De relatie tussen ADHD en smartphone-gebruik bij tieners

De relatie tussen ADHD en smartphone-gebruik bij tieners

Vorig artikel Volgend artikel

Een tiener zonder smartphone is in deze tijd een hoge uitzondering. Contact onderhouden met vrienden, social media bijhouden, maar ook het gebruiken van educatieve games: het is helemaal ingemengd in het dagelijks leven van de huidige generatie tieners.

Docenten, ouders en andere volwassenen roepen vaak dat dit slecht is voor kinderen en dat ze zich hierdoor slechter kunnen concentreren. Wat is hiervan waar?

Onderzoek naar digitale mediagebruik jongeren

Volgens een nieuw onderzoek is het vaak gebruiken van apparaten gerelateerd aan ADHD. In het onderzoek zijn 2.587 high school studenten twee jaar gevolgd. De leerlingen die digitale media het meest gebruikten, meerdere keren per dag, noemden twee keer zo vaak symptomen gerelateerd aan ADHD als de leerlingen die het minst gebruikmaakten van digitale media. Aan het begin van het onderzoek had geen van de leerlingen symptomen van ADHD. De kinderen kregen vragen over hoe vaak ze social media platformen gebruiken en over ADHD-symptomen bij zichzelf. De resultaten van het onderzoek betekenen dat er een associatie was tussen een hoger gebruik van digitale media en symptomen van ADHD.

Smartphone-gebruik en ADHD

Hier moet echter wel een kanttekening bij gemaakt worden. De resultaten betekenen niet automatisch dat het gebruik van digitale media leidt tot ADHD-gerelateerde symptomen. Het kan ook zo zijn dat tieners die ADHD ontwikkelen vaker digitale media gebruiken. Daarbij komt dat de leerlingen zelf de vragen beantwoorden. Ze kunnen deze vragen niet waarheidsgetrouw hebben ingevuld. Toch kan hiermee wel voorzichtig gezegd worden dat er mogelijk gevolgen zijn voor de mentale gesteldheid van kinderen die vaak op de smartphone, tablet of computer zitten.

Eerder onderzoek toonde al aan dat tv kijken en gamen de kans op ADHD-gedrag kan vergroten. Er was nog minder bekend over de relatie met ADHD en smartphone- en computergebruik. Dit komt doordat de ontwikkelingen hiervan heel snel zijn gegaan.

Dit hoeft niet te betekenen dat ouders of scholen dit moeten verbieden, maar tieners kunnen wel gezondere gewoontes aanleren. Tools van Apple en Google om de schermtijd te limiteren, zijn ook een goed middel tegen overmatig gebruik van digitale media.

[Afbeelding © Mirko - Adobe Stock]

Meer content

Hester Bastiaanse

Hester is afgestudeerd in de master Communicatie-en Informatiewetenschappen. Een nieuwsgierige houding, brede interesse en een passie voor schrijven kenmerken...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies