen over Facebook
Social Media03.12.2024
Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024