Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Het wordt tijd voor Facebook om iets terug te geven aan nieuwsorganisaties voor alle schade die ze hebben gedaan. Dat zegt Steven Waldman in de New York Times. We hebben het dan over de financiële schade, welteverstaan.
Hoewel social media ervoor kunnen zorgen dat een artikel van een nieuwsorganisatie meer gezien wordt, is Zuckerberg’s kolos er mede verantwoordelijk voor dat mensen geen cent meer willen uitgeven aan nieuws. Bijna alle advertentiegelden gaan op dit moment naar Facebook en de uitgevers van nieuwspublicaties moeten steeds meer mensen gaan ontslaan, mede als gevolg daarvan.
Om die ingewikkelde relatie een beetje te repareren startte Facebook al met het Journalism Project, maar ze moeten meer en volgens de Wall Street Journal is een nieuw project in de maak om te zorgen dat er weer geld in het laatje komt bij de nieuwsuitgevers.
Instant Articles
Het zou om een model gaan waarbij mensen een aantal artikelen kunnen lezen van een publicatie voordat ze gevraagd worden om te betalen voor hun nieuws. Dat zou gekoppeld worden aan het vorig jaar geïntroduceerde Instant Articles, waarin uitgevers hun artikelen direct op Facebook kunnen zetten met een betere en interactieve ervaring.
Die mogelijkheid zou vanaf eind dit jaar beschikbaar zijn, maar veel meer weten we er niet van. Of het genoeg is om nieuwsuitgevers tevreden te stellen is ook nog maar de vraag: dit kost Facebook niks behalve wat ontwikkeltijd en uiteindelijk is het aan de gebruikers om te betalen voor hun nieuws. Hoeveel die er voor over hebben weten we inmiddels ook al: niet veel.
[Afbeeldingen © Kadmy – Fotolia]
Verder lezen over Facebook
Social Media03.12.2024
Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Verder lezen over Online Advertising
Advertising22.11.2024
Microsoft laat fullscreen advertenties zien op Copilot+-pc’s
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Entertainment29.08.2024
Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Advertising02.07.2024
Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting
Verder lezen over Sociale netwerken
Social Media12.12.2024
Instagram maakt van iedereen een proefkonijn
Social Media10.12.2024
‘Zonder TikTok verliezen bedrijven 1 miljard in een maand’
Social Media09.12.2024
Helaas, je kunt geen Instagram-foto’s meer tonen op Tinder
Social Media06.12.2024
5 redenen om Bluesky te gebruiken
Social Media05.12.2024
Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas
Social Media02.12.2024
Het aantal AI-gegenereerde LinkedIn-posts is schrikbarend hoog
Social Media01.12.2024
Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer
Social Media29.11.2024