Social Media06.01.2015

De digitale marketing voorspellingen door Facebook voor 2015


Deze week is de eerste volle werkweek van het nieuwe jaar. Dat geeft ook Facebook de tijd om eens te kijken naar hoe trends van vorig jaar ook in dit jaar marketeers zullen beïnvloeden. Voor marketeers zal 2015 het jaar zijn van meer gepersonaliseerde klant-interactie, maar ook een tijd waarin nauwkeurigere meetinstrumenten worden benut en waarin de snelle mobiele groei wereldwijd volledig omarmd zal worden. Het belooft een jaar met snelle ontwikkelingen te worden. Hieronder de voorspellingen van Facebook voor 2015, door Matthew Idema Product Marketing Director Ads.

\u00a9 vladstar - Fotolia.com
© vladstar - Fotolia.com

Bereik

Mobiele apparaten zullen een steeds groter deel van de aandacht van consumenten gaan trekken. Deze verschuiving heeft al een nieuwe ruimte in de dagelijkse bezigheden ingenomen en verandert de manier waarop media wordt ervaren – Er is nu meer keuze in wat mensen zien (bijv. meer beeld, nieuws en video’s), maar ook in hoe ze winkelen, met vele nieuwe manieren om producten te ontdekken. Advertenties zullen gericht moeten zijn op het bereiken van mensen in deze nieuwe ruimte en over verschillende ervaringen, in plaats van te focussen op een plek of een ervaring.

Meten

Digitaal adverteren zal verschuiven van ‘meetbaar’ naar ‘volledig toerekenbaar’. Basis meetinstrumenten, zoals attributie modellen gebaseerd op clicks, vertellen maar een klein deel van het verhaal. Met meer schaal, precisie en nieuwe meethulpmiddelen zijn marketeers in staat te begrijpen wat werkt en zich focussen op wat belangrijk is: brand metrics en verkoop.

Persoonlijke aanpak

Bedrijven met een persoonlijke aanpak zullen overwinnen. Marketeers hebben meer informatie en hulpmiddelen dan ooit om relevante campagnes te creëren en mensen verwachten steeds meer dat de advertenties die zij zien relevant zijn, ongeacht kanaal. Volgens eMarketer geeft slechts 5 procent van de marketeers aan klantzijde wereldwijd aan dat zij intensief aan het personaliseren zijn.

Een-op-een dialogen

Messaging, of het versturen van privéberichten, zal ook een belangrijk onderdeel worden van de directe interactie met klanten. Een-op-een dialogen zijn belangrijk om snel en direct consumentenbehoeften te voorzien. Consumenten communiceren steeds meer via berichten en bedrijven zullen hierop inspelen door open te staan voor deze vorm van communicatie en zo een constructieve dialoog met hun klanten en medewerkers te kunnen aangaan.

Mobile

In de opkomende landen is verder alles mobiel. De wereldbevolking zal de komende 10 jaar blijven groeien en de meeste groei zal buiten de VS en andere westerse landen plaatsvinden. Volgens eMarketer zal de binnen 3 jaar 69,4% van de wereldbevolking in het bezit zijn van of toegang hebben tot een mobiele telefoon, nu is dat nog 61,1%. Meer en meer mensen worden ‘mobile first’ en bedrijven en marketeers zullen dan ook snel volgen.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt